Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
jonasandre

vatten blästra skrov pga plastpest

Rekommendera Poster

jag undrar om någon har vattenblästrat sitt skrov o hur blir det jämnfört med slipa skrovet

jag har fått små blåser på hela skrovet under vattenlinjen o några har brun vätska i

det är en bayliner 2255 -91 som aldrig har varit båttenmålad o gått i bräckt vatten hela tiden sen -91

jag har hittat en firma som håller på med blästring som ev ska blästra skrovet .måste man ta bort all gelcoat eller räcker det med att blästra bort alla små blåser mvh jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här när jag läser din fråga, vet inte firman som blästrar exakt hur mycket dem skall ta när det har blivit blåsor i skrovet så känns det inte som dom är kunniga på denna typ av jobb, och jag skulle söka vidare efter en firma som är så kunniga att man kan lägga även detta beslut i händerna på dem. Personligen tycker jag man skall blästra hela skrovet och sedan epoxibehandla med 6-7 lager epoxigrundfärg typ Gielshield, då får man ett underlag som räcker livet ut åtmonstone jag som är på döhalvan av livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

firman håller på med industri blästring men dom har även haft några enstaka båt jobb det enda jag vet är att dom har ett gott rykte om sej mvh jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det hela kanske inte så enkelt som att slipa/blästra bort gelcoten, måla de sju rekomenderade lagren Gielshield-klart.

Torkninhsprocessen är inte helt enkel om det skall bli riktigt bra - sen skall man naturligtvis inte överdriva heller.

http://www.epotex.se/page/140/151/15

http://www.sxk.se sök på böldpest



Senast ändrad av toaen | 15 oktober 2011 | 11:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon som vet vad det kan kosta att epoxi behandla o spackla en 22 fots båt som är blästrad av en fackman  pga plastpest  mvh jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har låtit göra de ten gång för länge sedan. Blästra är klart bäst och du kommer troligen att hitta ännu flerra blåsor efter blästringen, botten kommer att se ut som ett månlandskap. Låt torka till våren sen är det spackling och 7 lager epoxigrundfärg och båttenfärg ett rätt så tidsödande projekt så räkna inte med att kunna sjösätta tidigt om du inte står innomhus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag har en del tankar om detta.

För det första ska du nog kolla dina blåsor ordentligt, stora skillnader om det är ytskicktet i gelcoten eller om det ligger mellan laminat och gelcoten.

sen undrar jag om du verkligen menar vattenblästra? endast vatten med extremt hårt tryck? eller menar du våtblästra då man använder sant och vatten blandat?

Jag tycker du ska hoppa över våtbläster och köra helt vanlig sandbläster, våtblästring skitar ner extremt mycket o du kommer att få tvätta allt en massa ggr.

Blästra båten nu och tvätta den noga och spola av allt så mycket du kan. Sen låt den stå till våren. Åk ner tidigt i vår och skölj av båten igen och låt den torka någon vecka lite beroende på hur varmt det är. Du kommer inte att ha så bråttom i alla fall då du vill ha det ganska varmt när man jobbar med Expoxy. Många har en bild av att det är extremt svårt att torka ut ett skrov och det är sant, men det är inte vattnet  som är svårt att få ut utan resinrester som ligger inbakat i laminatet. Man ska tvätta skrovet ett antal ggr för att påskynda torkningsprocessen. Vattnet löser saltkristaller och tar bort smuts som täpper igen porerna i laminatet.

En förutsättning för att det du ska kunna jobba är att du skaffar eller hyr en bra fuktmätare ex tramex skipper.

Sen är mitt förslag att du hoppar över typ gelshield osv och köper riktig lösningsmedelsfi epoxy hos west eller NM epoxy, Där betalar du bara för epoxyn och inte massa lösningsmedel som du gör när du köper gelshield. NM har väldigt bra förklaringar på hur du ska utföra arbetet och är extremt hjälpsamma.

Lycka till
Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska vattenblästra med vatten o sand. ska man ta bort all gelcoat eller bara där blåserna är

jag fick också erbjudande att köpa epoxi av firman till mycket bätre pris änn i färghandeln men vet ej vad det är för epoxi dom jobbar med industri arbeten med tankar o dyl skilljer det mycket mellan dom olika epoxi som finns mvh jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Funderar bara på om du inte helt i onödan trycker in ytterligar onödig fukt i laminatet vilket i sin tur leder till att böldpesten kommer åter efter en tid. Skulle ha torrblästrat eftersom ett gott resultat förutsätter ett fuktfritt underlag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man BÖR tvätta med vatten flera gånger efter att lamintet är frilagt för att få bort rester av böldpesten..

Bakgrunden till varför man får böldpest (osmos) är enkelt förklarat såhär;

Gelcoat är inte 100% tät. Vatten sipprar in och löser långsamt upp polyestern som då bildar en extremt salt lösning som ligger som en liten droppe mellan gelcoat och laminat. Naturen vill utjämna skillnaden i salthalt varför en blåsa bildas som till slut öppnas (spricker) och salthalten jämnas ut (därför blir det ett större problem för sötvattensbåtar jmf saltvatten). Tydligen kan det även ligga mer i gelcoaten om man har flera gelcoatlager (detta är ovanlig men jag har läst om det i några fall)..

Man slipar, hyvlar eller blästrar bort gelcoaten för att sedan tvätta rejjält och så ska det torka. Som jag tror att dom flesta vet så torkar saltvatten inte alls lika bra som sötvatten - alltså går torkprocessen snabbare om man får bort allt salt.

Man kan forcera torkprocessen med värme. Finns lite olika tekniker varav en är ganska enkel. Med infravärmare riktade mot skrovet kan man om man är lite försiktig mer än halvera torktiden. Googla - finns (fanns iaf 2001/2002) mängder av information pä ämnet och som nämts tidigare så är NilsMalmgren bra.. (Ligger nog kvar i Ytterby utanför kungälv). Köpte allt material där när jag gjorde en behandling av en gammal båt 2002..

Lycka till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon som har behandlat sin båt som vet om det är svårt att spackla o måla på epoxi

jag har aldrig spackat o hållt på med plaster på båtar mvh jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en hel böldpest-behandling på en B31:a från 1976..

Valde att slipa ner botten med vinkelslip - ett riktigt j-a skitjobb.. På alla sätt.. Tungt, smutsigt (dammigt).. Slitsamt..

Vill minnas att jag la på 7 lager NMAB´ s lösningsmedelsfria epoxi på det sen..Provade att spackla  vissa delar som var ojämna men man kan ha med sig att epoxin är rätt tjock och fyller mindre ojämnheter rätt bra.. Spackling och framförallt slipning av epoxi-spackel var inte direkt enkelt - det är rätt hårt att slipa och mitt tålamod var nog inte det bästa just då men det blev rätt fint till slut ändå..

Och på en nästan 30 år gammal segelbåt så kändes inte 100 slät yta som prio ett..

Kan absolut inte påstå att det är svårt, men det tar ju lite tid..

 



Senast ändrad av pelle75 | 17 oktober 2011 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag fixade till en partiell  böldpestskada på min storfidra. Varvsgubbarna hade fuskat med sandgjutning runt kölen och fyllt det sista med ren sand, som så småningom blev våt. Spolade ur 20 liter blöt sand.

Slipade bort gelcoaten med vinkelslipen med lamellrondell. Då det var ett begränsat lättåtkommligt område var det inte så farligt. Hade också möjligheten att stå inne i en tempererad lokal och fick lov att lokalt köra med så mycket värme som jag ville. Om mina eller varvsägarens värmeflältar gick tyckte han inte spelade nån roll. När är skrovet torkat fyllde jag hålrummet med 75 kg blybitar och epoxy och efter att jag lagat upp hålen la jag ett par lager väv över hela området. 

Spacklade med epoxy blandat med mickrobalonger. 

En målare som kan spackla behöver nästan inte slipa efteråt. Efter snart 50 års spacklande på plastbåtar börjar tom jag lära mig. Bättre att lägga på lite två gånger än att behöva slipa bort en massa. Spacklet slipade jag slätt med en exenterslip - som både skakar och snurrar. Har förkärlek för grova papper - kornstorlek 40

http://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html

Att slipa/blästra bort gelcoaten är det mycket hög tid att göra nu. Torkprocessen är viktig och tar tid.



Senast ändrad av toaen | 18 oktober 2011 | 12:32

post-945-1394236854,0179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet att det börjar bli ont om tid .jag ska blästra båten på fredag .sen ska jag slälla in den

i en maskinhall i vinter .hur många gånger behöver man spola båten med högtryck innan man ställer in den för vinten mvh jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du det känns som om du inte riktigt läser det alla skriver. Det är av yttersta vikt att veta vilken typ av blåsor du har! Om blåsorna ligger i ytskiktet av gelcoten så behöver du definitivt INTE blästra bort allt till laminatet. Om dom ligger djupt mellan laminat och gelcote ja då måste gelcoten bort. Tvätta rent ett antal ggr innan du ställer in den, du behöver inte använda högtryck, det räcker med slang och en borste.

Om den ska stå varmt hela vintern kommer den garanterat att vara torr men fuktmät den för säkerhets skull.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du bor i stockholm köper du riktig industri epoxi på

Danab i västberga, de har det bästa och mästa i färg du behöver

Mvh BerraK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...