Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Peter_K

Tips om plastning önskas

Rekommendera Poster

Var ute idag och upptäckte att min fusklagning av skäddan inte hållit (föga förvånande egentligen) och tänkte nu försöka göra en mer permanent lösning. Mitt problem består i att när Misilen byggdes tyckte någon att det var en lysande idé att bygga upp roderskäddan kring en marinplywoodskiva, eller snarare - jag tror det är plywood, det ser mest ut som kexchoklad idag efter 32 säsonger under vattnet med småläckage. Min tanke kring lösning ser ut så här: - Öppna, ta bort/skrapa bort plywoodresterna - Låt torka - Plasta ihop med epoxy väv - Behandla - Bottenmåla Nu undrar jag (som aldrig plastat förut): 1. Är det smartast att lägga snittet enligt 1 elle 2 på bilden? (Om det finns en bild i det här inlägget vill säga...) Jag tänkte såga med ett bågfilsblad elle liknande så att jag kan återanvända den borttagna plastbiten. 2. När jag plastar, hur många lager matta skall man ha, och lägger man vått-i-vått eller låter man det härda mellan lagren? 3. Skall skäddan vara fylld med något, eller är det bätter om den är tom? Om den skall vara fylld, med vad i så fall? 4. Roderfästet bör ha en förstärkning inplastad, bestående av vad, plast, rörbit eller..? 5. När jag efterbehandlar hela skäddan med epoxy, skall jag använda riktig marinepoxy, eller funkar det med epoxyprimer? 6. Bör man ha en avtappning a´la skruv i botten, eller kan man lita på att det här funkar, eller skall man skruva i en skruv om det behövs senare? ...och vad mer skall jag tänka på..?

post-832-1394234315,7521_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Tjena Kan inget om segelbåtar, vet inte ens vad en skädda är. Däremot har jag lagat en plastbåt, och kan dela med mig lita av vad jag fått höra. Först och främst ser jag att du tänkte använda epoxy, vilket är ett superstarkt och bra material. Däremot är de flesta båtarna gjorda i polyester (vad jag fått höra). Epoxy fäster fint på polyester, men tvärtom går inte, för då släpper bara polyestern. Om du då använder epoxy, så kan någon i framtiden få problem om han/hon skulle behöva plasta och råkar använda polyester. Andra nackdelar är priset, epoxy är svindyrt om man jämför. Vad man skall tänka på vid plastning, är att allt måste vara jättetorrt och rent. Tips är därför att tvätta med aceton eller t-röd (självdunstar fort). Man bör nog lägga minst 3 lager matta för att få upp lite tjocklek. Sist kan man ju lägga på gelcoat (bör man ju göra, antar att båten har det sen tidigare), glasfibern skall nämligen inte ligga direkt mot vattnet. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är inte säker på vad ditt problem är. Läcker det in vatten eftersom skäddan har delaminerat? Kommer du åt skäddan uppifrån (inifrån båten)? Jag skulle gissa att du kan återanvända skäddan efter att den har torkat och du fått bort innandömet. Jag skulle slipa ner från 2 i din figur tills jag kommer in till distansmaterialet. Gör så längs hela skäddans längd. På så vis behöver du inte återskapa skäddans form. Därefter skulle jag kratsa ur innandömet och återfylla det med divinycell eller dylikt distansmaterial som inte absorberar vatten. Sen tejpar du över såret på framsidan. Fyll sedan skäddan uppifrån med flytspackel som du blandar av polyester och mikroballonger. Epoxi blir onödigt dyrt. Borra påfyllniningshål uppifrån om det inte är öppet. Låt härda och ta bort tejpen. Därefter plastar du igen såret på framsidan tills du har återskapat godstjockleken. När detta är klart slipar du tillbaks formen på skäddans framkant. Sen målar du med epoxigrundfärg. Klart! Ren epoxi eller färg kvittar, det är bara en fråga om hur många lager det behövs. Jag skulle dessutom göra plastjobbet med polyester, inte epoxi. Styrkan blir tillräckligt bra ändå, och framförallt mycket billigare. Det viktiga med polyester är att du plastar max 6 lager åt gången. Låt mellanhärda, men inte för länge. Polyester krymper nämligen och du kan få problem om du lägger på för tjockt. Använd 600g-matta som är lätt att jobba med. Lycka till! Anders http://hem.passagen.se/consensusmarinteknik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komplettering... Gör förstås likadant runt hela skäddan - framkant, undersida, akterkant. Rodret måste tas bort. Roderfästets förstärkning beror på vilken typ av roderlager det är. Enklast är att plasta in en rostfri plåt. Anders http://hem.passagen.se/consensusmarinteknik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...