redneck 0 Postad 12 Oktober , 2011 En tanke...Hur kan det påverka båtens betende att sätta peke & förstag till segel, & hur vet man var det innre maststget ska fästas i masten för bästa resultat??? längd på peket? Kan ju vara av vikt på tex. undanvinds segling tex. vore tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 12 Oktober , 2011 Först ska vi ta och reda ut vad du är ute efter. Är mer segelyta ett självändamål eller vill du segla fortare? I så fall, på vilka bogar vill du segla fortare? Sen; vad är det för båt och hur är den riggad? Om jag förstår frågan så vil du sätta peke på båten och sätta ett förstag där för att öka förtriangeln. Det kommer flytta segelplanets tryckcentrum framåt vilket kommer göra båten mindre lovgirig. Men du nämner också undanvindssegling. För undanvindssegling med genacker eller något annat assymetriskt undanvindssegel är ett peke väldigt bra för prestandan, men då behöver man ju inget förstag där. Och vad menar du med var det inre maststaget ska fästas i masten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Oktober , 2011 Saxat från Selldens tipps och råd http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id=6740&download=7222465&filename=595-540-S.pdf Har monterat kutterstag på tre av mina båtar enligt den anvisningen Kutterstag: Segelbärande inre stag för fock. Kan på en mastheadrigg placeras inom 6% av förtriangelhöjden under förstagsinfästningen för att kunna sträckas upp med akterstaget. Om det placeras lägre ner bör man komplettera med barduner eller möj-ligen ett framåtriktat fiolarrangemang. Om man flyttar fram förstaget på peke så blir båten mindre lovgirig, som Jonas påpekade. Gör ofta gott på kostrar, som många gånger är kraftigt lovgiriga. Har båten från böjan bra balans, dvs bara en aning lovgirig, (en segelbåt skall va en aning lovgiriga) så kan ju resultatet bli att båten i stället blir fallgirig - vilket bör undvikas. Annars är jag mycket för både kutterstag och peke. Vad har du för båt? Seglar man jorden runt är det ju ofta med vinden och man använder ofta två försegel som förs på samma förstag och skotade åt var sitt håll. Nu har jag ingen egen erfarenhet av detta, men man har ju läst om andra. Tror att de seglen är lite högre skurna än den vanliga genuan. Senast ändrad av toaen | 12 oktober 2011 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 13 Oktober , 2011 Nu är jag ju inte seglare men varför inte skaffa större storsegel ? såkallad Fathead. Blir ju några extra kvadrat om seglet är lite mera fyrkantigt i toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 13 Oktober , 2011 Det är ibland ett enkelt sett att göra riggen mer effektiv, men jag väntade med att föreslå det av pedagogiska skäl. Ett problem är att ska man få till en rejäl akterrunda/fathead så krävs dubbla akterstag vilket gör seglingen mycket krångligare. Jag har en rad olika förslag men de ser lite olika ut beroende på vad TS svarar på mina frågeställningar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenthomas 0 Postad 13 Oktober , 2011 Blir nog bra men handla inte på OS segel i onsala, han är dyr och gör inget bra arbete enligt flera här på nätet. Då jag reagerade på ett högt pris för översyn och en del ändringar så kontaktade jag ett annat loft och samma arbete utfördes till till 1/4 del av priset och fick där även kvitto med moms. Senast ändrad av kaptenthomas | 17 oktober 2011 | 00:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Oktober , 2011 Och vem är du då som gjort tre inlägg på forumet och inte haft mer att komma med än att man inte ska köpa segel där? Är det det du menar med fler här på nätet. Vi betackar oss för denna typ av inlägg. Starta en egen tråd där du i detalj och med bilder tex berättar fakta om varför du har denna åsikt och sluta att gå in i andra trådar som handlar om segel och sprida din åsikt. Vilket segelloft jobbar du på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 14 Oktober , 2011 Lyfter på hatten för svar! Tänker Havsfidra tex. då tex klyvare på peke, samt dubbla förstag för att kunna ev. spira segel. Men om jag då seglar tex. Hurley'n 22/ 18,? & hur långt peke är lämpligt för att inte påverkas negativt? med det inre förstagets infästning, menade jag hur långt ner från masttoppen ska fästet vara satt, vinkeln??? Tänker att det är olämpligt att utgå fr. samma masttopps höjd... Ursäkta novisen... & tänker långsegling & gärna på undanvind/passad. En mäktig Genua/oa är inte särskilt gynnsamm för en ensamseglare, svårhanterlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 14 Oktober , 2011 Hur kort eller långt peke du än monterar så flyttar du ju fram tryckcentrum längre än vad konstruktören har tänkt sig. Sådana funderingar kan också vara ganska bra att diskutera med sin segelmakare. De har mer erfarenhet än de flesta av oss. Om du tänkter undanvindssegling i passadområden så behöver du inget peke utan det funkar bra att hissa seglen bredvid varandra och spira åt olika håll, eller bara spira det i lovart. Det andra förstaget löper då helt enket parallellt med det första och du kan gå ner i dimension på båda. Men du behöver du faktiskt inte heller dubbla förstag om du beställer ett segel för just det syftet. Då kan du ha ett som hissas flygande... Eller en förstagsprofil med dubbla spår.. Vad gäller hanterligheten så är det nog ett försumbart problem under långsegling i passadvindar. Det är ju inte så att du kommer slå så ofta! Edit: Det inre förstagets placering på masten har du ju fått svar på ovan. Senast ändrad av JonasP | 14 oktober 2011 | 10:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2011 Mer segel, kanske inte vad man i första hand tänker på för långsegling? Man lever ombord och ska göra det så drägligt som möjligt för sig. Säkerhet är vad det handlar om i första hand men komforten är också viktig. Här har vi inte stor nytta av erfarenheterna från kappseglingar runt några bojar eller rundning av Gotland. Man har hela tiden flera man uppe på helspänn som justerar seglen och försöker varje sekund få högsta fart på båten. Det måste man göra då alla andra i tävlingen gör samma sak. Väldigt jobbigt och inget för den som gillar att vara på sjön. Jaga alltså inte på som en kappseglare. Du frestar på grejerna i onödan och får ingen ro att läsa böckerna du tagit med. Sätt inte upp mer segel än du med säkerhet kan ta ned och låt gärna båten gå lite saktare än maxfart. Speciellt i hård undanvind. Där är krafterna i riggen som störst då båten inte lägger sig som den gör med sidvind. När vinden ökar akterifrån och man redan ligger i max deplacementfart blir resultatet bara större risk för rigghaveri och svårare att hålla kursen. Har du hamnat i bleke plockar du upp spinnakern eller spankern. Den tar inte stor plats i sin påse. Jag tror du är ute efter att få upp ett till stag för en stormfock. Det rekommenderas. Kolla med Sassylady, dom ska upp med ett sånt vad jag förstår. Ett inre förstag fäst en bit ned på masten och fördäck. Håller masten eller måste du ha det till toppen? Håller fördäck eller ska det förstärkas. Kanske ett stag under däck i förpiken. Som kan tas bort när taget inte belastas dvs för det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2011 På Min havsfidra monterade jag ett peke som var ca 90 cm om jag inte mins fel. Infästningen kom ca 70 cm för om den gamla förstagunfästningen. Monterade också ett hissbart kutterstag för kryssfocken. Fick arrangemanget att fungera skapligt, men det var ändå lite bökigt så att ryssfocken användes sällan. Kutterstaget skall sitta max 6% av mastlängden ner från toppen. Det blir ca 50 cm. Sitter den längre ner behövs barduner eller backstag. Om du väljer att ha rulle så köp en med dubbla likrännor, så slipper du eländet med dubbla förstag.Skall du saxa två fockar påett förstag utan rulle, så går det lika bra med ett förstag. Antingen två fall, eller en talja att sträcka upp det ena förseglet Senast ändrad av toaen | 14 oktober 2011 | 16:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2011 På min storfidra valde jag att sätta ett permanent kutterstag med kryssfocken på rulle, när jag monterade peke och flyttde fram förstaget. Hade inte tillgång till så många bilder i den här datorn. Bifogad bild är tagen efter att ha gått i kraftig krabb motsjö. Den provisoriskt monterade plyfaskivvan hade slagits loss från sin något för enkla infästning och hängde kvar i ankaret. Senast ändrad av toaen | 14 oktober 2011 | 16:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 14 Oktober , 2011 Det där måste du nog förklara tydligare!! Jag beställde nytt storsegel samt storsegelkapell av OS segel i Gottskär 1998-99. Jag blev mycket nöjd med seglet, kapellet, leveranstiden, priset samt att de bad mig dubbelkolla mina mått, riggen var nämligen ändrad på den båt jag hade då, måtten stämde inte med de segeldata de hade över min båttyp. Så, jag blev mycket nöjd vid det tillfället. Det är visserligen ett par år sedan. Min svärfar beställde ny stor vid 2005-6 och han blev oxå mycket nöjd. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 15 Oktober , 2011 Tack vänner/ Sjöbjörnar!!! Det var informativt & nyttigt... PS. Ska titta på en IF idag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser