Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
pentaracer

Konservering mercruiser 5,7 l Bayliner 2655

Rekommendera Poster

Hej hej tacksam för svar.

 

Har gjort vad jag tror är allt som behövs för att konservera min färskvattenkylda båt, då i första hand minimera risken för frysskador.

 

Motor:

Öppnat och tömt limporna

Lossat anslutningen till sjövattenpumpen

Dricksvatten:

Tömt allt vatten, lossat pumpanslutningar

 

Är det något mer som behöver göras? Jag tänkte i första hand på motor och om kanske den sjövattenkylda AC'n behöver tömmas på nåt vis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tror nog att du kan klara dig från frysskador vad gäller motorn, beror dock på hur mycket hängvatten som kan finnas kvar i kanaler, impellerhus mm. samt hur kallt det blir i vinter. Vad gäller tappvattnet: har du tänkt på att slang / rördragningar ofta har höjdskillnader där vatten alltid blir liggande på de lägsta ställena och att de lätt kan frysa sönder om det blir ihållande -20 en vecka? Därför är nog en urblåsning med tryckluft att rekommendera om du inte installerat frostvakter i båten. Tillbaka till motorn: om vattnet rinner ur limpor, knän och alla kanaler ersätts vattnet med luft som i kombination med kvarvarande vatten / fukt och syre får det att rosta inifrån helt i onödan. Köp hellre en drevmussla (om din motor kyler via drevet) koppla den till trädgardsslangen och kör motorn varm på kranvatten så att termostaten öppnar. När det ångar från utsläppet vet du att termostaten är öppen och då blandar du 10 lit. glykol med 10 lit. vatten som du kopplar till musslan (vanlig trädgårdskoppling men tänk på att hålla tratten i höjd med badbryggan, ställ inte en dunk på marken och tro att impellern ska orka dra och fylla maskin...) Fördelarna med detta förfarande är många men de viktigaste är att glykol har en smörjande och rostskyddsverkande effekt, du sover gott på nätterna med vetskapen om att inget sprängt sönder när du kommer ner till båten på våren samt att din totalkostnad för ditt båtägande blir avsevärt mycket lägre om du tar hand om bitarna på hösten istället för att chansa på att allt klarat vintern... Lycka till med allt och hör gärna av dig vid tveksamheter. P.S kom bara ihåg att ren glykol fryser och spränger motorn lika bra som rent vatten, DEN MÅSTE BLANDAS ENL. ANV!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.S kom bara ihåg att ren glykol fryser och spränger motorn lika bra som rent vatten, DEN MÅSTE BLANDAS ENL. ANV!!!

 

Det var ny information för mig (jag trodde att ren glykol typ aldrig kunde frysa) så jag kollade lite på Wikipedia. Där kan man läsa att ren glykol fryser vid -13° C (så det krävs alltså lite lägre temperatur än för vatten men det är ju försumbart i sammanhanget) men upplandat 50/50% med vatten så sänks frystemperaturen till ca -40° C. Så 1 1 blir alltså inte 2 utan nästan 7!! Tänk vad det är spännande med kemi och fysik! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tänk även på att tömma motorblocket, sitter avtömningsskruvar på var sin sida, liknande som för limporna. Sedan kan du lossa slangarna på termostathuset och tömma i glykolblandningen i slangarna. Klart är det när det rinner ut bakvägen genom skölden. Går åt ca.15 liter blandning i en 5,7 liters mercruiser.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer glykol destu bättre verkan mot frostsprängning tror många. Det räcker faktiskt med väldigt lite glykol typ 2dl glykol på 1 liter vatten. så kommer vattnet att förlora sin frostsprängsningskraft. Däremot kommer det bli en frostsörja om det blir ordentligt kallt, men ingen sprängsningskraft. Då vattnet kristalliseras till en sörja när det fryser över den tilltänkta blandningen av glykol.

Det är skillnad på en bil, där kylvattnet måste ha rinnande form för att inte förlora sin funktion på vintern. Då en bilmotor måste fungera och körs på vintern.

Många har överdrivet mycket glykol i sina båtmotor under vintern. Så det finns ingen oro så länge man haft några delar glykol i vinterkonserveringen. 

Kan säkert lugn något stackare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just därför ska man alltid tömma hela systemet efter glykolkörning för att eliminera frysningsrisken. Så gör vi allt här på varvet och under 50år har aldrig en motor fryssprängts. Däremot träffar vi folk varje år som chansat med att inte tömma och undrar vad ett nytt block kostar. Tråkigt och onödigt.

Glöm inte tömma sjövattensidan på värmeväxlaren i motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp, jag kanske är ute och cyklar men min uppfattning är att det i t.e.x. Piteå är fullt möjligt att kvicksilvret sjunker till -40 medan det i Ystad sällan kommer i närheten av de temperaturerna. Kan alltså finnas anledning att nämna att glykolblandningen kan vara avsevärt tunnare eller tjockare beroende på var båten förvaras. Personligen finner jag ingen anledning att snåla på glykolen och tömma maskin efter körning då motorn mår bättre av att stå med glykol i sig på grund av dess smörjande och antikorrosiva egenskaper. jag har alltid blandat 50-50 för då vet jag att jag med monoetylenglykol klarar -36. Min smallblockare pissar grönt efter c:a 15 liter men jag kör ändå igenom 20 l. eftersom jag alltid köper en 10-l. kagge (blir billigare per l. än att köpa exakt mängd på mindre dunk eller flaska) Detta har alltid fungerat bra för mig så jag fortsätter på denna linje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde oss av 25 l 50/50-blandning som vi körde i drevsäck. När vi var klara tappade vi upp blandningen på 8 st 5 l-dunkar som vi sedan använde för att vikta ned presenningen runt båten. På så sätt slipper vi förvara glykolen någonstans och dunkarna kommer inte frysa sönder. När det är dags för sjösättning kommer vi hälla över glykolen i en 25 l-dunk som är lättare att hantera (och förvara) och sedan går smådunkarna till återvinning. Vid upptagning skaffar vi nya dunkar (bensinmackar är en bra källa för tomma spolarvätskedunkar) och gör om processen! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevsäck och tunnor i all ära, tänk bara på att systemet kan innehålla c:a 15 l. vatten när ni börjar köra och om ni då har en blandning på 50-50 med en volym på 25 l. och sedan tillför ytterligare 15 liter vatten uppstår en ganska dramatisk ändring av frysskyddet. Om ni dessutom tänker använda er av det utspädda mediet nästa vinter kommer ni nog inte ha ett fungerande frysskydd om det smäller till och blir kallt. Mätare finns att köpa nästan överallt för några tior och jag tycker att det är dumt att inte förvissa sig om att man har ett fullgott skydd, vilket blir billigare i längden samt att man sover gott på nätterna. mvh kjello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag lärde mig (efter att jag redan konserverat systemet) att man bör tömma limpor och knän på sjövatten innan man kör igång med glykolbehandlingen så det kommer jag göra nästa höst. Dock tömde jag limpor och knän på när jag var klar så jag tror att risken är minimal att dessa fryser sönder under vintern. Jag kommer också byta dem till en annan modell inför nästa säsong så jag är inte så rädd om de jag har. Dock kan det ju vara trevligt att kunna sälja dem iom att de är i väldigt bra skick!

Jag ska se till att jag kollar upp fryspunkten på blandningen innan jag konserverar nästa gång, tack för varningen! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Underbart med input! Finns nog lika många patent som båtägare. Eftersom jag bor på Åland, vilket är ett ingenmansland vad gäller vädret, skulle det vara kul att få veta lite om hur ni i olika delar av sverige konserverar era båtar. kjello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Sjövattenkyld: Tömmer allt vatten och fyller upp med 50/50-blandning. Mvh Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...