Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Rikard1982

Nybliven motorbåtsägares frågor inför vintern.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har i slutet av sommaren köpt en Sea Ray 200 cc med en Mercruiser mcm 4.3L från 1989.

Båten ska upp nästa helg och jag hade tänkt o göra vinterkonserveringen själv.

Jag har läst otaliga trådar och kollat youtubefilmer och har bestämt för att göra på följande vis.

När båten är på land så ska jag koppla sötvatten till vatteninsuget på drevet o köra igenom motorn.

Sen tänkte jag med hjälp av en vattenpump sänkt i en hink med glykolblandning kopplad till vatteninsuget köra igenom motorn med glykol. Och först när vattnet som kommer ut är färgat som glykol ska jag leda ner det i hinken igen.

Känner mig ganska säker på det genomförandet. Men har ändå lite frågor.

Jag är orolig för att vattenflödet är blockerat då vid tomgång i sjön så stiger bara värmen. Men när man kör så lägger den sig hyfsat stadigt på rätt temperatur.

Tänkt o byta termostat och efter sötvattengenomspolningen försöka tömma limporna och motorblocket på vatten och på den vägen förhoppningsvis få med sig smuts. Men har inte gjort det ännu och vet ej ifall det är värt det.

Vissa säger/skriver att man kan ta bort termostaten för att vara säker på att vattnet går runt helt men vissa säger att det är helt fel då det kan skada motorn.

Några tips på vad man kan göra för att säkerställa vattenflödet genom motorn fungerar som det ska?

Det finns så många skolor för det här att man inte blir helt säker. Men i instruktionsboken för motorn står det att man ska med sötvatten spola igenom motorn och sen tömma motorn på vatten så gått det går och sen för områden med minustemperaturer ska man fylla motorn med glykol men det står inte hur.

Någon som har tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg1 är helt rätt varmkör motorn med färskvatten kör en kvart eller så så är du helt säker på att termostaten har öppnat och hela systemet sköljt. töm sen motor o limpor på allt vatten. Sen kan du ställa en stor dunk med glykolvatten på badbryggan o koppla till vattenintaget i drevet den fallhöjden räcker. När det börjar komma ut glykol och när dunken börjar bLi tom stäng av och töm ur allt ur motorn. Glykolen lägger ändåcsig som en skyddande film och du behöver inte oradig för att den fryser. Sen när du ändå har en varmkörd maskin byt olja och filter. Glöm inte att byta olja i drevet eller åtminståne kolla så att drevoljan inte är vattenskadad. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde på liknande sätt. Varmkörde med vatten från slang med spolmuff tills termostaten öppna.

Tömde sedan blocken.

Sen koppla jag en vattenpump som pumpa glykol till spolmuffen och körde motorn igen. Jag körde dock motorn längre med glykol så den vart varm igen för vara säker att termostaten öppna sig igen.

För annars känns det som det finns risk att termostaten hunnit stänga sig igen eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1. Jag är orolig för att vattenflödet är blockerat då vid tomgång i sjön så stiger bara värmen. Men när man kör så lägger den sig hyfsat stadigt på rätt temperatur.
> Detta är vanligt och ofta inget problem, impellern kan behöva lite extra fart för att få igång vattenflödet när båten legat still. Troligtvis inget problem med termostat eller flöde i motorn - då skulle den överhetta när du kör.
Men att kolla IMPELLERN kan vara vettigt om den inte är bytt på länge.

Termostat måste du ha, man tar bara bort den på racingmotorer och då håller man koll på motortempen på andra sätt. Att köra motorn för kall är också skadligt.

2. Några tips på vad man kan göra för att säkerställa vattenflödet genom motorn fungerar som det ska?
> Kolla att motortempen ligger som den ska. Funkar allt annat bra är vattenflödet troligtvis också bra då.
Vill man kan man plocka isär motorn och kolla alla enskilda komponenter, men vad jag kan läsa ur ditt inlägg är det inget du ska göra.

3. Vinterförvaring:

a. Skydda bränslesystemet - STA-BIL bränslestabilisator 95% full tank. Kör några minuter. Läs mer på www.STA-BIL.se. Att skydda bränslesystemet är numera mycket viktigt och numera är misskött bränslesystem en allt vanligare orsak till motorrelaterade problem.

b. kylarvätska (glykol vatten) i hela systemet motor drev

c. ny olja i drevet. snåla inte med ny packning till dräneringsskruven

tvätta, tag ut dynor, ställ in fuktsamlare, täck över båten.

Klart. Lycka till!

post-10020617-1394236853,8077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lätt misstänksam på att du är representant för stabiliseringsmedel.

Ny medlem och har skrivit två inlägg och i båda hänvisar du till ett fabrikat.

 

 

Tycker det räcker med reklam på MG

Är det inte reklam från din sida så se det inte som ett påhopp utan bara att vi hjälps åt att hålla nivån rätt.

 

Om du inte avsåg att det skulle vara reklam utan bara ett bra tipps hälsar jag dig välkommen hit till MGsmiley

Återkom gärna och berätta om det var så.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det lukta reklam, en gång är inget gång, två gånger en gång för mycket, tredje gång rapporteras. 

Aldrig hört att man behöver skydda bränslesystemet med en bränslestabilisator, vill säkert sälja en produkt och därefter höra om det fungerar.

Nej du, du behöver inte spanderar pengar på någonting som det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det lukta reklam, en gång är inget gång, två gånger en gång för mycket, tredje gång rapporteras. 

Aldrig hört att man behöver skydda bränslesystemet med en bränslestabilisator, vill säkert sälja en produkt och därefter höra om det fungerar.

Nej du, du behöver inte spanderar pengar på någonting som det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte heller nån som använder bränslestabiliserande medel men helt klar soppan är inte lika bra som förr. Vissa häller i oktan booster vet inte om det heller funkar. Ha full tank och byt soppa filter innan du drar igång den igen på våren och häll i 2flaskor k-sprit på våren för en del kondensvatten blir det alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslestabilisator har idag blivit ett måste, jag representerar inte någon som tillverkar det men vi hade en halvtidstjänst på verkstaden i våras på förgasar och spridarrengöring pga kistrallbildningen som uppstår utan stabilisering. Finns en egen tråd om detta.

Slå i en flaska kör runt i systemet så slipper man helt onödiga kostnader på flera tusen i onödan.

Att detta blivit viktigare beror på etanolen i bensinen. Men du behöver inte köpa det som denna någon gör reklam för här. Det finns på de flesta mackar idag och många motortillverkare rekomenderar just detta till motorerna i senare handböcker

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till harry och andra som undrar - jag är auktoriserad mekaniker, och när jag servar båtar så säljer jag olja, filter, bränslestabilisator, mm, mm.

Mina inlägg här på forumet är menade att hjälpa, och jag ber om ursäkt om jag förolämpat någon med mitt inlägg.

Att jag nämner bränslestabilisator  är därför att det numera pga den bensin vi har i Sverige är en av de viktigaste delarna i en korrekt vinterkonservering. Som tydligt framgår i denna tråd finns det fortfarande många hemmapulare som inte känner till vikten av bränslestabilisator trots att de flesta tillverkarna, verkstäderna, tillbehörsbutikerna och många bensinmackar säljer och marknadsför bränslestabilisatorer.

 Att folk klagar på förnybara inslag i våra drivmedel som t.ex. etanol i bensinen eller biomassa i dieseln beror till 100% på att de inte har lärt sig hur man ska sköta sitt bränslesystem. Synd om folk pga okunskap kör med mindre miljövänligt bränsle.

Att jag nämner märket på just en viss bränslestabilisator är menat som hjälp. Tyvärr finns det i Sverige idag på många tillbehörshyllor bränsletillsatser (inkl. produkter märkta som bränslestabilisatorer) som i oberoende tester visat sig vara direkt skadliga för motorerna.
Finns tillsatser som är bra på t.ex. rengöring men å andra sidan förorsakar korrosion. Flera produkter som kallas bränslestabilisatorer har i oberoende tester visat sig förkorta livslängden på bensinen.
Detta har lett till många havererade motorer och Svenska Petroliuminstitutet har därför gått ut och varnat för att man inte ska använda andra tillsatser än de som rekommenderas av tillverkarna.

Menat som hjälp har jag därför nämnt den bränslestabilisator som i alla oberoende tester jag kommit över (och jag har läst många) har varit bäst i alla delmoment och överlägset bäst totalt. Denna överlägset bästa bränslestabilisator rekommenderas också av över 130  stora tillverkare som t.ex. VOLVO PENTA, SUZUKI, SEA RAY, m.fl.
  Plus att denna tillverkare dessutom tillverkar bränslestabilisatorer åt många stora motortillverkare med egna bränslestabilisatorer- men det är bara original flaskan som innehåller alla original additiver.

Där jag jobbar har vi under senaste åren sålt flera olika märken på bränslestabilisator, men numera är det just den jag nämnt som gäller då den inte bara rekommenderas av de flesta fabrikanter och är överlägset bäst i oberoende tester - den är också billigast.

Hoppas detta svarar på din fråga. Det är alltid roligt att hjälpa till.



Senast ändrad av rpm99 | 18 oktober 2011 | 21:27



Senast ändrad av rpm99 | 18 oktober 2011 | 21:30



Senast ändrad av rpm99 | 18 oktober 2011 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en ska till med tanke på K-sprit inlägget oven. K-sprit eller för den delen någon tillsats med alkohol i ska man INTE hälla i etanolinblandad bensin. I princip alltid förvärras då problemen.

Att K-Sprit var bra förr i tiden berodde på att man då inte hade etanol i bensinen, och då blev inte bensinen mättad med fasseparation som följd. 

Idag får många problem pga att etanlolen sugit åt sig så mycket fukt att etanolen vattnet separerar från bensinen (kallas att bensinen fasseparerar). Att hälla i något med alkohol i bensin som redan fasseparerat förvärrar problemen och kan leda till allvarliga problem i värsta fall motorhaveri.

Kolla alltid att alla tillsatser som används till etanolinblandad bensin (eller diesel) är garanterat fri från alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. T o m dyrare än Yamahas om jag inte räknar o läser helt galet. Yamalube Fuel Stabilizer and Conditioner behandlar 250 liter soppa för 96 kr. Vid långtidsförvaring ska dosen Sta-Bil dubblas vilket gör att en flaska för 179 kr räcker till 200 liter soppa.. Lite drygt dubbelt så dyr mao..

Nu håller jag med i sak att FS bör användas men att Sta-Bil skulle va billigast köper jag inte.. O för övrigt hävdar såklart Yamaha att deras produkt oxå är bäst o googlar man lite finner man bilder på hur bra Yamahas FS är jämfört med andras produkter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du återkom med svar. yes

Anledningen till misstänksamhet är att det då och då dyker upp nya medlemar som är förtäckta återförsäljare som via forumet försöker prångla ut sina produkter.

Nu vet vi att du är en mekaniker och vill bara väl.

Ber om ursäkt om mitt inlägg var lite stötande. Själv hoppas jag du stannar kvar här då dina kunskaper säkert kommer vara till hjälp för många.

Själv har jag börjat intressera mig mer för bränslestabilisering. Inte för att jag tror bränslet blir så dåligt under vintern att det inte funkar bra utan mer för den påverkan bränslet har i förgasare/insprutningssystem.

 

mvh Harrysmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde via en kompis att ett företag sålde en slags oljetillsats som visade sig även den vara vanlig olja med lite färg och luktämne i.

Troligen visste inte killen på företaget att produkten var helt verkningslös men tyckte att den drivna försäljaren på XX-företaget som reste runt med sin flaska hade bra argument som gick bra att återanvända i butiken. Den gav bra klirr i kassan då den var rätt dyr ut till kund.

Inga motorer som använde tillsatsen lär dock ha havererat.

Inte några andra heller berättade han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får tacka för svaren.

Ser också att det spårat ur lite.

Har faktiskt köpt ett annat märke men ett liknande medel för att hålla soppan i trim över vintern. Sen ifall det funkar eller ej är väl svårt o veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli offtopic men eftersom du frågar.

Yamaha fuel stabiliser (som i sin reklam visar att deras stålstav inte rostar i olja salt???) kostar 96 kr för 250 ml. Enligt Yamaha blandas den For operational use add one ounce of Yamaha Fuel Stabilizer for every 2 gallons of gasoline.For storage add one ounce to each gallon of gasoline.  (du måste väl läst/hört fel om 250 liter soppa, eller)
Det blir Yamaha fuel stabiliser  
Till dagligt bruk 96 kr 250 ml till 64 liter = 1,50 kr / liter
Till långtidsförvaring 96 kr 250 ml till 32 liter = 3 kr /liter

STA-BIL MARINE Formula (som i alla tester är överlägset bäst  inklusive korrosionstest av stålstav i etanolinblandad bensin som är vattenkontanimnerad, fasseparerad och sen får ligga lång tid - där stålstaven den STA-BIL behandlade bensinen är den enda som har minimal korrosion) blandas  enligt anvisningar på www.STA-BIL.se
Ger STA-BIL MARINE Formula  
Till dagligt bruk 179 kr, 296 ml till 400 liter = 0,45 kr / liter
Till långtidsförvaring 179 kr, 296 ml till 200 liter = 0,89 kr /liter

Så Yamahas bränslestabilisator är över 230% dyrare än STA-BIL i denna jämförelse.
 

 

post-10020617-1394236854,2231_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag mindes fel men bara på 50 liter. Den flaska Yamalube Fuel Stabiliser & Conditioner jag använt i år behandlar bara 200 liter soppa och inte 250 som jag hade för mej. Flaskan innhåller dock 250 ml o det var där minnet snubblade. Lik förbent utfaller ekonomironden till Yamalube vilket var kärnan i mitt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har dykt upp en STA-BIL förespråkare även på andra forum, BoatLife bl a och där har efterforskningar gjorts som tyder på att den som skriver dessa inlägg har en mycket stark koppling till bolaget som marknadsför STA-BIL i Sverige. Dina inlägg liknar väldigt mycket reklam så hur ligger det till egentligen rpm99, har du nån koppling till detta bolag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rickard1982 - blir nog kanonbra. Lycka till!

 

Jarb - jag har svarat på din fråga tidigare i denna tråd, och även efter att frågor ställts förtydligat om varför jag gillar viss produkt. Har försökt vara saklig, och tycker att jag i mina första inlägg var saklig om ämnet (vattenflödet & vinterkonservering).
Har du fler frågor som är offtopic är du alltid välkommen att maila mig eller starta ny tråd, så slipper vi förstöra denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du dundrar in här på forumet och förespråkar en viss produkt på ett reklamliknande sätt. Det är inte första gången det händer att en säljare gömmer sej bakom en hjälpsamme-herrn-kostym så ämnet är synnerligen on-topic. Dessutom fortsätter ofta trådar på nåt stickspår efter sakfrågan är utredd så det är absolut inget underligt med det. Att du inte svarar på den direkta frågan är dock väldigt underligt.

För du har nämligen inte gjort det utan bara berätatt om en massa andra saker du gör. Du har heller inte bemött inläggen på BoatLife vilket är ännu mer skummish. Så om du vill behålla nån sorts trovärdighet ska du nog svara på den direkta frågan. Ja eller Nej duger alldeles utmärkt som svar.

Har du nån koppling till bolaget WakePower AB som marknadsför STA-BIL i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer specifikt: Är du styrelseledamot i WakePower AB som marknadsför STA-BIL i Sverige?

(Styrelseledamotens förnamn har av en slump initialerna rpm ...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för jävla sätt att förstöra en tråd om vinterkonservering?

Jag skiter väl i om nån gör reklam för en viss produkt i ett inlägg men att sedan spåra ur med anklagelser hit och dit - vem fan bryr sig!

Ta det via pm eller skapa en egen tråd så vi andra kan ägna oss åt vinterkonserveringens sköna konst.

 

 

(Ja det blev lite hårt skrivet sorry för det...men kom igen nu)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mycket om konservering blev det väl i denna tråd men vad gör väl det.

Den här tråden verkar lite väl tillrättalagd för försäljning av sta-biliseringsmedel från en liten verkstad i Linköping. Marknadföringskontot är kanske inte så stort och då måste vi väl släppa fram denna dynamiska företagare. Synd om vi skulle förstöra inkomsten. Vi är ju ganska många här på MG att bidra. 

Det är ju helt nödvändigt att sta-bilisera sin soppa. Annars härsknar den i tanken eller nåt ditåt. Vi ska också se till att ha fulla tankar så det finns mycket bensin att sta-bilisera. Förgasarna och insprutarna får inte stå tomma. Då torkar packningarna. 

Hittills har 130 stora motor och båttillverkare tagit till sig budskapet om bensintillsatsen och då är det väl konstigt om vi inte också ska trilla dit. Det är också testat av oberoende testinstitut att vara det bästa sta-biliseringsmedlet i världen . 

Hur jag klarat att starta mina motorer tidigare är en gåta. Packningarna torkade visserligen ut men motorerna struntade i det. Då fanns inte det här undergörande medlet så vad skulle jag göra. Jag hade allt en väldig tur med mina motorer. 

Nu köper vi en flaska var lovar vi och så får vi ta nåt om höstkonservering av båt. Bensin vet vi nu att den absolut måste sta-biliseras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Gjorde vinterkonserveringen idag. Gick hyfsat bra. Förrutom en mindre förgiftning från avgaserna.

Varmkörde motorn med färskvatten från kran. Tog väldigt lång tid och den höll sig på 145F efter 15 min tomgång.

Sen kopplade jag till en vattenpump från hinken med glykol och körde. Kom glykol från motorn ganska snabbt. Körde med det 5-6 minuter iaf.

Sprutade sprayolja i insuget och stängde av motorn.

För att kolla att det är glykol i hela motorn, kan man kolla det?

Nu har jag inte motorn framför mig. Men är det inte så att termostaten öppnar upp till limporna och då kan man kolla via tappkranen ifall det har kommit in glykol.

Eller vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...