Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Stajzs70

Motor till gummibåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har köpt en gummibåt 7OC på Hjertman men med uppblåsbar durk och väger ca 33kg, men jag vet inte vilken motor jag skall välja till. Funderat på en Yamaha F6, är det någon som har erfarenhet av detta? Sen undrar jag om jag skall ha kort eller lång rigg.

Tacksam för alla kommentarer.

mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort rigg är det som gäller. YamahaF6 har jag ingen erfarenhet av... Är det 4 takt? 6hk 2t planar den med en vuxen med normal vikt. Mitt råd är att du ska ha max motorstyrka vad båten är godkänd för. Satsade själv på en 9.9hk när 6hk gav upp och det har blivit lite roligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man använder ju gummibåtar lite olika. En del har den mest till att komma i land när man ligger på svaj eller som leksak till ungarna och då spelar motorvalet inte så stor roll.

Vi använder den inte så sällan för att ta oss ganska långa sträckor, upp 5nM ibland och då är det bra med en stark motor. Vi har en Tohatsu 8hK tvåtakt och med den planar båten med oss två i vilket är guld värt om man inte är i en vik ute på mer öppet vatten. Använder du båten som vi gör så rekommenderar jag verkligen en stark motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant som sas i inlägget ovan..Beror på hur man använder gummibåten.

En liten motor är självklart lättare att hantera om man nu tänkt hänga av och på den ofta.

Tänk oxå på att en 4t är tyngre än motsvarande 2t.

Min Johnson 9.9hk 2t väger endast ca 33kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...