Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Gustaf76

Vinterkonservera E-tec 75HK

Rekommendera Poster

Hej

Ska i helgen köra konserveringsprogrammet som står i manualen. Men  det står ingenstans i manualen att detta skall utföra då båten fortfarande ligger i vattnet innan man tar upp den på trailern.  Jag antar dock att man ska göra det med motorn kvar i vattnet, för att det ska sugas in kylvatten. Men vill ändå dubbelkolla om någon har nån annan åsikt eller tillvägagångssätt?

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tog upp båten och kopplade på en spolmuff och vinterkonserverade enligt instruktion. Fungerade hur bra som helst o tog ca 2 min. Var klart imponerad över enkelheten med detta system :)

Senast ändrad av SeaMaster560wa | 21 oktober 2011 | 10:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog köra motorn med sötvatten i minst 10 minuter, innan jag kör konserveringsprogrammet. Tyvärr har jag ingen konserveringsmode på min fyrtaktare, men kör den alltid i sötvatten i ca 10 minuter innan jag börjar med olje- och filterbytena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm att jag inte tänkte på att göra det.... Nu står det iofs inte någonstans att det är ett måste men visst känns det bättre att köra motorn med sötvatten först. Men det får bli nästa säsong för nu är båt/motor vinterkonserverad och klar att möta vinterns hårda klimat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men du måste ju självklart köra den med sötvatten om du kört i saltvatten. Du sätter på en spolmuff och kör enligt instruktonerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har kört den i sötvatten under själva vinterkonserveringen men inte en stund innan som tidigare inlägg skrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Då räcker det, Du behöver inte köra något extra i färskvatten innan konserveringen så länge konserveringen görs med färskvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar mer o mer tro att nyttan av att köra motorn i färskvatten på tomgång med muff eller i tunna en begränsad tid är rätt liten. Har pillat isär ett flertal motorer som körts såhär o där är ändå massa saltlake kvar i kylkanalerna. Jag tror att om man ska få bort saltet så är det nog en rejäl fullgasrepa i en insjö som gäller så man får ett kraftigt flöde genom motorn. I år använde jag faktiskt det fasta spolluttaget på motorn för första gången inför vinterkonserveringen så när tillfälle ges ska jag kika in o se om det blev bättre än med bara tunn-körning. Nu vill jag absolut inte rekommendera att man inte kör i färskvatten för lite nytta gör det säkert. Själv kommer jag oxå fortsätta men som sagt, ha inte nån övertro på att motorn är saltfri efter några minuters tunn eller muffkörning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska precis göra samma sak alldeles strax. Det jag fundrar över är hur man vet att det kommer in tillräckligt med vatten om jag kör spolmuff istf hink!? Jag testade 10 sek tomgång igår och det kom inte ut något vatten från vattenpumpsindikatorn (ett av de två hålet bak på riggen). Ovanför vattenintaget är det ett litet hål som det kommer ut vatten ifrån.

Map kommentaren att det är självklart att köra den i sötvatten...det är ingenting som är självklart alls för en nybliven båtägare. Jag är helt förstummad av avsaknaden av en guide över vad man behöver veta.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

På min kom det ut vatten genom hålet. Jag tror däremot att du får ge det lite mer tid än kanske 10 sek innan det kommer dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de beläggningar som sitter kvar kanalerna inte är NaCl utan mer svårlösliga salter. Antagligen mest kalciumsalter av  samma typ som bildas på värmeelementet i vattenkokare. De är inte är särskilt skadliga och lär inte försvinna ens efter en fullgasrepa i sötvatten.
NaCl är lättlöslig och aggresiv, men den kan man bli av med genom att köra på tomgång tills temostaten/erna öppnat plus några minuter till efter detta. 10 min verkar allt som allt verkar rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker inte på direkta beläggningar utan om en lösning som är så saltkoncentrerad att den lixom ser ut som en saktlake. Tror faktiskt att det är just NaCl men jag kan ha fel. Ställen där jag oftast finner detta är vid termostater, interna anoder, poppetventiler och kurvor i kylsystemet. T ex när man delar ett Alfadrev brukar det finnas ordentligt med denna saltlake vid kylvattenövergången mellan bellhousing och drev.

Lägger in en bild från en termostatficka där man ser detta som halvgenomskinliga vitaktiga klumpar, tyvärr hade jag nog varit o petat lite i det så det syns lite dåligt. Denna motor hade körts på förhöjd tomgång i tunna ca en halvtimme med 2 vattenbyten innan termostaten togs ur.

Senast ändrad av jarb | 06 november 2011 | 19:34

post-26269-1394236868,6975_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte  att detta är NaCl utan  något betydligt mer svårlösligt. Provsmaka nästa gång och berättta hur det smakade smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha Guestsson! Klart jag ska smaka :-) Men nu när du kläckt teorin om att det inte behöver va NaCl så ska jag faktiskt ta med lite snafs till jobbet nästa gång jag hittar det och köra lite analyser på det. Är dock inte säker på om jag kan identifiera just NaCl ifrån andra salter med vår utrustning men det ska absolut få gå igenom lite tester. Det vore ju väldigt bra om vi kunde avfärda det som nåt ofarligt ur korrosionssynpunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska konservera motorn ikväll om barnen är snälla och låter mig vara ifred...:)

Ska det komma vatten i vattenpumpsindikatorhålet även när motorn är igång i neutralläget eller måste det vara högre varv eller ska växeln vara i?

Det lilla hålet (ca 7mm diameter) ett par cm ovanför vattenintaget..vad är det? Finns inte i instruktionsboken. Det sprutar ut en stråle där iaf när jag kopplar på spolmuffen.

Man vill ju inte göra något dumt så att motorn inte får kylning och går sönder.

Annars är jag grymt nöjd med motorn! Finfin pryl! Hoppas att det kommer flera bland alla svarta tjocka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Muffen ska sitta på från början och vara på när du startar motorn. Efter nån sekund ska det spruta vatten ut skvallerhålet. Detta sker direkt på tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är skvallerhålet det lilla strax ovanför vattenintaget?

Vattenpumpsindikatorn är enlig den enkla skissen ett av de två hål med dia drygt centimetern son sitter precis ovanför varandra på baksidan strax under motorkåpan. Det ena har typ gardenakoppling och ska användas om man vill skölja rent....men inget av de två har alltså att göra med konserveringen...det är bara från skvallerhålet det ska spruta ut vatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ena är precis som du skriver att man kan koppla på slangen. Det andra ska det komma vatten ur när du startar motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se bif. bild för mina problem. Jag har haft spolmuffen på över minuten och det kommer inget vatten ur tell tale hålet....allt läcker ut på sidorna av muffen samt ur skvallerhålet (vad är det till för egentligen).

Usch att man är en sån amatör...:-P

Tur iaf att det är varmt så att inget fryser...

post-10003568-1394236871,179_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellern är tät när den är stopp o det kommer inget vatten till power headet så länge motorn inte går. Gör så här: Montera spolmuffen, sätt på vattnet fullt, starta motorn, kolla att det kommer skvallervatten inom 30 sekunder, om inte stoppa motorn. Som jag läser dina inlägg har du gjort allt rätt men inte vågat starta motorn för du tror det ska komma skvallervatten med motorn stopp. Så är alltså inte fallet utan motorn måste gå för att vsttnet ska pumpas runt i motorn och därmed ge skvallerstråle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...