Masmakkan 0 Postad 12 Oktober , 2011 Hej! Köpte en 4 hk utombordare med lång rigg till segelbåten, den är gissningsvis från mitten av 90-talet. Funkar perfekt men den har oxiderat väldigt på riggen så färgen flagat av och där den inte flagat går det att skrapa bort med vitt oxid under. Vad ska man göra åt det o varför har det blivit så? Funktionen är väl densamma men tänker mig at om man inte målar eller något lär väl materialet ätas upp helt? Någon som varit med om samma sak o behandlat med bra resultat? Körs enbart i mälaren av mig men har nog varit i saltvatten tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 13 Oktober , 2011 Att det blivit så beror på att lacken fått någon skada som gjort att vatenn och luft kommit åt att oxidera lättmetallen. Jag tycker att jag fått bäst resultat nät jag blästrat och sedan lagt på en etsande primer och sedan lackat. Vill du ha riktigt fin finish får du spackla ovanpå primern, grundmåla och sedan lacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Oktober , 2011 Se till att det finns friska anoder på motorn. Byt även till sådanna som ska vara för sötvatten. Om du slipar eller blästrar för att måla om, välj färg som fäster på aluminium. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 13 Oktober , 2011 Tack för svaren! Då ska jag slipa o måla i vinter. Minns du vad den etsande färgen hette? Läste på lite om anoder här på forumet o det verkar ju kunna vara en bov. Har letat på motorn men kan inte hitta någon. Var ska den sitta? Det är en Mariner Saimaster 4hk -90 nåntng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 13 Oktober , 2011 Bifogar en bid på motorn, om jag lyckas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 13 Oktober , 2011 Om det finns anoder, vilket jag inte är säker på att gör på alla små motorer eftersom de inte är avsedda att vara i vattnet hela tiden, så sitter de garanterat i den del som befinner sig i vattnet. Så kika i nedre delen av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 13 Oktober , 2011 Har inte hittat någon anod, antingen har den ramlat av, men kan inte se något fäste, eller så har det inte funits någon. Däremot sitter det rostfria skruvar på nästan alla ställen på riggen. De ser ut att vara utbytta någon gång i tiden och efter att ha läst på lite om galvaniska strömmar verkar det ju vara helt fel att blanda aluminium och rostfritt i utomhusmiljö-vatten. Frågan är bara om ett tiotal skruvar kan få hela riggen att oxidera? Inte bara runt själva skruven? I motorblocket sitter som synes originalskruvar o den är inte angripen. Hittade den här tabellen http://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korrosionstabell-2010.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 13 Oktober , 2011 Generellt är aluminium inte en speciellt bra metall att ha till båtprylar. Dock har aluminium många fördelar som gör att det ändå används. Sen att tillverkarna använder rostfria skruvar är helt nödvändigt, annars skulle det vara i princip omöjligt att serva/laga motorn eftersom icke rostfria skruvar skulle fastna direkt. Att din rigg har rostfria skruvar är alltså inget konstigt alls och det är inte direkt troligt att de bytts ut. Varför skulle någon ha gjort det? På grund av blandningen av metaller är det nödvändigt att använda offeranoder för att minska korrosionen på aluminiumet. Kolla in den här tråden och se om du känner igen något: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=156826 Att din motor ser ut som den gör kanske beror på hur den använts. Kanske har den alltid fått vara med riggen i vattnet och fått en massa tulpaner på sig som sedan skrapats av lite vårdslöst så att ytskiktet (färgen och primern) skadats. Då går det fort med oxideringen. Edit: Hittade den här: http://www.boatgeek.biz/Camp_Zincs_Zinc_1990_1993_4hp_Yamaha_p/70-6l54525102.htm som kanske kan hjälpa dig att veta vad du ska leta efter... Senast ändrad av Flintstone | 13 oktober 2011 | 22:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 20 Oktober , 2011 Tack för tipsen! Har hittat vad det är för motor. Ska sitta en Anod på propellerhuset som inte satt där. Mest troligt därför den är så oxiderad. Kan tipsa om den här sidan om man vill hitta sprängskisser på sin motor: 1994 Mariner Outboard 7004201CK DRIVESHAFT HOUSING-GEAR HOUSING Diagram and Parts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser