SeaManiac 37 Postad 15 Oktober , 2011 Nu väntar årets största skitjobb enligt min uppfattning: att täcka båten. Varje år funderar jag över om det verkligen är nödvändigt. Det är ju UV-strålning, inte snötäcke som får gelcoaten att åldras. Hittills har omsorgen om familjeklenoden fått mig att fega ur och fått mig att med köldstela fingrar sätta upp den idiotiskt konstruerade NOA-ställningen och sedan hänga dit och binda fast en lika stel och bökig presenning. I år skippar jag den för.. ..ställningen, skruvar ner targabågen och klär in båten med presenning, samtidigt som jag sätter 2 kg kalciumklorid i ett durkslag över en hink i ruffen. Fegar ur igen, åtminstone delvis, alltså! Nu skulle jag vilja ha lite argument, helst emot men även för vintertäckning av båten. Mvh/Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 15 oktober 2011 | 09:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 15 Oktober , 2011 Hej! Det du beskriver är ju nackdelen med att ta upp båten så sent på året. Nästa år kanske du ska ta upp i slutet på september? Nu vet inte jag vilken typ av båt du äger men i mitt fall så skulle inte snön i sig vara problemet, utan snarare när snön smälter. Jag skulle då få in ganska mycket vatten i båten och kanske att något skulle gå sönder pga. tyngden från snön. Jag tycker det är mindre besvär att täcka med ställning än att skotta varje dag. Sedan så blir det lite mindre kondens när man har dubbla pressar. Hälsningar Kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 15 Oktober , 2011 Som jag ser det finns det inga argument, förutom det besvärliga arbetet, som talar för att inte täcka. Risken med en otäckt båt är att risken för frostsprängningar ökar. Inte stora struktuella sprängningar utan små, vid beslag o dyligt, som på sikt innebär läckagerisk. Jag tror inte man ska underskatt isens förmåga till jävelskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Oktober , 2011 För min del räknas inte båten, eller rättare sagt båtarna, till familjeklenoderna. Familjeklenoderna är snarare mina fyra barnbarn. Ingen av alla de båtar jag haft, har varit byggda senare än 1979 och de tre jag har idag är 30 år eller äldre. Visst har excel319 rätt i det han säger om isens förmåga till jävelskap. Med tanke på att de båtar jag har är gamla och, liksom skepparn, har en del skavanker, brukar jag bara täcka sittbrunnen. Det skyddar visserligen teaken, men är i första hand för att det går snabbt att komma i skydd för ruskvädret när man kliver ombord och det blir ju ett extra uterum där man kan förvara diverse material när man jobbar i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Oktober , 2011 Jag har satt upp ett sittbrunnskapell som sett sina bästa år. Sådan herre sådan hund. Visst finns det risk att vattnet letar sig in via beslag men inte större risk än sommartid. Snarare tvärtom. Jag har inte sett några nackdelar med att köra presenningslöst men det är väl heller inget man ser så där direkt. Att en solig dag ta fram en fräsch sikatub och lägga en sträng runt beslag, relingslisten t.ex och stöttorna är nog inte fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 15 Oktober , 2011 Visst finns det risk att vattnet letar sig in via beslag men inte större risk än sommartid. Snarare tvärtom. Nog för att jag upplevt några kalla somrar, men inte så kalla att vattnet frusit och förorsakat sprängningar ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 Oktober , 2011 Uppfattar detta som 1:1 för o emot.. Kör min förenklade variant i vinter o tänker över saken till nästa år. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser