Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Tititu

Hur lyfter man snurran ur vattnet

Rekommendera Poster

J8BALCNR ger:

J: Johnson
8: 8 hk (?!)
BA: AC Lighting - Rope Start
L: SHAFT LENGHT 20 in
CN: YEAR BUILT 1982
R: Modell/Suffix (Vad det nu betyder)

Allt enligt denna tabell: http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Johnson/Fastställårsmodell/Produktionsårslista/EvinrudeJohnson19801998/tabid/498/Default.aspx

Med andra ord så är motorn en 82:a och inte en 95:a som säljaren uppgivit.

Dock behöver du inte vara ledsen för det, dessa motorer är grymt bra om de är välskötta så din motor kan gå många sjömil än. Min Stortriss hade jag en 6 hk Evinrude från -75 och den gick alltid som en klocka!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad man kan hitta då man vet var man ska söka. Eller var man ska fråga för att hitta nån som söker åt en. Vi kör på det att åldern inte har nån betydelse, man är så ung som man känner sig. Hoppas förra ägaren seglat mer än kört så håller den nog länge än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varsågod!

Jag tror inte att antalet gångtimmar har så stor betydelse, speciellt när det gäller seglebåtsmotorer då det sällan behöver jobba med så höga varvtal...snarare är det nog de dagar, månader och år som motorn inte är igång som är viktiga för hur konditionen är. Allt har dock med skötsel att göra, under gång och under stillastående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en identisk motor av samma årsmodell och kan bekräfta att det svarta vredet är tiltlåsning, man vrider det ett halvt varv om man skall tilta motorn, om det inte går att rubba motorn med vredet i något av lägena så är säkert skälet rost. Lösningen är säkert att försöka lossa axeln med hjälp av rostlösning och milt våld, värme kan hjälpa till också. Troligen har en tidigare ägare glömt att trycka in fett i de smörjnipplar som finns på olika ställen bla för smörjning av tiltaxeln. OBS det svarta vredet är en enkel mekanisk låsning som är oberoende av växel reglaget.

Om motorn har använts i en segelbåt så har den säkert inte använts många timmar men ofta verkar det som om en del segelbåtsägare försummar eller glömmer bort att hålla efter motorn.

Min motor var inte i bästa skick när jag köpte den men efter att jag har gjort rent den och smörjt upp den på rätt ställen och med ny impeller så går den utmärkt och startar alltid på första rycket. 

Senast ändrad av tubetvr | 27 november 2011 | 09:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

När du ska ta upp motorn så ska du vrida den lilla kryptiska spaken till vänster (läggs i friläge)

sen ska du dra lite i motorn ocg därfram till vänster ska finnas en spak till som du ska dra upp och sen ska du kunna lyft den! får kanske ta i lite!

Hoppas det hjälpte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser när inlägget är skrivet upptäcker du att du är två år sen med ditt svar. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...