Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
wisslan

AQD40A Tempsensor

Rekommendera Poster

Hej

Idag åkte hon upp ur sjön, och landade snyggt o prydligt i sin vagga, så nu är det dags att ta i tu med fel o brister som uppdagats under sommarens sköna turer.

Lite då och då har motortempvisaren vägrat att klättra upp, ibland har det hjälpt att stänga av motorn, bryta strömmen och sedan starta upp igen, ibland inte...

Nu vill jag byta tempsensorn men har svårt att hitta den, någon som vet på rak arm vart den sitter ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte svar på din direkta fråga men har du kollat kablaget från givaren till mätaren? Vet du att mätaren fungerar? Det går ofta att testa dem för att se att de reagerar som de ska på signalen.

Det är lite onödigt att byta ut grejer i ett system innan man vet exakt vilken komponent som är trasig.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Flintstone,

Tack för ditt tips där, jag tror dock att själva visaren fungerar, däremot kan det mycket väl finnas glapp eller ärg i någon av kabelskorna, eller i själva kablaget från givaren, och för att felsöka detta så är det ju en fördel om man vet vart den sitter, så bara jag blir slug på vart tempgivaren sitter så kan jag börja felsökningen...

Så vitt jag förstår så finns det 2 st. temp-vakter, den ena ger signal till visaren på intrumentpanelen, den andra ger larmsignal vid överhettning, men som sagt, vart på motorn sitter dessa ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte AQD40A men det vanliga är väl att sensorerna sitter i närheten av termostaten. Kabeln till tempsensorn är brun (eller beige enligt vissa) på bensinmotorerna, och jag gissar att det är samma på dieslarna. Du kan ju kika bakom mätaren för att verifiera vad din kabel har för färg. Sen kan du säkert hitta kabeln vid motorn och följa den till sensorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kan vara ett forum som kan vara värt att registrera sig på: http://marine-diesel.com/Forums/Volvo-Penta/Volvo-40-41-42-43-44-Series/AQD40A-temperature-sensor-and-alarm//T-45375/P-348index.cfm

Tråden handlar precis om din fråga men svaren är bara synliga för medlemmar.

Senast ändrad av Flintstone | 21 oktober 2011 | 21:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag mins så sitter den i termostathuset. där pluggen (nr.24) sitter enligt bild.

Aleo

post-10005219-1394236865,8504_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Bumpar tråden så här efter 9 år. Fick du någon klarhet i var givarna sitter? På min tamd40a har varningspipet börjat pipa så fort jag startar motorn så jag anar att givaren/vakten är dålig eller har dålig kontakt. Finns det någon här som vet var jag hittar givarna så jag kan börja felsöka?

Med vänlig hälsning, Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen efter en massa år...

Givarna sitter på undersidan av termostathuset, ovanför generatorn.

tempgiv.JPG

tempgiv2.JPG

Redigerad av wisslan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du menar att det börjar pipa så fort du vrider nyckeln, inte först när motorn startar väl?

Både tempvakt och oljetrycksvakt kan larma. Oljetrycksvakten larmar tills trycket kommit upp.

Om du har larm kontinuerligt kan någon av dessa vakter vara kass, dvs för lågt motstånd. Du kan kolla vilken det är genom att lossa kabeln från dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...