BosseBe 0 Postad 12 Oktober , 2011 I sittbrunnens länshål sitter det spiralfjädrar, någon som vet vad dessa är till för? Båten är en Omega 34. /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Oktober , 2011 En gissning (om det handlar om avsmalnande fjädrar): För att förhindra att stora saker försvinner ut eller att det bli stopp långt in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 18 Oktober , 2011 Fjärdrar fungerar som silar så att inte löv och andra större objekt åker ner i länsarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Oktober , 2011 Trodde att det var ungefär det jag skrev i mitt första inlägg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Oktober , 2011 Har du nån bild? Man skiljer väl ibland på termerna regnläns respektive självläns, där då den senare genom sin större storlek antas fungera även som regnläns? Regnlänsars maximala avrinnings-kapacitet dimensioneras rimligen utifrån värsta tänkbara - och envist långdragna - slagregn, detta då i relation till sittbrunnens regnfångar-area? Men också utifrån antagandet att ingen övervakar båten m.a.p. på blockerande löv etc. Riktiga självlänsar däremot antas väl även ha avrinnings-kapacitet nog att lätta en fylld sittbrunn - i extrem översköljande akterlig sjö - såpass snabbt att katastrof undviks, nåt sånt? I bägge fallen gäller väl iofs att blockering måste undvikas, men med skillnaden att i det obevakade regnläns-fallet så kan kanske triviala saker som små löv få härja mer fritt?[själv har jag f.ö. faktiskt - dessutom inte mindre än tre gånger tror jag - hittat mina sidofacksförvarade wettex-torktrasor över det ena av mina självlänshål. (Tror att kajor snokar runt efter ätbart och besvikna slänger ut dukarna, som sen sköljs ner till rätt (läs: fel) blockerande position?)] Hur som helst, konstiga saker kan uppenbarligen hända i obevakade ögonblick så utlopp med stor silande galler-yta är nog alltid bra därvidlag!?[Tänk typ att hela sittbrunnsgolvet består av ett något förhöjt lager av silande småhål, kajorna vore väl isf helt chanslösa? Överdrivet naturligtvis, men bara för att försöka förtydliga kärnan i min tankegång. D.v.s. att stor silarea över en liten utloppsarea alltid minskar risken för blockering, nåt sånt. Så silgaller skall väl därför egentligen aldrig sitta inklämda i - eller ens ytareamässigt nära - trånga passager, blir väl i så fall bara kontraproduktivt proppbildande? ] / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 18 oktober 2011 | 16:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 18 Oktober , 2011 Nu blir jag avis. Tänk att kunna skriva så mycket text för att tala om att det är en sil för lite större föremål. Själv skulle jag ha tröttnat knappt halvvägs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Oktober , 2011 Excel319: Tack för det, alla vet ju inte allting så där kan ju forumfrågor efterhand precisera olika frågetecken. Och eftersom trådhuvudfrågan var ställd som den var, så kan nog begrepps-förtydligande vara bra? Att sen detta kräver lite fler ord för att alla - även nyblivna båtägare - snabbast&enklast skall begripa är ju självklart. Har dessutom - för att inte irritera redan initierade - infört gråtextningen, tanken med den är att förtydliga olika avsikter i textmassan. (Det gråa är då ofta avsett som nån sorts fördjupning för de som ännu inte har fått full båtrutin, men att vid snabb-läsning av inlägget - även utan det gråtonade - så skall huvudbudskapet ändå framgå. Haltar förvisso en hel del än så länge, men men.) Själv ogillar jag alltid onödigt dravel/upprepande, väljer t.ex. oftast att inte citera hela texten vid enskilda svar till andra foruminlägg. Nå, jag väljer alltså att tolka ditt inlägg positivt och inte ironiskt. För man skall ju alltid förenkla och förkorta så långt som möjligt, men alltså aldrig längre än så. Så, tack! :-) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 18 Oktober , 2011 Kunde inte sagt/skrivit det bättre själv. Helt självklart egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 19 Oktober , 2011 Det är för att skruvar och muttrar inte skall försvinna ner i spat eller ner i gruset under båten när man skruvar i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Oktober , 2011 Hmm, borde nog sluta tjafsa i denna tråd innan bilder presenteras, men ... Rgssons teori att fjädrarna i fråga inte är avsedda att sitta permanent, är i mina ögon tilltalande. (För varje permanent installerat silande hinder - avsett för tex löv etc - måste nog vara utformat med stor ytarea för att bli effektivt enligt ovan? En uppåtriktad avsmalnande liten fjäder över respektive utloppshål skulle väl snarast ansamla och proppbilda?) Men ifall skälet istället skulle vara tillfälligt mek-skydd för bortappade skruvar etc så kan man ju undra varför man då vid dessa enstaka tillfällen inte helt enkelt täcker över hålen helt? Så frågan varför fjädrar kan måhända fortfarande ha nya infallsvinklar?? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 19 oktober 2011 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 19 Oktober , 2011 Fjädrar medger sig att formas lite så man får en universalprodukt. Även min båt har fjädrar i länshålen, fast spetsen är vänd nedåt. Monterade av tidigare ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Oktober , 2011 Lite i stil med de slangningsskydd man kan köpa på Biltema att stoppa i bränslepåfyllningsröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 Oktober , 2011 AHA, fjädrarna skall för hindra slagning av sjövatten genom självlänsen. Tänkte inte på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 19 Oktober , 2011 Nja, mina fjädrar sitter permanent och är också riktade nedåt. Det är för att större saker inte skall ramla i sjön antar jag. Tog exemplet med skruvar och muttrar för det hände mig i helgen. Skulle ta bort rokulten efter upptagning och tappade muttern. Den stannade i en fjäder. Annars hade jag fått leta efter den ett bra tag i knähögt gräs. Man måste rensa silarna efter ett tag, men det jobbet är det värt. /r Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Oktober , 2011 Mitt inlägg ovan var svar på: Fjädrar medger sig att formas lite så man får en universalprodukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser