Tititu 1 Postad 12 Oktober , 2011 Då jag köpte båt var den försedd med en aktersnurra som inte gick att lyfta upp ur vattnet. Fastrostad, sa försäljaren. Jag vågade inte försöka lossa några skruvar då den var fast på båten med risk för att jag skulle slänga snurran i vattnet. Nu är den på torra land. En lämplig mutter är uppskr...hackad. Motorn rör sig inte. En jätterostig skruv skymtar under fästet. Har jag öppnat rätt skruv? 1) Hur ska man göra då man ska ha snurran lyft? Alltså bara propellern ur vattnet. 2) Vad betyder pilen som finns nere till vänster vid ett vridbart reglage och som visar till höger och vänster? Är det den man vrider på för att kunna lyfta motorn? 3) Hur i hela friden ska jag få bort bulten om det nu är den som ska löpa för att få motorn lyft. Har försökt med att banka med hammare. Rostlösning och mer våld? Eftersom propellern var under vattenytan hela sommaren så var den rätt snäckbevuxen på hösten och farten sjönk en dryg knop. Dumma frågor? Kanske det om man begriper men om inteså begriper man inte. Och jag har Googlat. Senast ändrad av Tititu | 12 oktober 2011 | 14:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 12 Oktober , 2011 En till bild på den rostiga muttern och bulten. Senast ändrad av Tititu | 12 oktober 2011 | 14:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 12 Oktober , 2011 Eftersom du inte fått något svar ännu svarar jag så gott jag kan. :-) Den rostga skruven går sannolikt igenom fästet och utgög axeln som motorn tiltar runt när du fäller upp den. Jag tvivlar på att den rostat så mycket att du inte skulle kunna tilta upp motorn med lite kraft. Jag tror att nyckeln till ditt problem är det lilla reglaget med den kryptiska pilen. Det är sannolikt ett lås för tiltningen. De flesta (alla?) utmombordare har ett lås som låser motorn när det är nedfälld. Annars blir det till exempel svårt att slå back på motorn utan att den slår upp. Jag skulle tippa på att det är detta lås som rostat fast. Prova att kika in från alla håll och med en ficklampa när du ruckar på reglaget. Kanske kan du se eller lista ut hur det fungerar. Förblir det i låst läge kan du nog skruva och smörja hur mycket som helst på axeln, snurran lär ändå stanna nere. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 12 Oktober , 2011 Kolla noga på skylten med pilen. Det borde finnas någon symbol på var sida om pilen (även som det ser trångt ut på bilden). Nu gissar jag bara, men skylten med bara en pil tillför inte så mycket, där borde finnas mer information. Vilket fabrikat är det på snurran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Oktober , 2011 Min gissning på det mystiska vredet är att det är en friktionskoppling. Alltså är den till för att, när motorn är i bra skick, göra att tiltfunktionen går trögt. Detta vill man av olika anledningar, dels för att motorn ska hållas uppe när man tiltat upp den men också för att motorn inte ska falla ned i full fart när man ska tilta ned den. När det gäller hur du ska få loss grejerna är det inte så lätt att svara. Generellt när vi pratar fastrostade grejer så finns det lite olika saker att ta till. Först och främst 5/56 eller liknande penetrerande olja. Spraya rikligt och låt vila, sprya igen och låt vila...gärna under ett par dygn. Sen är det dags att ta till lite våld. Dock måste man veta var och hur man ska applicera detta våld. Man vill få de saker som sitter ihop att röra sig bara någon millimeter. Sen sprayar man med olja så att denna kan dra in mellan de ytor som rört sig. Sen fortsätter man rucka, slå, hamra och slita för att få ytterligare rörelse. Om grejerna fortfarande sitter fast är det värme och kyla som kvarstår. Eftersom metaller expanderar vi värme och drar ihop sig vid kyla så kan det fungera att värma med blåslampa ordentligt och sedan snabbt kyla ned. Då sker små rörelser i metallerna och det låsta läget kan släppa. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 12 Oktober , 2011 Johnsson Sea Horse 7,5 hp. Har bankat på den rostiga bulten eftersom det ser ut som om den går helt igenom. Har inte ännu (kommit ihåg) att köpa rostlösning. Har bara Cocacola och ketchup. Lär vara bra det också men det kommer inte i sprayflaska så jag testar med industriellt tillverkad rostlösning först. Nära pilen finns inga förklaringar. Försöker med mer våld efter sprayandet. ...och vad har man för nytta av att tilta motorn... och har det någon som helst betydelse då snurran sitter på en 1400 kg:s segelbåt? Jag lär ju inte plana med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Oktober , 2011 Cola och ketchup kan fungera att ta bort rost på ytor men du måste ha en produkt som utnytjar kapillärkraften, dvs en mycket lättflytande olja som kryper in i mikroskopiska håligheter vilket varken ketchup eller cola kommer göra. Nåja, cola kanske kommer in men det har ingen smörjande effekt. 5-56 är den bästa produkten, WD40 används också av många men det är egentligen inget smörjmedel i ordet sätta bemärkelse. WD står för Water Displacement vilket löst översatt betyder vatten förflyttning. Det handlar allstå om en vattendrivande produkt i första hand, inte smörjande. (40 står för att det var företagets 40:onde försök i utvecklingen av produkten.) Det var lite OT men du måste få in någonting som minskar friktionen så att delarna kan bärja röra på sig. Den rostiga bulten som du talar om är pinnen i det gångjärn som består av akterspegelsfästet och motorns rigg, denna går mycket riktigt rakt igenom hela konstruktionen och måste ut helt om du vill få ordning på tiltfunktionen. Tilt är ordet man kanske lite slarvigt använder för att motorn går att vinkla upp. Det har egentligen ingenting att göra med vilken motor eller vilken båt det är. Ett svenskt ord skulle kunna vara tippfunktion, att man kan tippa motorn upp och ned. Så visst har du användning för tilt eftersom du inte vill att motorn är kvar i vattnet när du seglar! Jag tror att du tänker på ordet trim. Ofta säger man att motorn har trim och tilt vilket betyder att man kan ställa motorns vinkel vid körning OCH att den går att tippa upp helt. Större motorer har ofta powertrim och powertilt medan mindre motorer oftast bara har en trimpinne för att ställa motorns vinkel i fasta steg. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 12 Oktober , 2011 Om motorn är på 7,5 hp och har modellkod AD-10, AD-11, eller AD-12 (syns på en plåt med Modelnr och Serialnr.) så är den från 1956, -57 eller -58. Jag misstänker att den har passerat bäst-före-datum. Riggen är i aluminium och skruvarna i stål. Då brukar de ärja fast ordentligt om de inte varit infettade med vattenfast fett. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Oktober , 2011 Av det lilla man ser av motorn på bilderna så kan det nog stämma bra att det är en sen 50-talare. Det finns en överhängande risk att OM bulten går att få ut så är hålet där den rostat fast så pass angripet att en ny bult kommer glappa rejält. Enda lösningen då är att få tag i ett begagnat fäste som fungerar. En hel del firmor som sysslar med utombordare har en musei-container där gamla motorer sparas just för den här typen av kunder. Kunder som har fungerande motorer som saknar någon liten del för att kunna användas. Det är bara att sätta sig och ringa runt och fråga! Om TS motor fungerar bra i övrigt så ser jag ingen anledning att slänga den på tippen innan han kollat upp ifall det går att få orning på den utan att det kostar för mycket, varesig pengar, tid eller arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 12 Oktober , 2011 Du har missat en spärr. När du har Framväxel i skall du kunna tilta motorn,följ länkaget från växelmekanismen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Oktober , 2011 Eftersom TS fick spräcka muttern för att få loss den och bulten inte rör på sig när han bankar så har det troligtvis inte med backspärren att göra. Givetvis måste beckspärren kopplas ur för att kunna tilta upp motorn men jag tror inte att det är problemet här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 13 Oktober , 2011 50-talet. Nej Gud nej. 1995. Eller 1985...? Vill minnas han sa -95. Men eftersom jag antog att ev årgångsinfoplåt kunde tänkas sitta på ett sånt ställe att man inte ser det om motorn inte är tiltad så försökte jag inte kolla. Tänkte inte ta en simtur för att ta reda på saken. Motorn funkade. Det räckte för mej. Att han sen sa att han inte bytt bränslefilter har vållat mig mer huvudbry eftersom de jag frågat sagt att inte fasiken finns det nåt bränslefilter i en sån motor. Detta trots att man på Biltema sålde mej ett bränslefilter som de trodde skulle passa till en sån liten snurra. Jag har visst blandat ihop tilt och trim. Men nu vet jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 13 Oktober , 2011 Det är ju inte lätt att avgöra från de bilder du postat men att det skulle vara en 90-talare har jag extremt svårt att tro...inte ens 80-talare då det man ser av designen på din motor inte alls stämmer med så pass nya motorer. Du har inte möjlighet att ta en bild som visar hela motorkåpan? Det brukar vara relativt enkelt att avgöra åtminstone vilket decennium motorer är ifrån genom att bara se kåpan. Det kan finnas ett bränslefilter i motorn. På min gamla Evinrude 6 hk -76 så satt det ett litet nät där bränsleslangen går in i soppapumpen som man kunde göra rent, men det var ett ganska grovt filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 13 Oktober , 2011 Slutet av 70, början av -80. Bättre bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 13 Oktober , 2011 En utombordare på 7,5 hp från Johnson/Evinrude har inte tillverkats sedan 1958. Jag har själv en Johnson Sea-Horse 3 Modell JW 16 från 1960 som går som en klocka. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 13 Oktober , 2011 Mellan 1980 och 1983 tillverkades en 7,5 hk. Även på dessa finns det svarta reglaget. Men det liknar inte riktigt en sådan, ser mer ut som en mindre modell. Kolla så att hakarna i backspärren släpper när du lägger den i framväxel. Hakarna griper över riggpinnen som du justerar motorns vinkel med. Dessa brukar kärva. Senast ändrad av Jan-- | 14 oktober 2011 | 08:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 14 Oktober , 2011 Jag gick efter Marinshopens årsmodellanvisningar som nog inte är fullständiga. Den här 7,5:an liknar mer den aktuella motorn. Staffan Senast ändrad av naffatS | 14 oktober 2011 | 14:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Oktober , 2011 Den där liknar min Evinrude 6 hk från -76 väldigt mycket. Dock är de inte identiska och det är svårt att avgöra ifall min var äldre eller yngre än den på bilden. Min motor hade inte den omtalade skruven (som jag gissar är ett friktionslås för tilten) utan den hade en liten spak för backspärren ungefär där skruven sitter på dessa motorer och slanganslutningen satt på andra sidan. Senast ändrad av Flintstone | 14 oktober 2011 | 14:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2011 Ett sätt du själv kanske tänk på är att montera motorn på ett fäste som kan höjas/sänkas. Då kan den stå i givakt i olika höjdlägen. Ev. kan två fästen kombineras. Det finns gångjärnsmodellen och den med gejdrar vilket gör att du nog får dryga halvmetern att höja/sänka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 14 Oktober , 2011 Skruven med pilarna är för att öka/minska friktionen för styrförmågan. På utsidan av Motorn har du gripklor som låser om en tunn axel/sprint som är länkad till växelreglaget om du har Fram o Back,följ det som jag sa i tidigare inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Oktober , 2011 Är du säker på det kalledrag? Skruven måste vara ganska lång för att kunna påverka den vertikala axel som motorn svänger runt. Eftersom den sitter på den horisontala axeln så känns det mer troligt att det har med tiltfunktionen att göra... Dock tyder ju pilarnas riktning på att du har rätt och jag har fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 14 Oktober , 2011 Vilken spännande gissningslek detta blev. Är det verkligen ingen mer som har en sådan snurra som TS? Nåja, skruven skulle kunna förbi den horisontelle axeln. Titta på den första bilden så ser det faktiskt ut som om den kan gå rakt igenom. Titta på det gjutna stycke som den sitter i. Och inte minst. Det förklarar symbolen med pilarna som helt plötsligt får en vettig innebörd. :-) /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Oktober , 2011 Javisst, och extra spännande är det att TS inte verkar vilja ta större bilder på sin motor så att vi verkligen kan se vad det är för modell! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2011 Det ser ut som att vredet kan vara en friktionsbroms för upptippning av motorn. Modellen kan vara kring 1980. Hade själv en 6 hk som inte är så olik. Den var från 70-talet eller sent 60-tal. http://forums.iboats.com/showthread.php?t=324027 Senast ändrad av forgus31 | 14 oktober 2011 | 20:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 14 Oktober , 2011 Jag tycker det ser ut om kalledrag har rätt. Skruven är väldigt lång. Den (66 i skissen) ser ut att nå fram till den vertikala axeln. Det är nog en friktionsskruv för styrningen. Såvida den inte är konisk och låser axeln för tiltning. Men jag tror den rör styrningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 14 Oktober , 2011 Detalj 65 skulle kunna ha med tilt att göra (gissar). Annars verkar inget sitta i vägen. Är nog smörja och våld som gäller för TS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Oktober , 2011 Japp, nummer 38 på bilden heter SCREW, Steering friction och den sitter på sidan av riggen. Med andra ord så var min första tanke troligen den riktiga, skruven på bilden är till för tiltfriktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2011 Jo jag tror Kalledrag är på rätt spår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Oktober , 2011 65 är LINK, Shallow water drive (except SRL model) vilket antagligen inte TS har på sin motor eftersom jag tror att SRL betyder segelbåtsmodellen, och TS motor var väl en riktig långriggare? Edit: Jag blandade ihop trådarna lite, vi har väl inte fått någon information av TS angående motorns rigglängd...? Senast ändrad av Flintstone | 14 oktober 2011 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 26 November , 2011 Jag hade nästan glömt att det börjat pratas om motrons ålder nu då jag äntligen fick den tiltad. Om någon ännu orkar spåna kring åldern på snurran som köptes som en -95 så spåna på. Nu har jag äntligen fått den fotad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser