Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
patrikholmqvist

Bygga överbyggnad / Plast.

Rekommendera Poster

Hejsan plaskande kamrater.

Det är så att jag sitter och funderar lite om jag ska försöka ge mig på och plaste en överdel till min båt. Troligen så får jag ha en grund på blyfa eller något skoj. Men hur som hällst är det någon som har lite ideer och tips. Set att det är några som gjort lite plast jobb här så alla tips glädjes.

Tex vilket väder ska det vara sommar vinter, förstår att det hälst ska vara sommar men nu fårstår vad jag menar. Alla svar och frågor tas imot med glädje.

// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en av de tokpellarna som plastade upp däck och överbyggnad till en 27-fots segelbåt i en egentillverkad enkel form. Det var ganska roligtm men jag fick slipa mycket innan det blev bra.

Vad är det för båt du tänker bygga en överbyggnad till?

post-945-1394236851,1285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej toaen.

Det är en Ancas Queen 24 fot.

Vet inte riktigt hur jag skulle göra, funderar på om man skulle plasta klart mallar typ sidor och tak, sen så limar/plastar man ihopp detta efter vintern?

post-10017461-1394236855,0737_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du har gjort toaen  ser ju jätte bra ut vad man kan se på bilden...
Tänken hos mig är också att kapellet hos mig är kaputt så jag skulle behöva ett nytt sådan. 
Och om jag plastar lite så blir det inte lite mycket och sy och lite biligare.

Hur mycket kostar det och plasta och så???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så hade jag tänkt mig någon ruta såklart vid sidorna på plasten men det är ju inga problem och fixa hos den lokala glassmästaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte att jag skulle bygga på glasset som finns.

Det bästa vorre väl att ta bort framrutan och sen bygga upp allt nytt men känns lite för stort.

Borde väl inte bli så otroligt stort jobb om man låter rutorna fram sitta där som sitter och bygga runt dom.

Men frågan är lite ska man bygga det som en kloss tak och väggar eller ska man ha typ Alá Ikea.
Fixa två väggar och ett tag som man sen fixar ihopp.

Är väldigt mycket idee stadium nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett talesätt som säger att det bara finns en sak på en båt som skall va rak - vattenlinjen.

Det är svårt att rita. Är inte speciellt bra på det själv. 

Jag brukar nästan aldrig rita  när jag skall göra nåt. Däremot måste jag se projektet för min inre syn och väldigt mycket i detalj.

Det går säkert att få till det med rutorna kvar - dem har du ju och det tillhör ju båten.

Hade nog byggt upp en enkelställning av skräpvirke på plats. Klätt det hela med cellplast, typ Divinycell.Kanske tom 20 mm tjock. Ställningens mått måste ju anpassas till tjockleken på materialet.

Framme vid rutorna skulle jag höjt upp taket en bit - 5 cm kanske, så att jag hade fått en snygg runding ner mot rutorna. Och även en rundning mot sidorna. Divinycellen är lätt att forma med en rasp så att man får det turing man vill ha. Dessutom ger den ju en styrka åt konstruktionen och är lätt. Ett par 300 grams mattor på var sida kanske räcker.

För infästninen får man fundera ut nåt smart och enkelt. Hade nog klätt båten med plast och ev maskeringstape och plastat ner en kant som kan kan skruva fast i plasten och ramen runt fönstren.

Lite svårt att säga exakt när man inte ser objektet på plats.

Tog mig friheten att kladda lite på din bild. Även i akterkant mot sittbrunnen, tycker jag din skiss ser lite för rak ut. Även fönstret som du ritat det tycker jag inte riktigt harmonierar. Men som sagt - det är svårt att rita.

Jag hade nog byggt toppen som en sammanhängande enhet. Blir både stabilare och snyggare -tycker åtminstone jag. Fast jag har haft fel förr.wink

Senast ändrad av toaen | 21 oktober 2011 | 20:59

post-945-1394236855,6686_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte riktigt 100 på hur jag ska göra med linjerna än.

Men en sak är jag med på och det är såklart att rutorna bara vara ett ihopp ritat plock. dom linjerna stämmer inte alls. 

I natt så har jag natt vakt på båtklubben så fortsätta späna då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs som denna ovan. Det svarta är ramen till fönsterrutan som ska vara där,

mörktonad. Skulle det vara något tro. har set en båt på internet som har liknande som ser helt ok ut, dok har den nyare variant av Ancas med rakare rutor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sista var bäst. men kanske ska du låt linjen på doghouset följa fönstrets lutning. och så låter du taket gå lite längre akteröver.

post-28802-1394236898,3358_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på något liknande bygge men här gäller det en akterhytt till en 5-meters styrpulpet.
Har kollat priser på nya men de ligger mellan 20-25000 kr, lite väl dyrt för ett glasfiberskal.
Letade först efter en liten begagnad fiskebåtshytt i plast som jag kunde ändra om men det verkar inte finnas några sådana till salu längre.
Kanske är det enklast att bygga upp i Divinycell eller med polyuretanskivor och plasta två lager ut och invändigt?
Fick ett förslag om att plasta varje del för sig och sedan plasta eller skruva samman. Då skulle jag använda formplywood som form att plasta emot, kanske det kan vara en bra lösning då man kan stå inomhus och plasta delarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat en Ancas som har en sådan underbar överbyggnad så det blir nog en sådan konstruktion. Det är av troligen plyfa, eller nå sånt.

Ska försöka få upp lite bilder.

Men då blir det som bilden att jag tar bort hela överbyggnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försöker hitta bilderna igen på google så man kanske kunde kontakta för att få gamla mallar eller ritningar men hittar ej.

Trist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm det kliar i mina händer nu, vist det är 15- ute men va fasen drömmer om sommaren nu,

Och jag har hört ifrån flera håll att det kommer bli svårt med övebyggnad men oooo det triggar ju mig bara mer. 

Vad är det bäst och malla med???? Material? 

:-))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du bilderna Patrik:

http://www.porssilehdet.fi/search/image!tabView.jspx?advert=809862&indexImage=0

Tyvärr är det nog svårt att få tag i ägaren då det är finska motsvarigheten till Båtbörsen och annonsen är inaktiverad.

Håller med dig helt, det är en väldigt snygg ombyggnad! Den bör dock inte vara så svår att kopiera även utan ritningar. När det gäller mallar så skulle jag rekommendera dig att köpa billigaste plywooden på brädgården. Det är mycket bättre att lägga några hundringar på ett någorlunda mallmaterial som gör att du kan skruva ihop hela konstruktionen som mall än att hålla på att fippla med kartong eller wellpapp. Då kommer du kunna se slutresultatet och enkelt göra kosmetiska ändringar.

Alternativt kan du ju hålla lite koll på lokala byggplatser, de använder ju ofta plywood som cementformar som sedan eldas upp eller slängs.

Mvh
Fred

EDIT:

Kom att tänka på att Finland har ett välmående båtregister så båten på bilderna måste ju ha ett regnummer. Mycket riktigt: T (möjigen F)-38130 och heter Karita. Kolla upp båtregistret i Finland så borde du kunna få tag i åtminstone nuvarande ägare. (Troligen går det att få tag i någon på registret som kan svenska då det ju fortfarande är det officiella andraspråket i Finland.)

Senast ändrad av Flintstone | 04 februari 2012 | 23:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oo my gud,  vad glad jag blev.

Du gjorde nog min kväll tror jag :-)

Jag har sökt som en tok på google utan resultat.

Det där med register i findland vore ju inte dumt, om det finns ritningar så är ju inte det tokigt, men som du sa så är det nog inte så svårt och fixa till endå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att jag kunde hjälpa till! laugh

Vill du veta hur jag gjorde...? Jag såg på bilden att det stod på finska på trailern vilket fick mig att misstänka att bilden hämtats från en finsk server. Därför gjorde jag en avancerad bildsökning på Google och valde Finland som region...hey presto, första bildträffen var din bild! laugh yes

På i princip alla finska myndigheters hemsidor går det att välja svenska så jag spanade runt lite. Det går att få tag i nuvarande ägare bara genom att ringa så det bör inte vara några problem alls. Sen om denne ägare kan svenska är ju en annan sak...och tyvärr är finnarna inte så bra på engelska heller...sad

Förresten, har du hunnit kolla på det vi snackade om via mailen? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nikks, om jag ska varigt ärlig så har det varigt tok för kallt. :=)

tråkigt nog så har jag båten en bit bort ifrån mig men ska kolla upp det sen. Du kan väl maila mig vad du hade tänk dig för pris mm? Och vad du ville ha om det bara var armen eller allt med styrningen?

Tack för tipset på google, jag trode den sökte på hela weben, och om denna kom upp som första så borde ju man hitta denna endå. Men igen dunder tack.

Ja det där men Finnar o engelska är ju något att förundra, :) Skulle åka spårvagn i finland, kommer in och frågar på Svenska han svarar på Finska, jag tar det på engelska han på finska men nu lite färre ord, jag försöker med tekenspråk ala peka o visa, han säger inge ting, 

Vi gick in o satt oss :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lounais-Suomen Venekuljetus Oy
Osoite Hahdenniementie 3
21120 RAISIO

Puhelin 0400994441

Verkar ju stämma med namnet på vagnen, sen om det är kvar där det är en annan fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Osoite Hahdenniementie 3
21120 RAISIO

Puhelin 0400994441

Verkar ju stämma med namnet på vagnen, sen om det är kvar där det är en annan fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Osoite Hahdenniementie 3
21120 RAISIO

Puhelin 0400994441

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Osoite Hahdenniementie 3
21120 RAISIO

Puhelin 0400994441

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Osoite Hahdenniementie 3
21120 RAISIO

Puhelin 0400994441

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du har större chans via båtregistret. Vagnen är troligen hyrd eller lånad och har antagligen inget med nuvarande ägare att göra. Venekuljetus betyder båttransport så det är antagligen en firma som någon gång var engagerade i att flytta båten. Kanske har de uppgifter kvar i sina register men sen är frågan om de är villiga att lämna ut dem. Kan ju vara värt ett försök dock! yes Kul med lite detektivarbete!

Jag mailar dig om grejerna, det har ju ingenting med denna tråd att göra! wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.maistraatti.fi/sv/Tjanster/farkostregistret/Utdrag-ur-farkostregistret/

Verkar vara ganska bökigt och få dessa uppgifter, måste vad jag förstår skicka en blanket som jag sedan ska betalla för och vad priset är är något som inte är besämt förs uppgifterna ska tas ut. 

Känns allså ganska bökigt. :=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...