ThGr 0 Postad 16 Oktober , 2011 Dum fråga kanske, men jag blir inte klok på hur jag ska konservera min eländes MB10A som har sjövattenkylning (vet inte om jag kan få igång motorn). Enligt instruktionsboken (1974) ska jag använda rostskyddsmedel och rostskyddsolja blandat med vatten. Vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 16 Oktober , 2011 http://www.seasea.se/Kem_Tekniskt/Motorkem/KYLMANTELSKYDD_1L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Oktober , 2011 135 kronor litern!!!!!!!!!!!!!!!!! Är inte ocker straffbart? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThGr 0 Postad 16 Oktober , 2011 Och det görbilliga alternativet är...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 16 Oktober , 2011 Instruktionsboken är som Du skriver från 1974 då användes den typen av olja för att rostskydda kylkanalerna, dock krävdes avtappning för att inte få frostsprängning. Idag rekommenderar Penta och andra motortillverkare glykol som ger både rostskydd och frysskydd. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThGr 0 Postad 16 Oktober , 2011 Något att blanda själv för att slippa 134 kr/l? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Oktober , 2011 Om du slipper 134 kr vet jag inte men du bandar 50/50. En liter glykol och en liter vatten i en dunk och kör igenom sjövattensdelen. Slangen från motorn stoppar du ner i samma dunk. Blandingen kan du använda ett par år eller mer Samma blandning som det borde va i färskvattenskylningen. Hur ofta man byter blandningen i förskvattendelen vet jag inte. Vart tredje/ vart femte år ???? Innan du kör i glykolen har du bytt olja och filter och kört en stund. Jag brukar köra genom färskvatten under den perioden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 16 Oktober , 2011 Jag vet inte vad Du har fått 134 kr/l ifrån, jag köper glykolen på Biltema för ca 100 kr /3 l vilket ger 6 liter färdig lösning som går att använda flera år om man spetsar den lite varje år för att bibehålla fryspunkten. Det finns ju möjligheten att spara in alla kostnader men då fryser motorn troligen sönder och det tycker inte jag låter som billigt i längden. Men det är ditt val ! Lycka till /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Oktober , 2011 Det är ju emulgerande olja/formolja som använd på byggen för att betongen ska släppa från formen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser