Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
forgus31

Vinterförvaring. Stängt med fläktstöd?

Rekommendera Poster

Ös på Forgus31, skitkul om det funkar med väderpinnarna. Ibland är det härligt att beundra gammal teknik som faktiskt fungerar. Själv är jag lite inne på en shetis som kan ersätta både trädgårdstraktor och robotklippare. Samtidigt som vi får fin gödsel till tomaterna, trevligt sällskap och en allmän slasktratt (kanelbullar, saltlakrits, blast, trästolpar mm).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en del täljande, testande och kalibrerande kan jag nu meddela att väderpinnarna tvärtom förtäljer gamla nyheter.

De tar tid på sig att krokna vilket gör att de för sent slår på fläkten som ska blåsa in den torra luften.

Principen verkade annars kunna fungera. Nu blir det till att försöka få till något elektroniskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-) :-) :-)

Kul att du försökte i alla fall.

Synd att det inte funkade.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följetongen fortsätter.

Fuktswitcharna kom i ett litet kuvert direkt i brevlådan. Snyggt byggda men funktionen var det sämre med. Man kan få reläet att slå till om man ställer potentiometern precis på gränsen till att slå till/från och blåser 100 % fukt på den. Då är det från 60 till 100 % RF men alltså otroligt okänslig.

Sannolikt har sensorn gått sönder på båda två. Kanske i frakten. Sensorn klarar inte mer än 95 %RH och det blir det ju ibland. En oanvändbar apparat med andra ord. Klarar inte utomhusbruk.

Får försöka hitta en givare som klarar daggpunkt. Nån som är bra på sånt. Såg att Elfa har liknande fuktsensorer men de klarar inte heller dagg. Det är väl nåt i givaren som löses upp av vatten.

Jag får försöka snida på kvistarna och få dem att bli lite mer på hugget om det elektriska alternativet  sviker mig. Kanske bygga egna väderpinnar. Granfanér limmad på plåtbit? Borde bli snabbare. Eller tagel. Eller hår ska ju funka.

Frugan är tyvärr korthårig men kanske kan få henne att lägga om till långfriss. Det räcker ju med några strån. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

forgus31, här är något för dig.

http://www.exhausto.se/produkter/productgroupdisplaypage/productseriedisplaypage?pgid={BD204EF8-F240-4EEF-BA05-55D521332724}&psid={5406D910-76A8-4543-BC77-CD18286725FC}

Fuktstyrda ventilationsdon för badrum. Dessa släpper igenom ett lågt luftflöde när badrummet är torrt och öppnas relativt snabbt när det blir fuktigt.

Du kan inte använda donen som de är, men du kan säkert använda delarna och komplettera med mikrobrytare som startar din fläkt när den ska starta.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus: Jag har för mig att du väl jobbar med skrivare till vardags?

Om så är fallet kanske du kan få tag på en utrangerad laserskrivare? Åtminstone i HPs lasrar hittar du en fuktsensor.

Saker går ju att köpa men bara halva nöjet jfrt med egenkonstruktioner :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara testat en men den funkade att ställa så den slog till vid ca 75%RH. Men jag är osäker på om den är temp.kompenserad. Annars måste det bli en dator typ Arduino, de finns många exempel på väderstarioner som byggts. Förr hade man ofta tagel från hästar i hygrometrar. Jag hade en typ 2 mm plywood i en köpt hygrostat. Intressant att den reagerade såpass snabbt. Men det fick mig att fundera över plywwod i marina sammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ett par fuktsensorer från Elfa som vi har här i Göteborg månaden ut. Lägger ner kontoret här tyvärr. Finns sedan bara i Stockholm.

Sensorerna funkar lika dåligt i kinaswitchen. Kan få den att slå ifrån om jag stoppar in sensorn i munnen en stund dvs 100 % RF.

Nåt fel gör jag troligen. Driver den med 5V från en telefonladdare uppmätt 5,1V. Ställer jag potentiometern precis på gränsen att slå ifrån kan jag få den att reagera dvs slå från eller till men väldigt stora fuktskillnader krävs. Med ett motstånd på 3kohm parallellt med sensorn blir det stor skillnad vilket pekar på att sensorn inte ger nån större utslag vid fuktvariationer. Kollar jag på sensorns datablad ska motståndet variera väldigt mycket med temp och fukt. Från nägra kohm till flera Mohm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Mackey. Det finns lösningar för att fläkta vid rätt tillfälle. En Chalmersprofessor som kommit att rädda husvindar. Ligger nog i tiden detta med fukt från uteluft. Förr körde man ju alltid vid gavel i båten på vintern.

Mina funderingar är mer tidsfördriv. Istället för korsord ungefär.

Killerbo. Jo fuktsensor kan jag nog hitta i någon gammal laserskrivare. Sen ska den joxas ihop med lite elektriskt bröte också. Pinnarna är mysigare och lättare att förstå. Lite personliga också.

Nu har jag trimmat en pinne och den verkar lite snabbare. Spetsen på den 30 cm långa pinnen har rört sig tre cm på två timmar. Var först torr 60%RF och sitter nu i garaget som håller 85%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har löst det genom att låta fläktarna drivas av en lagom stor solpanel. Eftersom solsken oftast samvarierar med låg luftfuktighet utomhus så blir det ganska smart, helt utan smarta kretsar :).

Fast jo, jag har också tänkt på detta med hygrostater, nu när jag planerar ett större system till nya båten. Håll oss gärna uppdaterade om du lyckas med något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo solsken hör ihop med torrt väder. Fast det är lätt att lura sig. Om luften blivit varm av solen så bär luften betydligt mer vatten som blir mer fukt i båten när det svalnar.

Under tiden solen värmer är det nog en hel del fukt som blåses ut.

Det jag försöker med är att få en säkrare vädring. Är det torrare i båten än uteluften står fläkten still.

Omvänt startar fläkten så länge det är torrare ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är förstås att den varma inkommande luften mättas med fukt i båten och sen transporteras ut. Oavsett när du stänger ventilationen så kan den kvarvarande luften i båten mättas vid ett termperaturfall eller kondensera på kalla ytor.

Problemet för båten kommer nog alltid vara mer än fukt i luften att det ligger vatten gömt här och var, både som pölar på oåtkomliga platser och bundet i skrov och inredning. Jag tänker mig att det främst är vid regn, dagg och dimma som det är så fuktigt att det skulle kunna vara negativt att ventilera in utomhusluft, och då funkar mitt dumma system utmärkt!

Fast det här på sommarn alltså. På vintern kör jag med helt tillslutet och mängder med kalciumklorid i en stor påse med en spann under. Det blir en 20 liter att tömma ur spannen på en vintersäsong. Tänker att det beror mer på att det alltid läcker in regnvatten här och var än att det läcker in fuktig luft, men enligt fuktmätaren klarar jag oftast att hålla maxvärdet på under 70% rH.

Förresten, kalciumKLORID och inte kalciumnitrat som någon skrev längre upp. Har svårt att föreställa mig vad som skulle hända med kalciumnitrat faktiskt, men förmodligen inte så mycket alls i kallt väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att driva en eller fler fläktar med en solpanel är bra på sommaren. Jag har ett 24VDC relä som tillsammans med ett motstånd gör att relät drar när det är tillräckligt med sol för fläktarna. En DC/DC-omvandlare ser till att fläktarna får max 12V. Luften ombord känns betydligt fräschare när man kommer ombord numera.

Att blåsa in torr luft när det är möjligt är en bra ide. Problemet är att det sällan är så torrt ute vintertid. Har man tex en trådlös väderstation så kan man se detta. Igår hade vi sol. +5,6gr med 87%RH ute, idag, 5,3 och 91%. Inget att blåsa in. Jag kan inte påminna mig en enda dag i vinter när förutsättningarna varit tillräckligt goda. Luftfuktigheten utomhus måste ju ligga på max 70%RH. En intressant lösning skulle vara att, när solen skiner, värma luften med en ölburks-luftvärmare. Alternativet är att värma uteluft med värmaren och ventilera ut den fuktiga luften. Fast enklast är fuktslukare. Det finns mycket fukt bunden ombord som tar tid att bli av med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj där åkte man dit. Kalciumclorid heter det ber om ursäkt till alla som försökt handla det på Granngården. Hoppas det inte är explosivt.

Ja solcellen kanske är en bra variant eller en fungerande hygrostat och fläkt. Det är nog nästan alltid fuktigare inne än ute och har man då hygrostat eller solglimt som startar fläkten vinner man nog över slumpen.

Har fått Kinahygrostaten att växla nu ett par ggr men väldigt grovt. Slår till inne med 60% och 22 grader och slår ifrån vid 85% och några plusgrader.

Kan vara att den känner temperaturen också då jag inte lyckats få den att växla inne trots att givaren får nära hundra % RF.

Ja det var den fuktiga drömmen!

Tack för trevliga uppslag och idéer från alla.

Återkommer om väderpinnarna slår till en fläkt vilket hittills misslyckats. För fuktigt. Torrt väder har varit sällsynt och för korta stunder så pinnarna hinner inte reagera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...