Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
gladius

Har någon en sådan här segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänker på en ny båt som kom i år 2011. Den heter Maxus 21 och är en liten 21 fotare som kan trailas, sjösättas och riggas av 1 person. Jag tycker båten verkar trevlig på alla sätt och tror att storlek och typ av båt skulle passar mig bra. Är det någon som har en sådan båt? Eller någon som vet om båtmodellen finns någonstans i Stockholmstrakten? Lystal? Övriga egenskaper? 

(Jag vet att det finns minst en i Malmö men det är lite långt bort)

Länk till bilder: https://picasaweb.google.com/116438912306160006519/MAXUS21

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, blev det något köp? Titta själv på denna på båtmässan nyligen och väldigt sugen. Överlägsen Fabola om man jämför dem på land, men de ska ju seglas också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää inget köp ännu. Min köpplan ligger ganska långt fram i tiden. Just nu ska jag lära mig segla och hantera en segelbåt och har för närvarande en Alacrity 19, en engelsk tvåkölad båt som är lätthanterlig på alla sätt och vis fast lite trångbodd. Maxus 21 verkar  vara väldigt stor för sin litenhet och jag gillar konceptet med trailerbarhet och enkelhet med mastfällning osv. 

Tyvärr fick just Maxus 21 en aning kritik för hur seglingsegenskaperna blev med lite kraftigare vindar vilket just nu får mig att snegla en hel del på Fabola campus 7.4 också. 

Jag ska på mässan Allt för sjön nu i mars men tyvärr verkar inte Maxus 21 ställas ut där. Skulle vara verkligen kul att se båten i verkligheten. Enligt bilderna som jag har sett på nätet verkar den vara helt perfekt för min kravbild, synd att den fick en del stryk i seglingstestet.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är mycket sugen på en båt med fällköl. Har tittat på Maxus 21 kollar man med åf skall de nu ha 249 000 för en Maxus 21 scandinavia... Men om man kollar på polska varv... (om jag fattat det rätt görs de i Polen) så kostar de segelklara 16400€ skatt 20% vilket är ungefär 175 000 ... Rätt saftig skillnad... Frågan är vad som skiljer mellan den och versionen scandinavia? Har mejlat till Polen för att få full spec... Blir spännande att jämför... Eftersom båten är trailbar är det Max 10000 att få hem den räknat med soppa, båt lite övernattning etc... Så frågan är om den är merutrustad för 65 000... Återkommer Joel Senast ändrad av Joerag | 21 april 2012 | 13:36

Senast ändrad av Joerag | 21 april 2012 | 16:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...