Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
LauraA

konservering o oljebyte inför vintern

Rekommendera Poster

Hej

för första gången med motorbåt i land!

Jag har en Flipper 450 med en Honda 20h.

Den ska stå utomhus i båtklubben. Hur ska jag förberädda inför vintern?

Är det nödvändigt med konservering o oljebyte  ? Har tittat på bruksanvisning om oljebyte, ok.

Men förtsår inte det med konservering och köra med glykol utspådd till 50%...är der verkligen nödvändigt?

Tack för allt tips!

Laura

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan säga att det är knappt några som byter olja på våran klubb
men det kostar inte många ören att byta växelhusolja heller om du ändå skulle göra det
tilta bara ner motorn så all vatten rinner ut
behöver inte hålla på med glykol

men kom ihåg att motor under 30hk ska bort från båten om förskringen ska gälla



 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en lite utombordare är det enkelt men ändå viktigt att göra rätt så här kommer en kort guide. 
Viktigt = måste göras annars tor risk för dyra problem
Bör = bör göras, men är allt ok går det bra ändå

du behöver: 
viktigt:  Konseveringssolja, STA-BIL bränslestabilisator
bör:       växelhusolja och ny packning till skruven på växelhuset.

 1. Bör. Byt växelhusoljan. Kommer det vatten först eller om oljan är grå/vit när du tömmer ut gamla oljan betyder det att det läcker in vatten i växelhuset och någon packning kan behöva bytas. Ser oljan ok ut är allt bra. Fyll på med ny olja och använd ny packning till skruven (packningen till skruven kostar normalt 6 kr, så det är inget att snåla på).

2. Viktigt! Tanka med fräsch bensin (alltså fräsch bensin från mack och inte gammal dunk bensin), tillsätt STA-BIL bränslestabilisator eller liknande www.STA-BIL.se till bensinen så du har stabiliserad bensin. Mycket viktigt för att slippa problem med bensin som blivit dålig. Dålig bensin är det i särklass vanligaste problemet när det gäller motorproblem på sjön.

 3. Viktigt!  Starta motorn (i sötvatten / kopplad till en vattenslang) så eventuellt saltvatten sköljs ur kylsystemet. Kör motorn 5-10 minuter så det stabiliserade bränslet fyller förgasare, mm.

4. Viktigt! Spruta in konserveringsolja in i luftburken/förgasaren. Det ska komma rikligt med vit rök. Stanna motorn.

5.Viktigt! Förvara motorn upprätt - då rinnner allt vatten ut och eventuell kondens rinner ut. KLART, nu är motorn korrekt vinterförvarad.

/kommentar.
a, Kör du motorn i saltvatten kan du byta offeranoder om anderna ser slitna ut.

b, endel menar att man ska tömma förgasarna på bensin. Det leder ofta till att packningar och gummislangar torkar ut. Användandet av STA-BIL bränslestabilisator är mycket bättre och skyddar mot kondens och korrosion. Plus att bensinen håller oktantalet och ä fräsch till våren.

c. konserveringsoljan skitar ner tändstiftet. Starta motorn på våren så konserveringsoljan försvinner. Byt därefter till nya tändstift så har du rena fräscha tändstift.

d. STA-BIL finns hos välsorterade butiker även i Sverige, t.ex. Marinshopen. Återförsäljare hittar du på www.STA-BIL.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...