Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
SvenA

Mantåg-skrynklig genua

Rekommendera Poster

Jag har bestämt mig för att flytta ned mantågets främre infästning till pulpitens undre del.För att undvika att genuan viks-skrynklas mot mantåget. Jag vill använda hela seglet! Någon som har erfarenher av detta? Är det värt besväret? Eller är det bara en skönhetsfråga? Förslag på lämplig fästanordning i vanligt 25 (?) mm pulpitrör? /SvenA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenher av detta? - Mina föräldrar hade så på sin Vega. Både det undre och övre mantåget satt på fästet till det undre. Det fungerade bra. Är det värt besväret? - Ja Eller är det bara en skönhetsfråga? - Jag tycker faktiskt att det är fulare att ha mantågen nedflyttade, men mer praktiskt. Förslag på lämplig fästanordning i vanligt 25 (?) mm pulpitrör? - NOA-fäste i aluminium, kan du köpa hos de flesta välsorterade tillbehörshandlare, http://www.noa.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Hur ser din pulpit ut? På vår båt finns det genomgående hål för det nedre mantåget, dvs på halva höjden. Det tog mig hela denna säsong innan jag insåg att mantåget var felmonterat. Någon tidigare ägare hade monterat ett gaffeländstycke med gaffel som gick att skruva bort. Med gaffeln bortskruvad gick det bra att trä i mantåget i det genomgåendet i hålet. Sedan skruvade man tillbaka gaffeln och spände fast mantåget i akterpulpiten. Efter att jag monterat mantåget som det var tänkt så gick genuan förbi utan att ta i mantåget. /Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två mantågfästen på pulpit, ett till övre mantåg och ett till undre. Till nästa säsong kommer båda mantågen att sitta på det undre fästet eftersom jag är övertygad om att det ger mer effekt än bara kosmetiskt. Innebär att mantågen går ihop kilformigt förut, ser kanske inte helt snyggt ut, men tror som sagt att det ger effekt. Är inte säker på hur det ser ut på en Triss, men om det inte finns ett undre fäste redan tror jag det är bäst att svetsa dit en ögla. Svetsat sitter i alla lägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att Triis magnum bara har ett övre mantpg. Men titta på bifogad bild, är det bara en kosmetisk fråga? Jag tycker att en del av seglets kraft måste gå förlorad, underlikets kurva bryts ju.

post-5258-1394234317,7427_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den som vill satsa på en radikal förbättring av sitt mantåg finns Easy Guard (www.easyguard.nu). Det är ett bra system med fällbart mantåg. Det kostar en slant men resultatet blir faktiskt bra. Köp hela, delar eller gör din egen konsruktion efter deras idé. Jag har två båtgrannar med olika varianter av systemet. /SG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fixa en kort vajer med kaus i bägge ändar och fäst den i fockfästet,och sen fäster du focken i andra änden så får du upp seglet en bit så att den går fri mantåget MVH Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! På min förra båt (magnifik midget) hade jag en liknande konstruktion. Istället för att låta mantåget gå ända fram drog jag ner linorna så de slutade i höjd med masten och vips var hela fördäcket fritt. Funkade kalas.. nackdelen var dock att man inte hade något att hålla sig i när man revade i grov sjö. mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Men om nu focken redan går ända upp i topp så är det nog ingen bra lösning. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Willy! Gennerelt brukar inte fock gå enda upp .Brukar finnas ett litet spelrum kvar! Har själv använt den den lösningen på kryssfock på en av mina tidigare båtar,Däremot om man anv lättvinds genuan brukar det inte finnas så mkt spelrum! Kikade på en spec på Trissen såg ut som det skulle fungera på den! MVH Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för stöttningen Lasse! Jag har bestämt mig för att flytta ned mantågets fästpunkt. Bra att du håller med. Stämmer säkert att segelslitaget minskar, vi talar ju om en maxgenua (150%), det räcker gott och väl att dra den runt masten. Kalle, notera att det gäller Genuan, inte focken. Och Genuan går i topp på förstaget på en Triss Magnum. Däremot slutar focken längre ned, men..... 8-) SvenA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...