bjaris 0 Postad 19 Oktober , 2011 Hej, Jag har en Flipper 630 OC med en Yamaha fyrtakt från 2003. Det var ungefär en månad sedan jag kollade till den senast, och när jag var och kollade till den idag vill den inte starta. Det har regnet ganska mycket och varit strax under tio grader de senaste dagarna, vet inte om det kan ha något med det att göra. Batteriet verkar funka, iaf så funkar alla mätare och så, och bensin finns det gott om. När jag vrider om tändningen så låter det bara som om en skiva snurrar ett varv och sedan händer inget mer. Inget motorljud. Någon som vet vad som kan vara fel? För lite kräm i batteriet, tändstiftet? Tacksam för alla svar och tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pali 0 Postad 19 Oktober , 2011 Mät hur många volt du har på batteriet när du vrider om startnyckeln och se om det finns nån spänning kvar. Det bör vara 12,5 volt obelastad och inte sjunka under 11,5 vid start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Oktober , 2011 Att mätarna reagerar när du vrider på tändningen är inte ett tecken på att batteriet är OK. Mätare kräver inte många volt för att fungera. Startmotorn däremot, den kräver MYCKET ström!! Testa att mäta på batteriet, har du inget att mäta med (vilket alla båtägare borde ha enligt mig) så testa med ett annat batteri som du vet är fulladdat. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjaris 0 Postad 19 Oktober , 2011 Verkar alltså vara batteriet som inte är som det ska. Jag sticker och köper en batterimätare imorgon och kollar hur batteriet mår. Återkommer med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Oktober , 2011 Köp en multimeter! Inte någon sån där grej som bara kan mäta batteri via cigguttag eller likande. Du kommer aldrig ångra dig med en multimeter...den kan användas till så otroligt mycket och kostar under 200 spänn om man inte köper någon värstingmodell. Se till att den har pip-funktion för kontinuitet, dvs att den ger akustisk signal när den känner av en sluten krets. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjaris 0 Postad 19 Oktober , 2011 Kanon. Jag köper en sån imorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Oktober , 2011 Om inte startmotorn går runt så är det oftast dålig spänning. Dålig spänning till startmotorn kan bero på kasst batteri som inte orkar, eller dåliga ledningar eller dåliga skarvar. Om du mäter på batteripolerna och spänningen verkar OK, så kan det vara problem med dålig ledning mellan batteriet och motorn. Skruva loss alla skarvar, krafsa rent med en kniv och skruva ihop hårt igen. Kolla både plusledningen och minusledningen. (Edit borttaget inte. :-) Senast ändrad av Anders_St | 20 oktober 2011 | 21:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Oktober , 2011 Om man mätt upp batteriet och vet att det är OK så är ett enkelt sätt att kolla om det är dåliga ledningar/kontakt är att göra en bypass med startkablar. Koppla startkablarna direkt från batteriet till de punkter där båtens befintliga kablar kopplas mot motorn. På så sätt slipper man göra en massa jobb med att jaga dåilg kontakt om det inte är det som är felet. Sen är det givetvis väldigt bra att se över alla kontaktytor ändå i förebyggande syfte. Sen tror jag att Anders menade kolla både plusledningen och glöm inte minusledningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjaris 0 Postad 29 Oktober , 2011 Tog lite extra tid, men nu är problemet löst. Multimetern visade 12 stadiga volt, men däremot verkade det som att batteriet var urladdat. Jag köpte en starthjälp och motorn startade utan problem. Stort tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Oktober , 2011 12 volt är på tok för lågt! Ett fulladdat batteri ska ha runt 12,7 volt i vilospänning och vid 12,4 volt är det i princip urladdat. Ta dock siffrorna med en nypa salt då jag fiskar i minnet. Säkerligen kommer någon snart bekräfta eller rätta mig! Till nästa säsong är det nog säkrast för dig att skaffa ett nytt startbatteri så du slipper strul igen på ett tag. Även om du laddar det befintliga så kommer det nog inte hålla laddningen speciellt länge eftersom det troligen skadtas av djupurladdningen. Mvh Fred Senast ändrad av Flintstone | 29 oktober 2011 | 23:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser