Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
kvasthilda

Impellerhus över vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Jag hade en långriggad motor på min båt och tyckte att den såg onödigt lång ut. När jag lade upp frågan här med bild för 2 år sedan, så tyckte alla att den var för lång. Så jag byggde om riggen så att den blev kort. En månad senare slutade motorn att kyla, och skar i cylindrarna. Då visade det sej att impellern hade släppt i vulkningen så att bara centrumet roterade. Jag skaffade en ny impeller och renoverade motorn nu i sommar. Men den pumpar vatten mycket dåligt på tomgång, och nästan inget alls vid högre varv. Jag har haft isär allt flera gånger. Inga fel. Inga täta passager.Bytt både impeller och impellerhus igen. Termostat finns inte på denna motorn. Inget hjälper. Nu skar motorn igen under testkörning. Nu har jag kommit på att efter kortning av riggen så ligger impellerhuset precis i vattenlinjen, men vatteninsuget sitter nere vid propellern. Är det så att impellern måste vara under ytan hela tiden för att kunna pumpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kör motorn i tunna brukar man få ha impellerhuset under vattnet för att vattenpumpen ska ta och börja pumpa. Impellerpumpar brukar normalt klara rätt bra sughöjd men varför det är svårare att få dom att ta just när de sitter på en utombordare vettefanken.

På båten blir detta sällan ett problem eftersom V-botten gör att pumphuset med god marginal hamnar under vattnet även om man har bra hiss på motorn. Vid planingsfart hamnar ju sedan pumphuset åter över ytan men då trycker ju farten vatten till pumpen så länge vattenintagen är under vatten.

Hittar inte dina gamla bilder men kan du lägga upp den igen o gärna tillsammans med hur det ser ut nu när riggen kortats. O är din båt extremt platt i botten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det innan kortningen. Impeller huset sitter 10 cm ovanför den platta fenan eller vad det heter. Nu är riggen ungefär 10-15 cm kortare. Har ingen bild. När jag gasar på i sjön så tycker jag att det ser ut att bli ett hål i vattnet runt motorn som om propellern suger ner vattnet. Då blir det ju ännu värre.

post-25896-1394236853,4358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerpumpen på en utombordare är nog inte byggd för att kunna suga upp vattnet. Den kan bara putta upp vatten när den ligger under vattenytan. En väldig skillnad då luften är så mycket tunnare än vatten. Blir mer som en centrifugalpump. 

I inombordaren finns oftast en lite annan konstruktion. Den ska klara att lyfta nån dm luftpelare. Nåt som den inte heller klarar när pumpen blir sliten. Inombordarpumpen har en kam som böjer gummibladen kraftigare än på utombordaren.

Det gör att impellrarna håller mycket längre på en utombordare. Så länge att skruvarna som ska lossas för impellerbyte ofta fastnar i oxiden när väl impellern behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir lite lurigt att se nåt alls på den bilden. Ska man kunna se hissningen krävs en bild från sidan där man ser lägsta punkten på botten i förhållande till AV-plattan, jämför bild från min båt. Här är motorn hissad ca 6 cm, skillnaden mellan röda linjerna. Detta är högt för en standardbåt och kräver stålpropeller med speciell bladdesign för att funka.

Min vattenpump befinner sej i den röda pricken o vid start av motorn är den väl under vattenytan, blå linje. När båten planar hamnar pumpen ovanför vattnet men vatteintagen är fortfarande väl under iom att den undre röda linjen fortfarande befinner sej ovanför övre kanten på vattenintagen. Jag har även vattentrycksmätare i min båt så jag ser hela tiden hur mycket kylvattentryck jag har.

Om du kan få fram en motsvarande bild kan vi brainstorma lite runt det. Sen tycker jag ju att det är väldans synd att din motor skär. Du har inte funderat på att sätta övervakning/larm/stopp på motortempen? Numer har alla utombordare utom de allra minsta stop eller slowdown funktion kopplad till motortempen.

post-26269-1394236853,5033_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick motorn bra innan du krymte den? 

Tycker att pumpen borde funka om den sitter i vattenlinjen också. Väl igång, dvs suger vatten, bör den fortsätta med det även när båten lyfter i planing.

Det finns ju andra orsaker till dålig kylning. Ser man vid flödeskontroll (med vattenslang) att vattnet lätt rinner genom innebär det inte automatiskt att alla kylkanaler är öppna. Jag lurade mig en gång på en liten snurra som vägrade att gå när den blev lite varm. Spottade och fräste i skvallerhålet från att vid kall motor verka skvallra OK. Dessvärre har jag nog en till snurra liggande som jag inte orkat sära på. Den har liknande symptom.

Det var en kylkanal som var helt igensatt och fick borras upp. Den kanalen skulle ha kylt en del av motorn som nu blev görhet och blev mer som en ånggenerator som puffade när den heta ytan träffades av vatten. Puffarna störde väl strömningen rätt effektivt så hela kylningen uteblev i stort sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut nu. Den smala tejpen är vattenlinjen, och den korta tejpen markerar impellerhuset. Det ser ju faktiskt inte så illa ut? Det måste vara något annat fel. Ibland när jag startar kommer det inget vatten alls, och om jag stänger av och startar igen så kommer det.

Jag har satt dit en tempgivare med visare på instrumentbrädan, och när den inte pumpar så stiger temperauren på att par sekunder till 90 grader. När den pumpar så har jag ibland 55 grader och ibland 40 grader. Jag har haft isär hela motorn flera gånger och kan inte hitta någon termostat. Inte heller någon täppt kanal. Den pumpar ju ibland. Jättekonstigt.

Efter kortningen av riggen så körde jag ett par tre gånger utan problem, men sen skar den och då hade ju impellerns vulkning släppt. Inga gummibitar hade dock lossnat som kan sitta och täppa till någonstans. Detta är ett mysterium varför den inte pumpar ordentligt hela tiden med ny impeller. Och ja, den nya impellern är helt identisk med den gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ser ut som om kylvatten intaget kommit lite högt upp kanske. Hur har du det i kanalen mellan intag och impeller? Det är nog inga sugproblem för impellern men intaget ser ut att få problem vid planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där borde ju funka. Fast man blir ju lite brydd att man tar in kylvattnet i det turbulenta vattnet efter propellern.. Skulle ju kunna va en del av problemet men om jag förstår dej rätt så har du problem även under planingsfart.

Om det varit en modern båt o motor så hade även denna montering ansetts som låg. Om du inte upplevde några negativa problem med gångegenskaperna så kanske den enklaste lösningen är att sätta tillbaka långriggen.. Om det nu är djupet på snurran som verkligen är problemet.. När du bytte impeller bytte du även eventuella slithylsor/brickor oxå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur ser Impellerhuset ut (Locket) På en gammal Mercury jag hade var locket helt slut (Ovalt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Det du säger  är vattenintaget är väl avgasutblås? Vattenintaget är väl den lilla plåten med hål i ovanför kavikationsplatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla plåten med hål är en renslucka för vattenkanalen. Trekanten är vatteninsug med nät på framsidan och avgas på baksidan. Tanken slog mej att ta bort rensluckeplåten, men då kan ju vad som helst sugas in.

Jag har provat med 2 impellerhus varav det ena ser bättre ut, men ingen skilnad. Det finns inga brickor eller bussningar att byta.

Den långa riggen var mest störande för att den nästan drog i marken vid trailerfärd. Dessutom såg det konstigt ut, men vad gör väl det om det bara fungerar? Jag är dock inte säker på att detta är orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du ursäkta. Jag har hållt på med båtmotorer i hela mitt liv. Nu är din motor väldigt gamal och inte mitt starka kort. Men som jag ser det så är trekanten ovanför propellern avgasutblås. Du kan aldrig få in något vatten där, speciellt inte i planing. Den långsmala plåten med hål i ser ut som vattenintaget.

Riggen under kavikationsplattan leder isär vattnet och bort från din trekant och gör det nästintill omöjligt att få in vatten där. Speciellt när ditt skrov sveper med sig massor av luft som passerar där du vill ha in vatten.

Viss reservation för att jag kan ha fel och att det sitter ett vattenintag där, modellen är väl kanske inte det jag skruvat mest med. Men hur som helst så får du massor av luft att passera på båda ställena med den rigghöjd du har idag. Detta förklarar växlingarna mellan kylning och varmgång är det dessutom en liten köl på båten vilket det ser ut som så blir det värre och då ska motorn vara långriggad. Med köl menar jag typ 10 cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte oxå det var tveksamt med ett vattenintag där men jag kollade på en sprängskiss över växelhuset och det är märkligt nog precis just så som Kvasthilda skriver. Vet ju inte exakt vilket växelhus du har men jag skulle satsa på ett nytt impellerhus då slithylsa verkar saknas och även en ny slitplatta. Boats.net verkar ju ha prylarna o den firman har du ju frågat om innan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte trekanten ovanför propellern är ett avgasutsläpp, så var fankenangel sitter det i så fall. I min värld finns inte en chans att det ska gå att suga in vatten den vägen i planingsfart. Tvärt om, det kommer att fungera som en ejektor. Det är ett stort mysterium och som vanligt svårt att lösa på distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är möjligt att det är en konstig lösning på insug, men motorn är från 1974 och den modellen gjordes mellan 1960 och 1980 om jag har fattat det rätt. Om Evinrude och Johnson har haft det så i 20 år så kan det inte vara fel. Jag har ju dessutom kört motorn problemfritt i 5 år, så nog fungerar det. Vad är det för slithylsa som nämns? Är det som en ring runt impellern? Att den bara pumpar ibland händer för övrigt även i tunna på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att du skall titta lite närmare på mitt inlägg ang luft som förs med från skrovet och ställer till det för dig. Alltså för kort rigg nu. Snackade lite med en av meken här och visade din bild. Han var inne på samma linje också. Hur som helst. Lycka till och hoppas det ordnar sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen erfarenhet av detta växelhus men vad jag kan se på sprängskissen så finns en slitplatta under impellern. Oftast finns även en slithylsa inpressad i impellerhuset om detta är i plast. Din motor verkar inte ha nån hylsa så du åker nog på att byta hela huset. Nu är jag mest inne på Yamaha o där ingår denna slithylsa o platta i impellerkittet. Om det pumpar dåligt hela tiden o du är säker på att du inte har nån strypning nån annanstans så tycker jag att det ligger nära till hands att misstänka stort inre läckage i pumpen. Men det är bara mina 2 ettöringar av myntet.. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerhus av plast? Nej det är redig amerikansk aluminium! Jag har 2 stycken och det blir samma resultat. Som sagt ibland pumpar den bra och ibland inte alls.

Nu är riggen längd igen till original i alla fall. Nu skall bara motorn ihop igen. Cylindrarna är honade och kolvarna putsade. Om den fungerar nu så skall jag beställa överdimensionskolvar från BOATS.NET och borra cylindrarna. Så har jag motor livet ut sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slithylsan och slitplattan på Yamaha är i rf o ändå behöver man byta dom ibland, i förhållande till rf är ju alujumjum ganska mjukt. Bedömmer du att husen och plattan är i sådant skick att de inte kan orsaka ett inre läckage i pumpen som tar ner kapaciteten? Eftersom du har probz även när båten inte planar verkar det ju som att problemet inte enbart är orsakat av motorhöjden men jag hoppas att ökningen av rigglängden löser ditt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...