SvenA 0 Postad 4 December , 2004 Funderar på att sätts hjul dragstång på min stålvagga. Då skulle jag lätt kunna bogsera min Magnum till andra vatten. Nån som vet vilka regler som gäller för obromsat släp? 30 km/tim antar jag, inga problem för mig. Min bil kan dra drygt 1.600 kg, alltså borde jag klara mig utan e-körkort. Eller? SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 December , 2004 Goafton Sven-A, som du skriver så gäller 30 km/t och en totalvikt på 3500 kg. därutöver så ska det stå ett E i körkortet! Nu kör jag en sån här så det är inget problem för min del. :-D /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 4 December , 2004 Hej Sven! Ang. din fråga vet jag inte om du har rätt. Men rätt så nya regler från TSV är att man får dra obegränsad vikt efter dragfordornet men vanligt körkort! Under förutsättningarna att - Trailern är godkänd för vikten - Ej registrerad (30 km/vagn efterfordon) - Bromsar på alla hjul - Får ej finnas fjädrar på trailern Drar min egen båt på 3000 kg/inkl trailer efter min personbil utan problem. Hör av dig om du vill ha info från TSV. Lycka till //Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 December , 2004 norton, vad svamlar du om? TSV finns inte ens längre! och att du skulle få dra 3 ton på B-kort är bara nonsens. du får inte dra mer än bilens tjänstevikt på B-kortet, och max 3500 kg bruttovikt. (vissa bilfabrikanter har även satt ut en max tågvikt i registreringsbeviset) därefter så gäller det att du har E-kort annars är du ute på olaglig körning. http://lagen.nu/1972:605 /Wille :mad: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 5 December , 2004 Hej du som tyckte jag svamlade!! Ursäkta att jag skrev TSV! Jag menade förståss VÄGVERKET och inget annat. Övrigt stämmer uppgifterna jag skrivit tidigare. Men OBS att det gäller för efterfordon som ej är registrerade. Alltså ett efterfordon som du får köra max i 30 km/tim. //Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
estest 0 Postad 5 December , 2004 Hej gossar När jag ringde polisen senast så bekräftade man följande beträffande obromsade båtsläp/traktorsläp *obromsat *ingen viktbegränsning alls *B-kort OK *oberoende av bilens max släpvikt *varningstriangel bak *max 30 *ingen fjädring *belysning vid mörker Det här är ju lite konstigt men amvänds ju mest kortare sträckor (Jag körde 8 mil i 30 för någon sommar sedan och det är ju inte kul!) mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 5 December , 2004 Wille! Tänkte bara klargöra för dig, att när du undersöker saken om släpvagnsvikter mm måste du göra skillnad på SLÄPFORDON och EFTERFORDON. För info som jag skrivit om tidigare gäller endast för EFTERFORDON och inget annat. Allt från Vägverket. Hoppas du förstår bättre nu Wille!!//Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 December , 2004 Ok Tony, men jag ifrågasätter fortfarande att det inte skulle finnas begränsningar vad gäller vikten, därför att bilfabrikanterna sätter ju fortfarande gränsen för hur mycket bilen klarar av. Och sedan vill jag påpeka att ett efterfordon vilar med sin hela tyngd på sina egna axlar och således inte tynger ner dragstången. Förvisso finns ju arbetarbaracker med en axel, men dessa dras ju av C-klassade fordon och ingen personbil. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 5 December , 2004 Intressanta synpunkter. Det var/är inte helt enkelt enkelt det här........ Är det rätt sammanfattat: Efterfordon ingen viktbegränsning, skall ha; Ej fjädring, All vikt på efterfordonet(två hjulaxlar?), Belysning, Obromsat (bromsat??), Max 30km/tim, Varningstriangel. Eller har jag missförstått något? (Lutar just nu åt boggie på vaggan, bör ju ge kursstabilitet...) /SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 5 December , 2004 hej Wille, Din länk till Lagen var ett riktigt sömnpiller. Tala om byråkrat texter....... ;-) SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 December , 2004 SvenA efter lite sökande på nätet har jag funnit följande som gäller från 6/10-04 http://www.vv.se/templates/page3____1306.aspx här finns alla regler som gäller. Observera att om du inte har bromsar på EFTERFORDONET så gäller att EFTERFORDONET ej får ha tyngre totalvikt än dragfordonets bruttovikt (tjänstevikt last) krångligt värre. som sagts tidigare. jag är glad att jag får köra 60 ton lagligt! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 5 December , 2004 Detta är helt riktigt. Jag drar min Bayliner på 2,5 ton bakom en V70, helt lagligt i 30 på en obromsad båtupptagningsvagn med boggie och med röd triangel. Detta är till för som det heter transport kortare sträckor. Vilket är ett luddigt begrepp. För en norrlänning är 10 mil en kort sträcka och för en skåning 1 mil. Möjligtvis menas att man måste ha ett bestämt mål med sin färd. I vilket fall får man inte ge sig ut på motorväg/motortrafikled med detta ekipage. Sven jag har inte en aning om du lagligt kan snickra ihop ett släp sådär. Finns det inga regler för hur själva konstruktionen ska vara? Det verkar ju finnas regler för det mesta. Fråga polisen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 December , 2004 Will, läs lagtexten nogrant så ser du vad som gäller. Om vagnen saknar bromsar får bruttovikten (vagn last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Detta kommer du inte ifrån så länge det är ett obromsad vagn. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 5 December , 2004 Umm min totalvikt är 2150kg, är det det samma som bruttovikt? Eller ska jag till detta lägga maxlasten på 519 kg? Nu blir jag orolig. Mina uppgifter om att jag kör lagligt kommer från försäljaren av släpen (en i högsta grad seriös firma) och släpvagns tillverkarens hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 5 December , 2004 Tack för nya länken Wille! Där framgår det klart vad som gäller för Båtransportvagnar. Det är faktiskt så bra skrivet att jag tar mig friheten att kopiera texten nedan. Så att alla kan se vad som egentliogen gäller (mtp de olika inläggen ovan :-)) Vägverket 2004-10-16 Båttransport Båttransportvagnar kan vara av två slag, efterfordon eller släpvagn. Saknar vagnen fjädringsanordning mellan hjul och chassi räknas som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som skall vara registrerad. För alla båttransportvagnar gäller Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm. Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm. Lasten (båten) får dock vara bredare, dock högst 310 cm, om den märkts ut enligt Vägverkets föreskrifter (2000:120) om undantag för transport av bred odelbar last (se länk till höger). Är båten bredare måste man begära dispens. Om vagnen saknar bromsar får bruttovikten (vagn last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. För en båttransportvagn som är efterfordon gäller dessutom Den högsta hastighet 30 km/tim. Det skall finnas en godkänd LGF-skylt baktill. Under mörker ska vagnen ha två röda lyktor och två röda reflexer bakåt samt orange reflexanordningar åt sidorna. Det är inte tillåtet att köra på motorväg eller motortrafikled För båttransportvagn som är släpvagn gäller bestämmelserna för släpvagnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 5 December , 2004 Att en Volvo V70 skullel ha en totalvikt (tjänstevikt tillåten lastvikt) som är minst 2.5 ton (Bayliner vagn) är helt orimligt. Jag tycker du skall prata med dina säljare igen, de behöver uppdatera sig! sVENa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 5 December , 2004 Japp jag kommer bara upp i 2150 kg om totalvikten är det samma som tjänstevikt maxlast. Det är en Volvo V70 T5 jag har. Antar jag får köpa den där XC90'an som jag tittat på :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 5 December , 2004 Kraven från vägverket ang. EFTERFORDON är. -Trailern är godkänd för vikten - Ej registrerad (30 km/vagn efterfordon) - Bromsar på alla hjul (jag har boggie på min trailer) - Får ej finnas fjädrar på trailern - LGF-skylt - Självklart så ska det vara lyse. - Viktigt att hålla isär begreppen på släpvagn och Efterfordon. Släpvagn är registrerad och efterfordonet är EJ registrerad och kraven för efterford enl. ovan. Har själv fått alla dessa handlingar från vägverkets lagtext. //Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 December , 2004 Tony, nu börjar vi komma överens, dock är det endast krav på belysning vid mörker. Vad gäller bromsad/obromsad vagn, så är troligen de flesta båtvagnar byggda av gamla lastbilsaxlar och således inte bromsade. Nyare båtvagnar som är mycket lika de registrerade släpen kan vara både bromsade/obromsade resp, fjädrade/ofjädrade. Och till V70 ägarn vill jag bara säga /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 5 December , 2004 Om min upptagningsvagn hade bromsar så skulle jag behöva E körkort. Obromsad kan jag dra der med B, om det nu inte var så att båten vägde ett par tre ynka hundra kilo för mycket :cry: Visserligen kommer denna uppgift från samma källa som sa jag fick dra båten med min V70, så en bekräftelse/dementi från någon hade varit bra. Har varit och kollat på Volvo XC90 i dag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 December , 2004 Will ,det billigaste blir att du tar omvägen via mastkranen och helt sonika lyfter ur järngenuan och sedan voila, så har ditt ekipage blivit lagligt på vägen! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 5 December , 2004 Heh visst är det trevligt med folk som göttar sig i andras olycka ;-) Som man bäddar får man ligga... :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 5 December , 2004 Hej Will! Skrev just ett utförligt inlägg som försvann i den binära rymden! Orkar inte skriva om det nu! Kör lugnt vidare med din V70! Ta en koll i ditt registeringsbevis så förstår du vad jag menar, tyckarna ovan har fel ang hur mycket en V70 får dra! Jag har en så jag vet vad det står i registeringsbeviset! Du måste skilja på TOTALVIKT och SLÄPETS TOTALVIKT mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 6 December , 2004 Oj oj oj. Har läst de goda råd och bestämmelser angående båtars färder på land som redovisas ovan. Svettigt värre! Det är väl tur att båtar även kan framföras i vatten. M v h TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 December , 2004 Duex points till Tjocka Trisse. :-D SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 December , 2004 LasseP. jag kan, jag kan, kan jag få svara om inte seaflower kan? /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 10 December , 2004 så hur blev det nu då så med ett fullbromsat efterfordon är vikten obegränsad och inget krav på E-kort eller? ungefär som en bonntraktor då eller heter det volvo :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2004 japp Iwar! eller hisingetraktor går oxå bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2004 Du har helt rätt här Lasse. jag ville inte glänsa bara, då jag ansåg det vara solklart enligt specifikationen på regbeviset. man vill ju inte bli kallad besserwisser bara för att man kan och jobbar med lastvikter hela dagarna. när det gäller tunga fordon har man även en annan aspekt att gå på och det är lastvikt per axel eller så kallat N-värde. N-värdet är den punkt på lastytan som lastens viktcentrum skall vara. där man inte får överlasta fordonskombinationen på något sätt. ett tungt lastbil släp kanske får lasta 36000 kg men om man uppnår totalvikten 60 ton före maxlasten på bilen eller släpet ifråga så har man begränsad lastkapacitet. detta bara en parentes i det allmänna snacket om tunga båt släp! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2004 Hej Lasse, inget arbete förrän 0700 måndag. kör inte på långtrad detta ekipage går endast på dagturer från Göteborg. som sagt jag arbetar för att leva. jag lever inte för att arbeta. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser