Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Mackey

Köpa segel tillsammans = lägre pris?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tänkt köpa segel till vår Comfort 32 under vintern. En tanke som nu slog mig är att det borde gå att få bättre priser från ett svenskt loft om man är ett gäng som vill köpa segel av dem. Det behöver inte vara segel till samma båt, av samma typ eller av samma duk, bara det att det är en större order borde göra susen.

Vill någon var med?

Jag bor i Stockholm.
Jag vill beställa ganska snart, i november någon gång.
Jag vill använda ett loft som ger bra råd och tips och som man kan diskutera olika alternativ med både vad gäller segel och förändringr i riggen.

Mackey

PS
Har någon prövat att köpa i grupp så tala gärna om hur det gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det kommer att funka -att få rabatt alltså. 

Det är en annan sak om du t.ex via Comfortklubben (heter den så?) går ihop med ett gäng med samma båtmodell och ni beställer t.ex 10 st likadana storsegel i samma duk och skärning. Då har ju segelmakaren en möjlighet att köra lite löpande-band-princip. 

Men om man är ett löst sammanhållet gäng med olika båtmodeller och önskemål på olika material mm måste segelmakaren behandla varje enskilt segel och kund individuellt och då har jag svårt att se varför någon grupprabatt skulle behöva lämnas. Om man dessutom som du, och också de andra segelköparna, vill diskutera med och få råd av segelmakaren tar man också dennes tid i anspråk vilket inte gör saken billigare.

Jag tror att det funkar så här:

Vill man ha ett billigt segel på det sätt du beskriver ska man försöka med något utländskt loft (kanske med representant i Sverige) och där lägga en order på ett antal segel med div specifikationer. Sedan syr dom upp seglena och levererar till en och samma fakturaadress. Men då handlar det inte om att diskutera riggar eller få tips eller så. Och det kanske blir besvär vid ev.reklamationer.

De svenska segelmakerierna, de få som finns, har i regel rätt fulltecknat med jobb men diskuterar givetvis med enskilda kunder samt kommer med råd och tips. Beställer man så här års brukar man få en sorts höstrabatt som kan vara rätt hygglig. Fast billigt blir det inte.

Ett tips kan vara att begära offert från flera olika kända segelmakerier och sedan ställa dom mot varandra, då kanske någon av dessa kan tänka sig gå ned i pris bara för att knipa en order från en konkurrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det verkar vara en bra ide. Om Mackey får ihop säg tio seglare som vill ha både stor och fock blir det ca: 50.000:- x 10  alltså en halv miljon, vilket jag tror är ett väldigt bra argument när man närmar sig ett loft. Vem vill gå miste om en sådan beställning, oavsett om seglen är lika eller inte ger det en massa säkert jobb. 

Konsumentmakt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till och berätta hur det gick.

Funkar det blir jag förvånad, men å andra sidan skadar det ju inte att försöka!

Tacka vet jag entyp, där segelmakaren tom kan ha rätt segel på hyllan! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, då är det bara att anmäla sig så får vi se hur det går...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr ingen rusning direkt...

Finns det någon där ute som är intresserad av att göra ett försök att samköpa segel?
Jag köper snart mina segel oavsett hur det blir, men det skulle vara kul att testa.

Min erfarenhet är att det alltid går att få bättre priser och bättre service om man är en större kund.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke. Om vi går ihop säg tio stycken för att köpa segel med olika parametrar. Om mitt segel är billigast hos segelmakare A och Mackeys och åtta andras segel är billigast hos segelmakare B. Vad gör ni nio då? Sponsrar ni mig, eller tvingar ni genom ett majoritetsbeslut att ni ska ha billigast segel och jag får gilla läget och hala fram lädret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni behöver inte längre oroa er för oliak svårigheter med att samköpa segel...  wink

Jag beställer mina segel i dag, troligen hos UK Syversen som har loft i Stockholm. Absolut inte billigast, men känns för mig som mest pang för pengarna även om flera var lika i pris och verkade i det närmaste lika bra.

Det blir en genua i crusinglaminat och en stor i dacron. Dacron i storen för att det är mera lätthanterligt att lägga upp på bommen dagligen.

Prisbilden på Scandinavian Boat Show i Stockholm 9-13 november ser ut så här jämfört med UK Syversen

North sails                  134 %
Gransegel                   105 % (Crusinglaminat även i storen.)
Apollo sails                 102 % (Ej mässpris. Sägs vara billiga och bra, sys i Polen.)
Saltsjöbadssegel      102 %
UK Syversen               100 %
Hamel sails                  99 %
Rolly tasker                   77 %
Boding                            72 %

Intressant är
att priserna är så lika (99 % - 105 %) för likvärdiga tillverkare (Apollo sails har jag inte träffat.)
att Apollo sails inte är billigare än de är, ska ju vara ett lågprisalternativ.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bra man har det som egentligen aldrig behöver bry sig om att välja vem man skall ha som segelmakare.

Under en period hade vi tre segelmakerier här lokalt - alla sprugna ur gamla ärevördiga Syversens segelmakeri som grundades 1888. 

Sen Piratsegel lades ner och UK-Syversen flyttade till Göteborgstrakten finns bara Bobo Syversen kvar. 4:e generationen segelmakar efter farfars far. http://www.sailors.se/

Bobo ropade på mig en dag då jag var nere på Smögenbryggan att jag skulle komma in på segelmakeriet. När UK-syversen röjde ur sin lokal på Kleven på Smögen hade de hittat en del gamla anteckningsböcker som var ordeböker och  innehöll segelritningar. I en av böckerna fick han se mitt namn.

När jag började bygga min  PoP16 på hösten 1967 var bland det första jag gjorde att beställa segel av Bobos pappa Ingemar.

post-945-1394236883,0919_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...