Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
rejas

Hur länge kan en vattenpump gå?

Rekommendera Poster

Frågan är otydlig, jag vet så jag preciserar den så mycket jag kan.

Vi skall ta upp båten i morgon och jag behöver innan dess göra mig av med ca 180 liter färskvatten. Jag har en dränkpump men den visade sig inte gå ned i inspektionshålen i tankarna.

Båten har en elektrisk vattenpump (en sån som går när det saknas tryck). Så min fundering just nu (när jag inte är båten) är om man kan tömma tankarna med den genom att bara öppna en eller flera kranar?

Jag är medveten om att det kommer att ta en evinnerlig tid, men tror ni pumpen tar skada av att gå kontinuerligt?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört ur åtmindstone 75l i ett svep, utan att pumpen havererat. Om du är orolig går det alltid att köra i 5min etapper och låta pumpen vila i 5. Jag skulle ha kört allt på en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en intelligent fråga.

Jag har aldrig tänkt på om motorn kan bli för varm. Jag har tömt 200 liter i ett svep. Pumpen har gått torrt i några timmar utan att knota. 

Brinner den upp så var det ingen bra pump och bör ändå bytas är min åsikt. Bättre att byta under en lång vinter än i semesterperioden. Då ska allt bara funka. Här har du en bra möjlighet att testa pumpen. Om inte: känn på motorn efter 5 minuter, 10 min osv och blir den brännhet så låt den vila. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Ni har övertygat mig. Jag kör hårt! :-)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en utav de vanligaste pumparna som finns på marknaden och förra säsongen gick tryckvakten sönder vilket gjorde att pumpen stod och försökte öka trycket hela tiden. Det resulterade att pumpen blev jättevarm och slutade fungera och jag tänkte att den var kört men icke!! Fick den bara svalna ner en stund så gick den igen och innan jag fick tag på en ny tryckvakt så stängde jag av pumpen på instrumentpanelen efter tappning. I år har jag tömt minst 100L i ett svep säkerligen 3-4 ggr för att inte vattnet ska stå för länge och med den nya tryckvakten funkar pumpen kanon! Har även installerat ett lite expansionskärl för att för att tryckvakten ska få det lite lättare att jobba!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bör väl fungera utmärkt med den gamla hederliga hävertprincipen! Åtminstone när båten står på land.

Fyll en trädgårdsslang med färskvatten, släpp ned ena änden i tanken och ha andra änden lägre utanför båten. Skapa lite sug och lämna allt att sköta sig själv. Sista skvätten kan ju befintlig pump ta...

Eller måste vattnet ut innan båten ska upp ur vattnet?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, varför göra det enkelt med befintlig utrustning när det går att krångla till det wink?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också varit inne på detta. Men jag vill ha ut vattnet innan båten skall upp. Den är tom i övrigt och tankarna sitter allra längst fram i fören så jag tror att det kommer att göra att båten lutar (kanske jag oroar mig i onödan även här).

En hävert skulle fungera även i sjön eftersom tankarna ligger över vattenytan men höjdskillnaden är inte särskilt stor.

Jag kommer att göra det enkelt för mig och helt enkelt öppna kranarna. Jag berättar här i kväll hur det gick :-)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom med mitt förslag för att det kanske finns andra båtägare som oroar sig för att deras pump ska ta skada av att köra ut 150 liter vatten i sträck. Då kan det vara bra att känna till hävertprincipen om man inte gör det sen tidigare. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en fast monterad länspump med lång slang typ dammsugare som räcker i hela båten. Det blir ett arbetspass armträning att tömma vattentanken innan upptagning.  Nervös för livslängden på pentrypumpen.

Fast det verkar vara onödig oro om man läser den här tråden. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tömmer vattentankarna på hösten via diskbänken och färskvattenpumpen. Det har jag gjort nu i 17 år och 800 liter varje gång utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Båten är på land. Allt gick bra. Att tömma de knappa 200 literna vatten med färskvattenpumpen gick alldeles utmärkt. Gick fortare än jag trodde var klart på knappt en timme. Samtidigt blev septitankarna väl genomsköljda.

Tack för input!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar det verkligen så? Om tryckvakten ballar ur så stannar väl pumpen? Såvida den inte kortsluts eller hänger sig i öppet läge på något sätt för då blir det kanske såsom du beskriver det. Men då gäller det att man har max otur smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...