Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
IngemarE

Bredbandsradar - PC som bildskärm ?

Rekommendera Poster

Finns det PC-program som kan hantera och visa bilden från en bredbandsradar ?

Jag har funderingar på att byta min enkla standardradar till en Bredbandsradar inom kanske närmaste året. Det lutar väl mest åt Simrad (med alla dess underliggande märken - nästan samma sak). Dels lär den ha Ethernetanslutning, men framförallt NMEA2000-kommunikation, vilken sedan är kompatibel med någon av företagets olika plottrar och skärmar.

Men jag vill ha radarn ihopkopplad till min PC och se på min PC-skärm (via någon lämplig mjukvara). En skärm som jag redan har fast installerad, istället för att behöva köpa ytterligare en skärm/plotter för 15-20'. Något som varken plånboken eller förarplatsen har plats för crying.

Även om det skulle pratas standard NMEA2000 mellan burkarna så inser jag att det nog krävs en speciell PC-mjukvara anpassad för just denna radar, så att man har ungefär samma möjligheter och funktioner/knappar/reglage som om man hade någon av de avsedda SIMRAD-plottrar/skärmarna. Någon enkel NMEA2000-mjukvara som nödtorftigt presenterar radarbilden gör mig nog inte nöjd. Om ens radarn fungerar med det - den kanske är spärrad så den inte fungerar om den inte hittar minst en SIMRAD-plotter på NMEA2000 ?

Någon som vet om det finns så man skulle kunna koppla den till PC och använda dess skärm istället ?  Eller om det är på gång ?

Senast ändrad av IngemarE | 12 oktober 2011 | 21:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...