kitaren 1 Postad 14 Oktober , 2011 Jag bor en bit Norr om Halmstad och fiskar lite hummer ibland. Precis som på de flesta platser så är här tätt mellan tinorna, man kan nästan gå ut på kulorna.Jag har tidigare funderat på hur det är att fiska hummer i April , men förmodat att det är för kallt i vattnet. Efter att sett ett youtube klipp där man får hummer i mitten av April, verkar det inte omöjligt. Är det någon som har provat vårfisket, finns där något ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 15 Oktober , 2011 Det finns massor av biologi om hummer på nätet så det är bara att börja googla. Om hummerns förutsättningar finns i dina fiskevatten i april så finns ju möjligheten. Till sist och syvernes finns bara ett sätt att ta reda på det... ut och fiska. Skitfiske på dig ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 15 Oktober , 2011 Har läst en del om hummerns leverne och det är nog vattentemperaturen som avgör. Förr så fiskade man ju mycket hummer i Maj, men då är det klart lite varmare. Får se hur vintern artar sig, man får hoppas på en tidig vår,och som du skriver,så är det bara att prova, vilket jag är sugen på, lite Midsommarhummer skulle inte vara fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Oktober , 2011 Vi hade en grovarbetare på jobbet. Han fiskade alltid hummer på våren. Han tycket, som du, att det var alldeles för mycket tenor ute på hösten och dessutom blev det ju mörkare efterhand. Om han fick nån hummer vet jag inte, men jag misstänker det, för annars hade han nog inte hållt på. Plats; Kungshamn i mellersta Bohuslän Senast ändrad av toaen | 16 oktober 2011 | 00:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 16 Oktober , 2011 Som Hummerfiskare får man nog även räkna sig som grovarbetare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Oktober , 2011 Fast det är inte säkert att en hummerfiskare duger som grovarbetare, ofta inte nån annan fiskare heller. Om det nu inte är så att en fiskare har grovarbetarens kompetens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samurai 0 Postad 26 Oktober , 2011 Hej, provade i år att lägga 14 burar den 4 april och i ca 3 veckor. Det var magert men 2 st kröp i. Många jag talat med säger att de skippar fisket i April då det ger så lite...lade dem i Göteborgs södra skärgård. Men bäst är att prova själv! Lycka till. I år har de blivet 27 st och tar nog upp för gott nu till helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 27 Oktober , 2011 Fiskar lite på våren, det är ju inte samma mängd som nu. Men i år har det varit mycket gott om hummer tucker jag. Kan bero på det kalla vattnet i vintras, kanske. På våren får man sätte lite djupare. Har ni andra fått mer i år änn förr om åren? Skall ut nu o ha det gött en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser