Mats64 0 Postad 18 Oktober , 2011 Hej En liten undran. Har en Albin 78 med MD5 från 78. Med den följer vacuum ventil för att förhindra att vatten tränger in bakvägen i motorn. Frågar är hur mycket vatten det skall komma ur vacuum ventilen under motorkörning? När vi har kört en timme har jag säkert 2-3 liter i spannen som samlar upp vattnet. Hälsningar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 18 Oktober , 2011 Hej! Vacumventilen ska inte läcka en droppe. Den ska däremot släppa in luft i kretsen. Låter som membranet är kass. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 18 Oktober , 2011 Byt Volvos skämtventil till något modernare, alternativt slakta den och bygg om så att du får en skvallerstråle som du drar till pentryavloppet eller till en läns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 18 Oktober , 2011 Går det att få tag i membran till vacuum ventilen? Den har tydligen gått ut hos VP. Om man skrotar den och får en skvallerstråle istället blir det mycket vatten men det kanske inte spelar någon roll för funktionen? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Oktober , 2011 Det kan vara så att vi på vår båt har en sån där Volvo skämsventil. Den fungerar visserligen efter alla år utan en droppe läckage. Men det som gör att den borde skämmas är att den ska tas isär varje år (enl. regelboken) och rengöras. Risken är då väldigt stor att en genomskinlig liten plastrondell 7-8 mm diam faller ner till kölsvinnet där den blir borta för alltid. Man såg kanske inte ens att den föll ur ramen. Varför ska man leta efter nåt man inte vet existerar och som inte syns. Glad i hågen att ha fixat iallafall en felmöjlighet på båten skruvar man ihop ventilen och får ditt resultat. Eller? Utan den lilla plastskivan blir det ingen bra vakumventil gissar jag. Skruva isär och kolla om det finns en knappt synlig plastskiva 7-8 mm i vakuumventilen. Lägg trasor under som skyddsnät. I bästa fall sitter den där och efter rengöring av ventilsätet gör den tjänst igen. Lycka till. vakuum. Vill man lösa problemet utan att skaffa ny ventill finns det möjlighet att istället för spann ordna med en tunn slang som sprutar ut vattnet i en tunn stråle genom skrovet väl över vattenlinjen. Det blir också ett skydd mot återrunnet havsvatten som kan fylla motorn med sjövatten enl hävertprincipen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 Oktober , 2011 På min 78:a tog jag bort plastskivan och slaglödde fast en kort bit bromsrör på muttern, som jag borrat ett litet hål i. På bromsröret sattes en plastslang fast som i sin tur drogs i stuvfacket till en ny rörbit som gick igenom stuvfacksväggen strax ovanför självlänsen. I mitt tycke billigt och idiotsäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 19 Oktober , 2011 Alla gamla vacuumventiler slaggar igen och så även Volvos. Mig veterligen finns det bara en vacuumventil som fungerar och inte läcker, och det är Martec. Den finns i olika storlekar beroende på slangstorlek. Äldre Yanmar har en slang som går högt upp i båten dit sjövattenpumpen inte förmår trycka vattnet. Även sådana slangar kan sätta igen efter 30-40 år. Man måste ha en fungerande vacuumventil, risken är annars väldigt stor att det blir hävertverkan när motorn är avstängd och fyller motorn med vatten. Man kan testa (årligen) genom att man ska kunna suga men inte blåsa i vattenslangen in till ventilen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 19 Oktober , 2011 Tackar för alla synpunkter!!! Kanon. Nu måste jag bara bestämma mig vilket som passar mig bäst, göra om Volvo ventilen till raka rör eller skaffa en Martec ventil. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 19 Oktober , 2011 Hej. Skaffa en Martec-ventil så har du löst problemet. Jag tror inte att ditt försäkringsbolag gillar att du exprimenterar med hemsmidda lösningar. Sjunker båten får du problem. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HalvStorm 0 Postad 20 Oktober , 2011 Hej Kan meddela att inte ens Martecventilen är idiotsäker! Har för andra hösten i rad konstaterat att efter en säsong har ventilen slammat igen. Den läcker inte men släpper heller inte in någon luft. Den är dock väldigt enkel att rengöra, bör kanske kollas någon gång mitt i sommaren. En genomkörning med färskvatten i kylsystemet får den också att fungera igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 28 Maj , 2012 Hej igen! Beslutade mig för att skaffa en Martech vacuum ventil, enkel att montera och verkar funka utmärkt. Förra året med Volvos ventil hade motorn en tendens att bli lite för varm (vet inte vad det berodde på) men i år håller sig tempen bättre. Kan det bero på ventilen? //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 28 Maj , 2012 Kanske en konstig fråga men jag fattar inte riktigt varför man ska ha en vakuumventil? Är det för att hindra vattnet från att sugas upp via kylningen in i motorn när den är avstängd? Eller är det när det finns risk för vatteninträngning via avgasröret eller någon annan orsak? Tacksam för enkla pedagogiska svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2012 Motorn sitter i många båtar under vattenlinjen och är kyld av vatten från sjön. Antingen direkt med kylvattnet cirkulerande i motorns kanaler eller med glykolvatten och värmeväxlare. I båda fallen avslutas oftast sjövattenslingan med att sjövattnet kyler avgaserna så slangen inte brinner upp. När vattenpumpen slutar att pumpa kan då fortfarande vattnet från sjön sippra förbi vingarna i sjövattenpumpen om den är det minsta sliten. En droppe var femte sekund fyller en hink på ett dygn. För att förstöra en motor kan det räcka med några deciliter. Sättet att lösa det är att låta slangen läggas i en extra slinga några decimeter över vattenlinjen. Då kan fortfarande vattnet sugas tillbaka till avgaskröken men där kommer vakumventilen in. Den sätts på högsta stället och släpper då in luft som bryter häververkan och vattnet kan inte rinna ner i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 28 Maj , 2012 Tack för svaret. Om man som i mitt fall har en motor (jodå, trots att det är en segelbåt...) som sitter under vattenlinjen och som kyls medelst en värmeväxlare där sjövattenintaget först går upp till ett filter, placerat rejält över vattenlinjen, för att sedan gå till vattenpumpen, var sätter man i sådana fall vakuumventilen? Efter filtret? Blir det då inte så att impellern varje gång man startar motorn går torr för ett ögonblick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2012 Torrstartar pumpen håller impelle inte länge. Han vill ha smorning eller vatten. Verkar det fungera ändå på nåt sätt? Finns kanske vakumventil i filtret eller därikring kanske det ändå bryter hävert utan att det blir nån luftficka att räkna med. Lite luft klarar impellern men det kräver en bra pump som inte är sliten. På vår båt som också seglar ibland sitter. Vattenfiltr långt under vattenlinjen och vakumvent sitter i slutet på sjövattenslingan innan vattn går ned i kröken. Måste kolla den. Den droppar inget så den kan vara igensatt = ej fungerande. Du akn mäta på nivåerna och göra en skiss för höjdlägena och kalkylera om pumpen skulle bli torrlagd om du låtsassätter en vakumventil på höga ställen. Viktigt är ju att vatten inte ska rinna tebax i nåt läge tex på pinkryss då nivåerna blir på annat sätt. Inte ovanligt att motorgång i krafig lutning avslutas med vattenfylld motor. Motorn stoppas. Vatten fyller med hävert. Bra att kolla andra båtars rörkrökeri och göra lika som de som funkar bra. Inte lätt att förutse alla situationer. Bättre med praktik än teori. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 28 Maj , 2012 Frejo, avluftningen av sjövattenkretsen måste sitta efter impellerpumpen och innan där sjövattnet injiceras till avgaserna. Volvo har den normalt efter pumpen men innan värmeväxlaren. Yanmar sätter den efter värmeväxlaren och före avgasröret. Avluftningen skall dras upp så högt att den alltid befinner sig ovanför vattenlinjen, även i sjögång, under segling, osv. Avluftningen kan antingen vara permanent öppen, eller med backventil. Det sistnämnda är tämligen riskfyllt eftersom den farligaste felmoden uppstår när den är permanent tät. Det märker man inte - och motorn kan vattenfyllas genom hävertverkan. Att den står och droppar betyder att den otät. Hävertverkan bryts, men det är en olägenhet. En permanent öppen avluftning måste man dra till en punkt där skvallervattnet fritt kan stråla ut, tex ner i självläns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 28 Maj , 2012 Eftersom jag har en Yanmar, monterad av Sune Carlssons varv (bra eller dåligt?, de har i alla fall vett på att ta betalt) 2005, så borde alltså en vakuumventil redan vara monterad? Tack för svaren /frejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 28 Maj , 2012 Yanmar, har jag sett, har ofta en slang som går så högt upp att vattenpumpen inte orkar trycka vattnet ända upp. Slangen är öppen upptill för att släppa ut luften. När motorn stannar rinner vattnet ner i avgasröröet och bryter ev hävertverkan. En öppen slang är dock ingen garanti för att det fungerar, det kan samlas skräp i slangen och sätta igen denna med vattenfylld motor som resultat. Det gäller således att även kolla denna konstruktion och inte tro att den är idiotsäker bara för att den är enkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faustino 0 Postad 10 Juni , 2012 Har läst alla kloka inlägg och kommit till följande. Säkrast är att använda en trasig vacumventil så att det rinner ut vattan ur skvallerröret hela tiden. Jag har det så här med kylvatten som via skvallerslang rinner ner i kölsvinet. Inte så roligt att ta in saltvatten så jag funderar nu på att byta vacumventilen Vacumventilen måste sedan kollas regelbundet, hur gör man detta ?? Hur stor är risken att vatten tränger in ? /jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddievan 0 Postad 20 April , 2014 Kanske en konstig fråga men jag fattar inte riktigt varför man ska ha en vakuumventil? Är det för att hindra vattnet från att sugas upp via kylningen in i motorn när den är avstängd? Eller är det när det finns risk för vatteninträngning via avgasröret eller någon annan orsak? Tacksam för enkla pedagogiska svar. Det enklaste svaret torde vara att man vill hindra att båten eller motor vattenfylls. Detta om den utrustning som sitter monterad under vattennivån skulle börja "läcka", detta kan ske p.g.a. 1. dess konstruktion (motor, finns en viss risk att vatten kan ta sig in i cylinderloppen bakvägen via värmeväxlaren och avgasventilerna) eller 2. att något går sönder eller inte fungerar som tänkt (toastol eller dylikt). Tänk så här, du vill ha så få meter av slang trycksatta av sjövatten, allt som sitter längs med en slangen är en potentiell risk (slangklämmor, motor, ventiler, toa stolar, sjövattenpumpar etc.) In perfekt värld skulle alla slangar som står under tryck utifrån ha en vacuumventil monterad så nära sin inloppsventil som möjligt, givetvis med slangen i en böj uppåt med vacuumventilen monterad på toppen av den böjen, med vacuumventilen minst 50 cm över vattenlinjen och så centralt placerad (för att kompensera för lutningen) som möjligt, men hur skulle en sådan båt gå att leva i, skulle vara slangar hängande i salongen överallt he he Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grandecapitano 6 Postad 1 Maj , 2014 Kanske en konstig fråga men jag fattar inte riktigt varför man ska ha en vakuumventil? Är det för att hindra vattnet från att sugas upp via kylningen in i motorn när den är avstängd? Eller är det när det finns risk för vatteninträngning via avgasröret eller någon annan orsak? Tacksam för enkla pedagogiska svar. Det enklaste svaret torde vara att man vill hindra att båten eller motor vattenfylls. Detta om den utrustning som sitter monterad under vattennivån skulle börja "läcka", detta kan ske p.g.a. 1. dess konstruktion (motor, finns en viss risk att vatten kan ta sig in i cylinderloppen bakvägen via värmeväxlaren och avgasventilerna) eller 2. att något går sönder eller inte fungerar som tänkt (toastol eller dylikt). Tänk så här, du vill ha så få meter av slang trycksatta av sjövatten, allt som sitter längs med en slangen är en potentiell risk (slangklämmor, motor, ventiler, toa stolar, sjövattenpumpar etc.) In perfekt värld skulle alla slangar som står under tryck utifrån ha en vacuumventil monterad så nära sin inloppsventil som möjligt, givetvis med slangen i en böj uppåt med vacuumventilen monterad på toppen av den böjen, med vacuumventilen minst 50 cm över vattenlinjen och så centralt placerad (för att kompensera för lutningen) som möjligt, men hur skulle en sådan båt gå att leva i, skulle vara slangar hängande i salongen överallt he he Jag kan inte fatta varför man skall ha vakumventilen på trycksidan där den antingen läcker eller täpps till av minsta lilla skräp som kommer in med kylvattnet. På min båt är problemet löst mycket enkelt (har funkat klanderfritt i 23 år), från inloppsventilen är kylvattenslangen dragen upp till c. 50cm över vattenlinjen och ungefär I båtens centrumlinje till en kopparrörskrök med ett hål på c. 1mm högst uppe. Från kröken går slangen vidare via kylvattensfiltret till pumpen. När motorn går sugs en konstant liten luftmängd in genom hålet och fortsätter med kylvattnet ut genom motorn. luftmängden är så liten att den inte påverkar kyleffekten. Man kan I den tranparenta slangen se en liten rad av luftbubblor I vattenströmmen. när motorn stannas sugs så mycket luft I genom det lilla hålet att sughäverteffekten bryts. Fördelen med detta system är att endast luft passerar genom vakumventilens lilla hål, aldrig (smutsigt sjö-)vatten som kan täppa hålet. Avgassidan behöver ingen vakumventil om den är rätt byggd. När motorn stannar rinner den lilla mängd vatten som finns kvar i värmeväxlaren ned i avgasslangen där den inte gör nån skada. Det här systemet har som sagt funkat klanderfritt för mig i 23år. Alla prfessionella motorinstallationer jag sett är byggda med vakumventil på trycksidan så eventuellt är det något fel i min tankegång. Åsikter???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser