jonasandre 0 Postad 20 Oktober , 2011 hej jag misstänker att jag fått böldpest .jag har en bayliner 2255 jag har nog 20 000 små blåser på skrovet från botten stoken till vattenlinjen jag började slipa på botten med en osillerande maskin med 80 papper .slipade tills skrovet blev helt jämt o kan inte se några blåser mer .men det har inte öppnat upp några blåser nu är blåserna väck efter jag mattat ner gelcoaten .kan det vara böldpest eller kan det vara någon annan sorts blåser det är ett lager med vit gelcoat o ett lager med grå gelcoat båten har alldrig varit botten målad mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Oktober , 2011 Det är lite svårt att svara på vad dina blåsor (blåser, det gör vinden ) var för något, men det troligaste är att det är böldpest. Frågan du måste ställa dig är om blåsorna har sitt ursprung i glasfiberlaminatet eller om de uppstått mella de två olika lagren av gelcoat som du säger finns på båten. Är det det förstnämnda så måste all gelcoat bort innan epoxibehandling. Är det det sistnämna alternativet så har du säkerligen gjort tillräckligt och kan köra epoxi i vår. Mitt tips är att ta riktigt bra bilder av hur det ser ut och kontakta någon bra leverantör för böldpestprodukter. De kan hjälpa dig att avgöra hur du bör gå vidare. Vi har liknande problem på vår båt så vi är mitt uppe i h-vetesjobbet att slipa bort all gelcoat så att båten ska kunna torka ur under vintern. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 20 Oktober , 2011 tack för svaret .jag kan ju tycka att blåserna skulle öppna sig. varje fall några o många blåser är inte runda jag slipade upp ett 20 tal till glasfibern o det är sten hårt bakom .man kan tycka att det skulle vara mjukt i glasfibern bakom men det är det inte båten är besiktigad av besiktnings man 2006 o då fanns inga tendenser till fukt i den mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Oktober , 2011 Vår båt känns också stenhård i glasfibern men har bevisligen böldpest. Dock tror jag det finns olika grader i helvetet, allt från minimal vatteninträngning till rena delamineringar på stora ytor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 20 Oktober , 2011 jag undrar om det går att mäta sig fram med en fuktmätare om det finns böldpest eller inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Oktober , 2011 Absolut, det är nästan nödvändigt att använda fuktmätare. Vi kommer hyra en i vår för att säkerställa att skrovet är torrt nog. Googla på epoxibehandling och böldpest så kommer du hitta massor av bra information att plugga in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser