Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Perkais

Oljebyte i drev inför vinterförvaring?

Rekommendera Poster

Hej jag har en Mercury 50 (-09) som jag ska vinterförvara kallt. Förra vintern bytte jag oljan i drevet utifall det skulle kommit vatten i så det inte skulle frysa sönder. Oljan som jag tog ur var som ny. Och sen på våren byttes oljan som inte hade gått nått alls igen vid servicen. Min fråga är om oljan är fin är det då onödigt att byta inför vinterförvaringen? Är det nått mer att tänka på inför vintern?

Mvh Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oljan i drevet fin så finns det ingen anledning att byta. Detta är i alla fall vad min Volvo Penta tekniker sagt till mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl egentligen att göra hela servicen på hösten. Då får motorn vila med allt nytt och fräscht. Om du byter olja på hösten så behöver den naturligtvis inte bytas på våren, det är som att slänga pengarna i sjön.

Om du väntar med att byta olja till våren så riskerar du alltid att motorn påverkas av den gamla oljan men om växelhuset är i perfekt skick så är risken inte så stor. Det finns säkert dem som i princip aldrig byter olja i växelhuset och ändå inte får problem men det är rysk roulett om du frågar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en är salig i sin trofrown!

 

Du gör det du tror på och det gör både Flintstone och jag. Skillnaden mellan din och vår tro är att jag åtminstonde kan motivera varför man bör byta olja på hösten. Skälet till oljebyte på hösten är att det kan finnas vatten i oljan, trots detta inte är grått och grumligt, är det svårt att se. Men under vintern separerar oljan och vattnet och det senare lägger sig längst ner med påföljd att lager/axlar rostar. Vilka påföljder detta har med sig kan vi möjligen vara överens om, ras... Därför byter i alla fall jag olja på hösten. För min plånbok klarar kostnaden för oljebytet men det blir lite tomt ifall jag blir tvungen att byta drev och detta mitt i sommaren. Ett gammalt ordspråk: snålheten bedrar vishetensurprise. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra Nitro!

Just det att när oljegrumlet separerat börjar det rosta. 

Jag har funderat över varför inte kugghjulen och axeln rostade när vi hade läckage i S-drevet. De låg nog för högt för att nås av vattnet. Det enda som rostat var tätningsringarnas fjädrar. De som håller läppen runt axeln så den ska täta. När fjädrarna rostar där bli det ännu otätare förstås när fjädrarna tappar spänsten.

Kuggarna och axeln var helt fria från rost så emulsionen av olja och vatten fungerar som rostskydd. Vilket inte vattnet gör. 

Därför är det bäst att kolla bottensatsen när båten stått några dagar. Kommer det inget vatten och oljan är klar utan grumling låter jag den vara kvar i växelhuset. Att bara kolla på oljestickan kan man bli lurad av om nu oljegrumlet helt separerat till två komponenter, olja överst och saltvatten underst. 

Det skulle vara intressant att höra om någon sett kugghjul som rostat och/eller ett växelhus som frusit sönder! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar alla att byta oljan i växelhus/drev på hösten av just ovannämd anledning. Dessutom om man har ett större inläckage kan det frysasönder, med vissa otrevliga (dyrare) följder. Att sedan byta på våren igen är onödigt. Med vänlig hälsning, Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet att ni diskuterar hypoidolja i denna tråd men vill ändå flika in att det minst lika viktigt att byta motorolja (mineralolja) på hösten då den efter 1 säsong fäller ut syror som inte är hälsosamma för motorn. Som jag blivit lärd ska all olja bytas snarast efter upptagning. Mvh kjello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är lite mysko...varför skulle motoroljan i en båtmotor börja fälla ut syror på hösten när samma olja i samma typ av motorer som sitter i bilar inte gör det...? Mig veterligen finns det inte en bil där rekommendationen är att byta olja i motorn på hösten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, i all motorolja oavsett om det gäller bil eller båt bildas slagg från dels mekanisk förslitning men framför all sot. Vid dagligt bruk av en motor hålls slaggen väl blandad med oljan tack vare något som heter dispergent. Om det i en förbränningsmotor inte skulle bildas slagg skulle oljan heller inte bli svart och vi kanske skulle kunna ha samma olja i 10 år? Det som däremot händer med oljan när motorn står still under en längre period är att de skadliga partiklarna trots dispergensen sjunker till botten av tråget där de bildar avlagringar som sedan löses upp i den nya oljan när motorn åter tas i bruk. Givetvis skitar man då ner den nya, dyra oljan helt i onödan. Mvh kjello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syror och slagg är väl inte samma sak?

Ta mig inte på fel sätt nu, jag byter olja i bilen en gång per år och direkt efter att båten tas upp så jag försöker inte motsäga dig. Dock tycker jag att det är lite lustigt att just när det gäller båtar så är det så jädra viktigt att man gör på precis rätt sätt, allt enligt tillverkarna alltså.

Jag brukar tänka så här: alla båtmotorer som vi kör omkring med här i västvärlden har sina motsvarigheter även i de mindre utvecklade delarna av världen. Inte byter folk i forna Sovjetunionen motorolja varje år, och de har garanterat inte den finaste (och dyraste) originaloljan i motorn. Jag har mycket svårt att tro att deras motorer rasar till höger och vänster.

Jag har full förståelse för att folk vill ha driftsäkra motorer som håller länge men ibland blir det lite väl nojigt och folk får nästan panik för att de missat något.

Att betänka när det gäller olja är också att om man har en äldre motor, som jag (1985) så var det helt andra specifikationer på oljorna när den konstruerades. Utvecklingen har gått framåt så dagens oljor är väldigt mycket finare och har långt mycket bättre egenskaper än vad motorn är typad för. I'm just saying... wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha-ha.. håller med dig till fullo! I de flesta forum diskuteras mest lyxproblem men håll med om att det samtidigt är lite roligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det roliga är att man så lätt smittas själv av nojan. Det som är mindre roligt är att det kostar så jädra mycket pengar...och jag är övertygad om att vi på riktigt slänger bort väldigt mycket som fungerar utmärkt fortfarande. Samma är det med mat, hur många här slänger t. ex. mjölken samma dag som utgångsdatum?

Mycket av rekommendationerna från tillverkarna är givetvis till för att vi ska köpa mer av dem. Om de rekommenderar att oljan måste vara original så köper vi den, trots att det finns massor av lika bra, eller bättre, oljor från andra tillverkare som är mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller återigen med men i de senaste dagarnas diskussioner ang. konservering viker jag inte...Mvh kjello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde berätta att min sprängda B20 i slutet av 80-talet kostade en fattig man för mycket pengar jag inte hade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men då pratar du kylsystem, eller hur? Det handlar ju mer om metod än produktkvalité, samt naturlagar...(kyla fryser vatten som expanderar). Det är väldigt svårt att argumentera emot naturlagarna! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att till skillnad från bilmotorn så står båtmotorn still i ca 6 månader, vilket innebär att dom frätande molekylerna hinner angripa t.ex lagerytor. Om motorn används regelbundet flyttas molekylerna runt innan nåt hinner skadas.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många bilar som står stilla i många månader också, t ex de flesta entusiastbilar...fast de kanske slits på det sättet. Det har jag aldrig tänkt på när det gäller min veteranbil...kanske borde göra det...blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det borde Du ha gjort ! Jag har sett lagerytor som har drabbats ingen vacker syn, så jag byter alltid på hösten även i min veteranbil.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå tidigare inlägg bör vissa läsa på lite fysik... tänker då närmast på fossila bränslen som förbränns till max. 30% .Kan ibland bli lite sot kvar och vad består oljesot av? Jag trodde ju i min enfald att det innehöll höga halter av bl.a. svavelsyra men det känns ju bra om det är rent... Mvh / kjello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber ödmjukast att få tacka för mig vad gäller denna tråd då en del uppenbarligen föredrar att kasta paj istället för att hjälpa andra. Mvh / kjello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du avser mig i när det gäller pajkastning så ber jag ödmjukast om ursäkt...det var verkligen inte min mening! Vad var det som var pajkastningen i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta olja i drev och motor är självklart innan vinterdvalan ....OM det är ett problem för någon så är det oftast relaterat till ..lathet..oförstånd...ekonomi ..och kanske till slut ordet ovilja .. Vill man verkligen att drev och motor skall ligga i sitt vinteride med gammal olja ? Nä .. Troligen inte !!!! (när du åker hem från landstället , tar du med dig hem dina gamla skitiga lakan mm och bäddar nytt,och där med förbereder till nästa gång du kommer dit ??? ) Se så enkelt man kan resonera .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...