Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
saltpeter

Bottenfärgsrefarneheter ? Ersätta VC17 NT

Rekommendera Poster

Hej Igen !

I flera trådar har vi här på forumet kommit fram till att VC17 NT inte är någon höjdare om man inte vill ha havstulpaner under botten. 

Jag har bett om förslag om vad man skall använda istället och har fått följande: International Micron WQ

Kan någon annan som har båten i östersjön ge oss lite erfarenheter av denna färg ? 

Byggplast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i kontakt med International så fort jag nåddes av ryktet att VC17NT skulle försvinna o de sa att de räknade med att ha en ny produkt klar till nästa säsong. Detta var innan sommaren så ta kontakt med dom igen o hör hur det gått.

Sen är det ju bara NT-versionen som funkar dåligt och ska försvinna. De vanliga VC17M och VC17 Extra funkar ju alldeles utmärkt men kan inte inhandlas i Sverige. Så länge de går att köpa på postorder eller i våra grannländer är ju det dock ett mindre problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Du har säkert rätt i det. Vilken av dessa två VC17 varianter har Du använt som gett bra resultat ? Jag är dock ändå intresserade av att höra från andra som använt micron WQ. 

Den var dock väldigt dyr vad jag kunde se...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara säga att med Micron WQ så behöver du inte oroa dig för havstulpaner! Men vad vet jag om det som inte bor på västkusten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I flera trådar...

Var väll så att vi inte skulle starta mass nya trådar om samma sak?

Eller höll det bar 24 timmar?

Admin somnat igen.  Zzzzzzzz

Sök på VC17 och det ger 65 trådar om detta.

Sök på dum och du får 749 träffar

Dumt att använda förbjuden färg i Östersjön

:Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför sommaren 2004 gjorde jag en helrenovering av bottenmålningen på en av våra båtar, 31 fot planande plastbåt med med marschfart 19 knop. Jag slipade så rent jag kunde, grundade med två lager Primocon och strök 4 lager Micron WQ på det. Jag har vid varje upptagning med enkelhet spolat av det slem som bildats under somrarna. Därefter har jag vid vart 3:e års sjösättning bättringsmålat den vertikala ytan nedanför vattenlinjen och behöver inte göra något annat på flera år ännu.

Båten ligger på ostkusten så visst är jag en brottsling. Jag borde nog ha gjort som mina båtgrannar: målat varje år med en icke WQ-färg. Hur mycket skadliga ämnen hade jag bidragit med då på dessa 8 år?

Nej, jag har inga intressen i International. Jag vill åka båt i stället för att måla båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack alla vänner enlightened för informationen ! 

I min okunskap hade jag inte förstått att Micron WQ endast får användas på västkusten. Det såg jag nu i Internationals metodbok. 

Tack för all hjälp, detta forum är vekligen guld för en båtägare. 

Nu skall jag fundera igen på vägvalet för vårens bottenmålning. Tur att man har tid på sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...