pseudonym 1 167 Postad 14 Oktober , 2011 Ett tips för de som inte har en toalett ombord är denna ihopfällbara toalett. http://www.separett.se/default.asp?id=1510&ptid=1081 Priset verkar vara den enda nackdelen, 995:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2011 Man brukar ju säga att nösen har ingen lag. Pyrsen har ju använts för ändamålet i alla tider En hink i plast kan kosta 29 kr och ett lock som passar 19 kr. http://www.witre.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?searchTerm=hink&categorySelect=&langId=13&storeId=715828036&catalogId=3074457345616666720&identifier=SEARCHCGRY Det går säkert att hitta billigare. Visst går det att använda hinken utan lock. Det har jag gjort några gånger vid överseglingar på öppet hav. Ligger man i en naturhamn som sakna torrdass, vill man inte slå ut skiten inne i hamnen, utan vänta tills man kommer ut på öppet vatten. Då är det bra att ha ett lockoch även när man förvarar hinken efter man har tömt den. Senast ändrad av toaen | 14 oktober 2011 | 20:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Oktober , 2011 En riktig skit-tråd får inte riktigt ihop det, ingår en spade i paketet så måste det väl vara bättre att gräva innan än efter....och själva behålleren om jag ser rätt är genomskinlig, smakligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2011 Går det att gräva räcker det ju med en spade. Glömde bilden på den av mig föreslagna plastspannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 14 Oktober , 2011 Jag hade för flera år sedan också hink m plastpåse i men eft. ett missöde m en onykter gast som lyckades haverea den förb hinken i föpiken är detta föbjudet i min båt.För hur kul på en skala tror någon att det är att sanera på o und durkar.Men en stabil portapotti eller likn är OK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 14 Oktober , 2011 Varför gnälla denna länk är ju SKITKUL 399 kr jula funkar perfekt ring och löstagbar hink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Oktober , 2011 Vilka moderniteter: I begynnelsen av min båt karriär satt jag och presterade på en tidning vilken efter utfört värv förpassades överbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2011 Alla sätt är bra utom de dåliga. Var det GP eller GT? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2011 Det var illa, och inte hjälper det med den nya lagen om nykterhet på sjön. Den gäller ju bara för de som är ombord på stora och/eller snabba båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Oktober , 2011 Det var morgontidningen GP, för kvällspressen skiter jag i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Oktober , 2011 ... tack för inlägget!(Tyvärr tycks ju seriösa trådar i detta ämne alltid spåra ur pga att det verkar skitkul. Kanske är det rent av - och måhända rättvist så - just därför som båtdassen fortfarande är så primitivt högteknologiskt kass, med mystiska hamnsugar etc?) Backar man bandet litet ... ... så inser man ju snart att även människans rätt enkla behov alltid klarats med naturlig jord-kompostering, och även att numera kan det ha tillkommit helt nya problem (övergödning, badplats-bakteriehalter mm) som måhända enkelt kan lösas/minskas bara man försöker/nytänker? (Båtägare bidrar nog därvid bara rätt marginellt sommartid, men med litet nytänk kanske i framtiden inget alls?) Så skärpning, raljera gärna mindre och tänk efter litet mer!(Eller låt åtminstone bli att skriva i tråden om det inte bidrar kunskapsmässigt!) Tycker jag, så tack igen pseudonym för Separett-länken!Urinseparering, fläktsystem, kompostering via nedbrytbara majs-stärkelse påsar/säckar borde kunna vara gångbart i ett Sverige där majoriteten av båtar inte ens klassas som övernattningsbara!? Åtminstone så ger det mig helt nya inputs i denna gamla surdegsfråga, och jag vänder mig därför mot dass-humorns ständiga förlöjligande av denna typ av forumtrådar. Nåt sånt. ;-) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Oktober , 2011 Tack för ett av få seriösa inlägg i denna skittråd. ;-) men vad kan man förvänta sig när man skriver det en fredag kväll? Men tanken var ju delvis att väcka de som sätter sig ner bakom ett träd och efterlämnar en trave papper, mer vanligt i den typen av skärgård som har träd, vilket vi inte har här nere på västkusten. Skärgårdsstiftelsen som sköter de bajamajor som finns utspridda gör förvisso ett kanonjobb, men under sommarens intensivaste veckor kan det se ut lite hur som helst i dessa inrättningar. En sån här nödtoalett skulle lätt kunna få plats i de flesta båtar när den ordinarie slutar att fungera helt plötsligt. För vem har väl inte funderat på ett plötsligt dopp i havet när det trycker på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 16 Oktober , 2011 Vi köpte en liten campingtoa på Lidl som passade perfekt att skjuta in under stickkojen på vår lilla J17. Det var deras märke Rocktrail tillverkad av Thetford alltså en rebrandad Potta-Potti som då också deras reservdelar passar till. Varför inte en sådan som nödtoa? Den är så liten att den lätt går att stuva undan och funkade bra för oss trots allt gnäll om hur hemska kemtoaletter är. Att man sedan oftast undviker att använda den för korta dagsturer då är det lättare att hålla sig tills man kommer i land och slippa toa-hanteringen är en annan sak. Men det är väldigt skönt att den finns där om man måste. Och ibland är det bättre att använda den än att stappla upp mitt i natten för att frysande springa på gästhamnens toa.Eller när turen är längre än det går att hålla sig. Igenom att den är liten så blir inte tanken otymplig och tung att gå och tömma och ska man bara använda den någon enstaka gång och kan tömma den ganska snart så kan man i nödfall strunta i saneringsvätskan och bara köra med vatten istället. Den där separetten känns som en jobbig konstuktion på en båt då är kemtoan en mer sluten konstruktion. Den låga kemtoan står i alla fall kvar på durken om man blir nödig i sjögång. Att välta med den höga fällstolsliknade separetten om det gungar till är nog ingen kul upplevelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2011 Majs-stärkelse-påsar att ha med om det blir nödvändigt. Var hittar man såna? Om jag inte har fel så har nån matvaruaffär såna. Men är det bara för nödfall blir det väl aldrig att man har såna. En tidning på durken passar inte alla. Tidning i påse i stadig hink kan passa de flesta. Eller utan tidning men med lock som Toaen föreslog. En insats att lägga i toan kanske? Papperspåse av större format. Förpassas i en majsstärkelsepåse för vidare transport till återvinningen. Jordbrukaren sket sällan när han var bortbjuden. Det var ett slöseri då gödning var en tillgång för den egna täppan. Kan tänka mig att ha ett par påsar till nöds.Hittills har aldrig toan strejkat peppar peppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Oktober , 2011 Den är dåligt anpassad för båtbruk kan även jag tycka, för i småbåtar har man väl som påpekats alltid en hink. Pinkenhinken borde ha gått att snabbt fästa under sitsen, antingen med eller utan påse inuti. Hindras ju av den korsade benställningen. Själv kör jag nödfallstoa direkt på hinken, funkar och det är ju så sällan. Men flickors kisseri sker väl mer frekvent och där skulle kanske en bekvämare sits uppskattas. Och lite ranglig och dyr verkar den som sagt också. Spaden verkar dessutom onödigt klumpig och dess trähandtag lite ohygieniskt svår-rengjord. En hink, en rulle standard nedbrytbara sop-påsar, en burk (eller två) med tätslutande lock för hygienisk luktfri förvaring till kompostering är nästan allt som behövs. Har skrivit om detaljerna tidigare här ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282251 Det som däremot inte funkar så bra är att det är svårt att gräva i asfalt, i många hamnar finns helt enkelt inget bra diskret sätt att tömma. Plasten måste nog hinna brytas ner ganska fullständigt innan nedspolning i WC, vilket tar veckor. I TC är det väl däremot helt okej. En lite intressant pås-variant har ämnet urea på insidan för att påskynda nedbrytning. Tydligen tänkt för att förhindra sjukdomar i flyktingläger etc. Fast jag fattar inte varför påsen är så sabla trång? http://www.peepoople.com/ Nedbrytbara plastpåsar ... http://www.jordklok.se/nedbrytbar-plast Edit: hittade nyss den här, verkar lite bättre och iaf billigare ... http://www.jordklok.se/nedbrytbar-plast/fritidstoalett-biotoi-biobag / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 16 oktober 2011 | 14:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser