margun 0 Postad 18 Oktober , 2011 Hej! Nybliven båtägare till En Bella som är uttagen 2008. Vi fick tipset att rengöra ovanför vattenlinjen med våtsandpapper 1200. Vi slipade lite försiktigt strax ovanför vatten linjen och upptäckte sedan att bordläggningen blev vitare och inte lika blank. (Inte så konstigt när man tänker efter). Vad gör vi nu? Är gelcoaten förstörd, den känns inte repig. Eller kan det åtgärdas. Tacksam för tips. /Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 18 Oktober , 2011 Inga problem, det är bara att gå på med finare papper, våtslip och sedan rubbing. Kolla t.ex. gelcoat finish rubbing et.c. på Youtube där finns massor av tips och lektioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2011 Det får nog va väldigt skitigt innan man börjar våtslipa. Å andra sidan är det ju det man gör när man reparerar en skada. Det finns ännu finare papper . jag har 1400 som jag brukar köra med innan rubbingen, men ni kanske kan köra rubbing direkt, Sen polisch och vax. När det är riktigt skitigt brukar jag köra med Autosol kromglans. Vissa har slipat igenom gelcoaten med det, något som jag aldrig lyckats med. Däremot har jag fått bort ingrodda rostränder mm. Senast ändrad av toaen | 18 oktober 2011 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
margun 0 Postad 18 Oktober , 2011 Tack för snabba svar. Nu känner jag mig lite lugnare. Kan man rubba för hand eller ska man köpa en maskin? Finns det olika rubbing? När man har rubbat, polishat och waxat. Försvinner de små vita flammiga fläckarna som uppstod när vi slipade? Känner mig ganska klantig att inte kollat upp tipset som vi fick(av en varvskille) när vi tog upp båten. Det är bara längst ner så det kanske räcker med att rubba den biten på båten och sedan polisha och waxa resten? /Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Oktober , 2011 Jag har sagt det förr och jag gör det gärna igen, ABRALON heter det och kornhet man använder på glasfiber/gelcoat är att börja med 2000 och när man har gått över hela ytan så avslutar man med 4000 korn. Sedan ska det vara klart för vaxning. TC-nano är det jag använder för bästa resultat. Abralon finns på Hjertmans bl,a och kostar 298:- för ett kit. http://www.mirka.se/abralon_plast?mid=88FC478D-AB60-4DA8-ACD1-2DE015C76B03& Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2011 Är det bara en liten bit går det bra att rubba för hand, men en polermaskin är inte dumt när det är större ytor. Med båt är ju polering ett årligt återkommande arbete och jag tror inte jag skulle vilja va utan min polermaskin. De är ku inte så dyra idag. Har hört mycket possitivt om Abralon, men aldrig provat det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Oktober , 2011 Lägger upp ett par bilder på min båt, den första före våtslipning med Abralon och den andra efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Oktober , 2011 Kanske inte helt lätt att se den riktiga finnishen på dessa bilder, men den är lika fin idag 6 år senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Oktober , 2011 Tittar man midskepps och akteröver ser man spegelbilden av båten bredvid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 18 Oktober , 2011 Oxalsyra! //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Oktober , 2011 Kan man reparera skadad gelcoat där man har slipat med för grovt papper med oxalsyra? Knappast troligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 19 Oktober , 2011 Trådskaparen skulle GIVETVIS änvänt oxalsyra från början!!! Då hade det inte behövts slipas gelcoat. Förtlåt för min otydlighet, men jag trodde att det var självklart.. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 658 Postad 19 Oktober , 2011 Precis. Även Abralon (=2000/4000 våtslip) är troligen alldeles overkill om det handlar om den oftast brunaktiga missfärgningen i vattenlinjen och en bit upp på skrovet. Och innan alla oxalsyratips genom rabarberavkok eller gegga från färgaffären börjar hagla, så vill jag tipsa om den absolut enklaste vägen - fälgrengöring från Biltema. Det är inget annat än just oxalsyralösning, och för under femtiolappen får du en liter klar med spraymunstycke. Bara att spreja på, vänta någon halvminut eller så och tvätta av. 1200 våtslip är i sammanhanget djuriskt grovt. Det som gör mig fundersam är att du skriver om fläckar. Men prova en grövre rubbing, typ Autosol Kromglans på en lite fläck. Därefter en finare rubbing eller kanske polish direkt. Jag skulle börjat för hand så man ser vad som händer. När man sedan är HELT säker på medicinen kanske gå över till maskin. Senast ändrad av IngemarE | 19 oktober 2011 | 07:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2011 Jasså - du har bytat nick JW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
margun 0 Postad 19 Oktober , 2011 Smärtsamt att höra djuriskt grovt. Hur kunde en varvskille ge ett sådant tips till en nybliven båtägare! Det jag menar att fläckarna är snäppet vitare där vi putsade. Jag tror jag börjar med rubbing på en liten yta och sedan fortsätter med polish för att till sist waxa. Antar att jag får leva med en nyansskillnad i färg på de fläckar som uppstått. Tack för all hjälp Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2011 Nu skrev den gode Ingemar 1200 våtslip är i sammanhanget djuriskt grovt. Det är alldeles för kraftfull metod för att åstadkomma det som var avsikten. Nu är jag inget proffs på plastreparationer, men det händer ju att man lägger igen hål i gelcoaten. Efter att ha slipat över med allt finare slippapper efterhand så är 1400 det finaste jag har. 1200 är inte så väldigt mycket grövre. Att rekomendera våtsip som förstaval vid en nedsmutsad bordläggning tyder ju på personen i fråga inte riktigt vet vad han talar om. Förstavalet borde ha varit nån form av rengöringsmedel. Varför inte fälgrengöring från Biltema. Det är kanske ett medel som jag får införa i mitt sortiment/tankevärld. Själv hade jag tagit Autosol på mina gamla 1970-talsbåtar, fast en del tycker Autosolen är djuriskt grovt med den slipeffekten som det medlet har. Hoppas det går bra Nu ser vi ju olika på saker och ting och jag har som sagt bara gamla båtar, men jag brukar alltid tänka när det skiter sig - och det gör det ibland - det är ju bara en gammal båt. Nån tänkare har ju myntat ett uttryck; av skadan blir man vis - men sällan rik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
margun 0 Postad 19 Oktober , 2011 Kan inte riktigt släppa det hela, tråksamt. De ytor som jag har gått över med sandpappret ser vitare. Kan färgskiftningen bero på att den ytan är matt nu eller att det som inte är slipat har gulnat under båtens första fem levnadsår? Undrar om det bara räcker att rubba fläckarna eller måste man köra hela bordläggningen för att det ska bli samma färg. Kanske slutar med att jag får låta någon expert hjälpa mig. Jag vill ju ha en fin båt i vattnet... /Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 658 Postad 19 Oktober , 2011 Margun: Jag ber om ursäkt att du läste mitt inlägg och tolkade mitt ordval som du gjorde. Precis som en annan ovan redan skrivit så var det givetvis i detta sammanhang som det är djuriskt grovt med 1200 våtslip. För att utveckla det hela så menar jag att det ger sliprepor som försämrar ytan radikalt mycket mer än den yta du redan hade. Och skapar en massa merarbete som kanske var onödigt. En båt från 2008 skall (normalt sett) absolut inte behöva slipning i gelcoaten, så den som gav dig det tipset borde få vara med och hjälpa till att återställa.... Men för gelcoat i allmänhet behöver det inte vara grovt. Det beror ju - som redan sagts - på vad man vill fixa till med slipningen. Efter en lagning behöver inte ens så grovt som 120 torrslip vara orimligt. Men har man en annars slät och fin fribordsyta som fått missfärgning vidhåller jag att 1200 våtslip i det sammanhanget är djuriskt grovt. Hoppas du förstår. Vit gelcoat har ofta en tendens att gulna generellt under solljusets och tidens inverkan. På min båt fick jag efter ett par år dessutom rätt ordentliga gulningar på ytterhörndelar, alltså det som varit innerhörn i formen. Detta lär bero på slarv vid plastningen, men går att polera bort med lite envishet. I ditt fall är det svårt att säga om det var ytlig smuts (som oxalsyran skulle tagit) eller om det var mer vanlig gelcoatgulning. Att det var mest just ovanför vattenlinjen tycker jag dock fortfarande lutar åt smuts. Likaså känns det alldeles för tidigt