Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Dixie32

"Tvättråd" skitiga tampar,hur gör ni ?

Rekommendera Poster

Jag tvättar i hink, med vanligt maskintvättmedel block o allt får sitta kvar. Får ligga i blöt någon vecka med omrörning någon gång om dagen. Därefter sköljning i rikligt med vatten, torkas hängande i varmt förråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättmaskin 40 grader, utan block. Alla tampar blir som nya, tar bort all smuts, sand och salt. Gjort så senaste 10-15 åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tycker jag det är manligt när tamparna luktar diesel ;-)

En polare tipsade om att vika dem dubbelt ett par gånger, knyta en överhandsknop och stoppa i tvättmaskinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid gjort rent tamparna med högtryck, kanske inte så skonsamt men enkelt och rent blir det

indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör oxå tvättmaskinen, vittvättmedel på först 40 grader och är det inte rent får de en omgång till på 60. Sköljmedel så luktar de gott o blir mjuka oxå :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör mina tampar i tvättmaskinen ibland - fast inte varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som kör tvättmaskin, hur gör ni med fasta schakel och sådant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schacklar har jag aldrig låtit gå med men insplitsade kausar i rf-stål och gummidämpare får åka med. Dumpar o klonkar lite men har inte sett några negativa spår i maskinen efteråt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schaklar brukar jag ta bort  men kauser och insplitsade block brukar få sitta kvar. Försöker knyta fast dem, så att den inte far runt allt för mycket. Har hört tips om tvättpåsar mm, men det har jag aldrig provat.

Eftersom det är båtgrejor blir det ju lite prioriterat. Tvättmaskinen skall ju bytas ut så småningom ändå, och får trumman sig en och annan smäll så gör det inte så mycket. Det är ju till båten. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En följdfråga på maskintvätten. Jag tänkte på om man tvättar jeans eller en jacka i mjukmedel så dör de ju ganska omgående. Jeans blir ju spröda och tappar formen medans jackan blir som toapapper i regn. Blir inte tamparna likadanna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte prova att efterbehandla i bilschampo med vax, borde ju bli lite mer smutsavisande då, eller? Numera  sitter ju tamparna uppe för jämnan med rullfock o dyligt alltid redo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inte funderat på det där med att tvätta dem. För mig är tampar en förbrukningsvara när de är för slitna eller fula så byter jag mot nya. Men  man kanske skulle börjar vårda sina linor och tvätta dem. Ankarlinan är ju rätt lång dyr och smutsig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tamparna behövs tvättas föreslår jag att ni ska börja tvätta båten så tamparna inte blir smutsiga. Jag har aldrig behövt tvätta tampar, dom byts ut efter solen har gjort dem spröda.

Som när fallen tappat färgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smutsen kommer inte bara från båten. Luftföroreningar, pollen, fågelskit och en massa andra saker skitar också ned tamparna. Visst är det bra att hålla rent på och i båten men det kommer inte göra att tamparna håller sig rena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, jag har inte upplevt det som ett problem, fågelskit ,avgaser och pollen tvättar jag av samtidigt som däck med vatten och diskmedel. Vad jag menade var att jag ej tagit med mig tampar till tvättstugan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trossar och linor kan läggas i blöt för ett par timmar i en hink med vatten och en flaska äppelvinäger och lite sköljmedel. Låt dem torka ordentligt och trossarna och linorna är som nya.   //Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste för några år sen en tråd i något forum om tvättning av tampar och
där avrådde man bestämt från att använda sköljmedel.
Kommer inte ihåg anledningen och vet inte om det är riktigt men man kanske ska avstå för säkerhets skull särskilt om man har dyra dyneemalinor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också för mig att jag läst något enstaka avrådande till sköjlmedel men i jämförelse med alla vittnesmål som förordar detsamma så har jag tagit beslutet att använda det. Resultatet är också så bra och skönt att jag kommer fortsätta med det. Dessutom har jag inga dyra tampar så skulle de slitas mycket så köper jag bara nya, billiga.

Om man har exklusiva och dyra märkestampar så kan man ju alltid kontakta tillverkaren och be om skötselinstruktioner så behöver man inte oroa sig för att göra fel. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tvättat våra tampar i maskin med sköljmedel i flera år. Inga tecken på utmattning, sprödhet eller slitage alls. Det går för övrigt förvånandsvärt snabbt att trassla isär dem från varandra efteråt också.

Det brukar vara elastiska material i kläder (produktnamn som t ex lycra och elastan) som inte tål sköljmedel så bra. Så man kanske kan dra slutsatsen att tampar av gummicord inte bör köras i maskin med sköljmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det dags igen.

Hustrun är ute med jobbet ikväll, så jag passar på att köra tamparna i tvättmaskin. De blir kalasfina;)

50C syntetprogram.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år la jag alla mina tampar och skot i bubbelpoolen med lite grön såpa en kväll och jävlar va skit det lossade och jävla va skiten satte sig på sidorna i bubbelpoolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tvättmaskin. Mild tvättmedel, helst vanlig tvålflingor, inget skölmedel och sånt klet.

Stoppar linorna i en nätkasse i maskinen. Såna som damerna använder till de intima plaggen med metalldelar. Naturligtvis tar jag bort allt som går. Enstaka kaus får sitta kvar.

Ang vanliga kläder som blir stel el sladdriga. De är prepareade med stärkelse. Jag är princip mot nästan all användning av sköljmedel. Nya kläder, i synnerhet från Asien skall tvättas innan man använder dem. Skitmycket kemikalier i dem Men jag kom från ämnet.

Sköljmedel skal inte användas till linorna. De kan bli stela istf mjuka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klar - hade man en uppsjö med pengar kunde man ju köp 500 meter ny lina varje vår. Det är väl ungefär så mycket olika linor av olika längde och dimensioner man har ombord. wink

Även om jag hade pengar så skulle jag nog tvätta linor - ett antal om året. En och annan som blir allt för sliten kaseras ju också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en tvättmaskin ombord och diskussionen är samma varje år.

Jag vill tvätta skot, preventerlinor, förtöjningslinor osv (utan några hårda tillbehör)  i tvättmaskinen för att de skall bli ordentligt rena och för att få bort allt salt som gör linorna styva och ohanterliga.

Maken påstår att detta förstör tvättmaskinen och jag kan inte riktigt hålla med. Så tillvida jag håller mig ínom den vikten som tvättmaskinen är avsedd för så skall den väl hålla?

Så min fråga blir då Hur mår era tvättmaskiner?

Annars så lägger vi dem i en balja med sötvatten och knådar så mycket vi orkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Ladyn!

Kul att få höra från dig!smiley

Du kan vara alldeles lugn ang tvättmaskinen. Det värsta som kan hända är att packningen för avloppspumpen ,axeltätningen, tar slut. Men det gör den av aggressiva saker, inte av vanlig havssalt. Å att en å annan kaus som sitter kvar slamrar så händer det inget mer än att man får ont i tålamodet, irriterande. Stoppa linorna i ett tvättnät så slamrar det mindre. Det gör vi.

Off topic. Kan du skicka email?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...