Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Tirill

Tvingande ansvarsförsäkring i Tanums småbåtshamnar

Rekommendera Poster

Tanums kommunala småbåtshamnar (Grebbestad, Fjällbacka, Hamburgsund m.fl.) har förutom att höja årsavgiften med drygt 100% på ett årför alla båtplatser, skickat ut ett skriv att alla som hyr båtplats skall ha giltig ansvarsförsäkring.

Detta för att täcka eventuella skador om man kör på bryggor eller andra båtar.

Jag är milt sagt förvånad att man kan tvinga på båtägare nåt sånt, i synnerhet som det handlar om mycket småbåtar, ala ekor etc med motorer på några hästkrafter, gamla träsnäckor  etc. Båtar som rätt o slätt inte har nån försäkring idag.

Jag förstår inte vare sig behovet eller juridiken bakom detta!

Någon som har liknande erfarenheter eller kan belysa temat något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtklubbar har försäkringskrav.

Roddbåtar och liknande brukar gå att ta få med på hemförsäkringen för anständiga belopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att förstå din upprördhet. De båtar du beskriver kostar några hundralappar per år att försäkra. Skulle man förorsaka en olycka slipper man bli stämd på en herrans massa pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl en självklarhet att alla båtar som använs på sjön skall ha en giltig ansvarsförsäkring.

Alla bilar som rullar på vägarna skall ju ha en trafikförsäkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller också med. Åtminstone ska man ha en ansvarsförsäkring.  Är krav i alla båtklubbar jag har sett.

Kanske dock i något annat bolag än Atlantica som processar i evigheter (3 år) om detaljer för att undvika att betala ut nåt på ansvarsförsäkringen när personskada inträffat. (Sorry, kunde inte låta bli att dra upp det fallet, gör mig fortfarande arg.)

Senast ändrad av Anders_St | 19 oktober 2011 | 01:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag insuper alla kommentarer här. Visst e jag enig i att stora båtar, och speciellt snabba båtar skall ha relevanta försäkringar, inget snack om det. Men det som jag ifrågasätter är om bohusekor av trä, små plastjollar i tremetrsklassen och andra små och långsamtgående farkoster behöver detta?

Och sist men inte minst, är det en kommunal båthamns sak att ställa dessa krav?

Visst behöver man en trafikförsäkring på en bil och MC,men inte på en cykel eller som fotgängare va?

Hade varit bra om någon hade lite referenser från just kommunala båthamnar och inte bara privata båtklubbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan köra på folk med en liten båt också...

300:- /år hos IF som tillägg till en villaförsäkring t.ex. 

Senast ändrad av FredrikB | 19 oktober 2011 | 07:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp även en roddbåt kan ställa till det i en hamn så en ansvarsförsäkring för någon hundring är inget att bråka om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är din Båt du undrar över tycker jag absolut du borde ha en Försäkring.

Citat från ett tidigare inlägg.

Jag har en 550GTS från 2000. En i många avseenden ok båt med både bra och mindre bra sidor.

Det som är bra med den är att plastjobbet är Ok och båten är mycket kraftigt byggd! Dock aningen tung. Även layouten i den är ok och man kan åka en 8-10 pers i den med min motor som är på 100 Hp. Bra stuvutrymmen e det oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GREFAB i Blöteborg ställer som krav på att båten är försäkrad och har av mej några ggr. begärt att jag skall visa upp försäkringsbrevet. Vid nyteckningav båtplats skall brevet uppvisas.

Atlantica har jag lämnat efter den långdragna proccesen som nämdes här tidigare.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hyrt båtplats av Sotenäskommun sen början av 1970-talet. Har idag två båtplatser.

Jag kan inte minnas att jag sett något krav på att ha båten försäkra.

Kollade med en handläggare på komunen. Man hade för några år sen försökt styra upp detta med att alla båtägare skulle komma in med uppgiffter på sin båtförsäkring. Det fungerade så dåligt och blev så tungt administrativt att man i princip har lagt ner försöket. Jag noterade inte ens följebrevet som kom med fakturan.

Nu har väl de flesta sin båt försäkrad ändå. Skulle man förorsaka skador på hamnanläggningen kan man ju i vissa fall bli skadeståndsskylldig, och man skulle ju ren teoretiskt kunna förorsaka en sjöolycka med oanade kostnader, även med en liten båt.

Jag har i princip 4 av mina fem båtar försäkrade. Gummibåten (släpjolle) finns med på min motorseglares försäkring. Dock inte på optimistjollen som inte har varit i sjön å 25 år.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om en uthyrare har kravet på försäkring för att hyra ut en båtplats så är det väl bara att acceptera eller försöka hitta en plats där sådana krav inte finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...