med generell gelcoatgulning efter tre år. Att gelcoaten är vitare nu beror helt enkelt på - oavsett orsak till missfärgningen - att yttersta skiktet slipats bort. På vissa ställen kanske det inte är lika djupt slipat som på andra, kanske beror fläckigheten på det. Att det är mattare beror på att ytan nu har små, små sliprepor. Titta med en lupp får du se, och jämför med där du inte har slipat. Med Autosol Kromglans kan du troligen få bort detta och få upp glansen, men ett säkrare val i detta läge är nog först Abralon 4000 som föreslagits, innan rubbing och polering. Risken är annars att de grövsta slipreporna från 1200-slipningen ändå ligger kvar, och då är rubbingarbetet bortkastat. Polering, rubbing, slipning o.s.v. går ju alla ut på att avverka det yttersta skiktet för att få en ny fräsch yta. Grundregeln är väl dock att testa från mildaste till tuffaste, just för att inte skada ytan mer än nödvändigt. Det är en lång väg från en matt slipad yta till en spegelfin glans igen. Men den är inte omöjlig ! Abralon är mångas favorit, eftersom den är en våtslip men som ger väldigt små sliprepor. Finns i 2000 och 4000. Men vissa gulningar räcker med den lilla avverkan man får med rubbing (Autosol kromglans t ex) eller t.o.m. finrubbing. ALlt beror på hur mycket och energiskt man polerar/rubbar. För ju enklare det går, desto mer repor och efterarbete brukar man få.... Din idé om att ta dit någon och titta på det är inte fel. I synnerhet inte som det rör sig om en så ny båt. Som du nu vet är det lätt att man gör mer skada än nytta. Och det är inget att skämmas för, alla har vi varit barn i början. Och en del fortsätter vara barn - jag skall faktiskt själv inom det närmaste få besök av en lackvårdsexpert som skall titta på min båt. Jag har tröttnat på att polera och vaxa tak och akter som en tok varje år. Framförallt förstår jag inte varför ytan skall behöva gå ner sig så mycket, även om solen ligger på så jag måste polera varje höst. Troligen har jag inte rengjort tillräckligt innan vaxningen, men nu skall ett lackproffs få titta på det och kanske lägga på sina superdupermedel. Min båtgranne tycker den ser hur fin ut som helst, men jag har väl lagt ribban rätt högt kanske.... Däremot förstår jag inte var du fått det ifrån att jag är en varvskille. Visserligen smickrande, men jag jobbar faktiskt med elektronik...... Senast ändrad av IngemarE | 19 oktober 2011 | 22:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rpm99 0 Postad 19 Oktober , 2011 Hej, din båt kommer bli lika fin som ny - inga problem. Några tips bara för att du ska göra det så enkelt som möjligt. 1. en billig polermaskin är nog nödvänding i ditt fall, går knappast att polera bort repor från 1200 papper för hand (om man är petig och vill ha ny-blank yta). 2.Stegen är 4000 papper / abralon - grov rubbing - fin rubbing - polish - vax / form av ytskydd. TESTA ALLA STEG PÅ LITEN YTA ALLA STEG FÖRST. Gelcoat är poröst efter att man slipat ner yttersta skiktet, och endel medel fastnar i porerna och sen blir det inte bra. Vi har testat massor av medel och använder Lahega, M3 och FLEX medel beroende på vilket steg vi är på. Men det finns säkert massor som funkar bra. Tipset är alltså - testa på liten yta först så det vet att det blir bra slutresultat. Lycka till! Gör man rätt (och har rätt utrustning, våra proffsmaskiner tillbehör kostar över 20000 kr) går det snabbt och enkelt att fixa till en perfekt yta som är finare än när båten var ny. Även med en billig polermaskin för några hundralappar kan du få riktigt bra resultat - bara att det tar längre tid, vibrerar mer och väsnas mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
margun 0 Postad 2 November , 2011 Nu känner jag mig mycket lugnare och ser fram mot att vårrusta båten. Det känns härligt att vara båtägare till en hyfsat ny båt och motor. Min förra båt(Herwa 17) var 46 år gammal med en nästan lika gammal suzukimotor 65 hk(32 år). Det var för mig hög tid att köpa något nytt som jag kan lita mer på när jag tar mig runt i Stockholms skärgård. Tackar för alla tips jag har fått. /Gunilla P.s Det känns också bra att veta att om det uppstår problem, så finns denna sight. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser