lenhol 0 Postad 20 Oktober , 2011 Har en Nimbus 31 C med en Volvo TAMD 41 D. När jag efter varmkörning drar på till toppfart, ca 22 knop, 3900 rpm eller marchfart, ca 16 knop, 3400 rpm, går båten perfekt. Efter ca 2 minuter tappar den varv och lägger sig på ca 2600 rpm eller 9 knop. Den reagerar sedan inte på gaspådrag. Drar av till lågvarv en kort stund, 5-7 minuter. Sedan kan jag dra på igen. Efter 2 minuter upprepas proceduren. Sådär kan jag hålla på. Motorn låter hela tiden bra. Inga tendenser till misständning eller ryck. Har bytt alla filter, blåst alla slangar och nipplar, rengjort tanken, kört med tanklocket öppet, bytt till ny matarpump. Ingen ändring. Slutligen har jag kopplat nya slangar, inkl returslang och nytt bränslefilter, direkt från en jeepdunk via matarpumpen till insprutningspumpen. Fortfarande samma fel. Har mätt turbotrycket vid full belastning till 1,24 bar övertryck. Vad göra?? Har någon ett tips att gå vidare. Turbon eller insprutningspumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LLennart 0 Postad 25 Oktober , 2011 Låter som att den inte får luft,Kolla motorrumets luftintyg ,eller öppna motorluckan. Hälsning Maskinisten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Oktober , 2011 Är ingen motorexpert, men skriver av egen erfarenhet. Kolla kylaren till turbon så den inte läcker. Skulle kunna vara rimligt - går bra på lägre varv men när du drar på kör turbon in vatten i motorn som efter några minuter sjunker i varvtal och därefter inte svarar på gaspådrag. Hos mig upptäcktes det när motorn stannades - man kunde höra ett litet vattenläckage från turbokylaren (har normalt sett aldrig den bakre luckan över maskin öppen - mer än i så fall före start.) Läckaget var inte stort och jag hade aldrig upptäckt det om inte en Volvokille i Danmark varit uppmärksam. Kostade mig 100.000 kr då motorn inte tillräckligt snabbt kom under service. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser