Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
LaxKent

Yamha 40 hk -92 2-takt, mycket rök?!

Rekommendera Poster

Hallå! Har nyligen köpt en bättre begagnad styrpulpet med en 40 hk Yamaha Autolobe motor 2-takt årsm 92. Tycker den ryker en hel del. Syns förstås mest vid tomgångskörning låg hastighet. Den startar direkt och går mycket bra. Tänkte fråga detta forum om tips. Kan det vara förgasaren som behöver justeras in eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm efter att ha sökt i gamla trådar i ämnet rykande utombordare kommer jag fram till följande möjliga felkällor/lösningar:
* typ och kvalitet på 2-taktsolja, Valvoline, Aspen och TC-W3 tycks rekomenderas, låg tändpunkt tycks också vara av vikt
* Etanol i bensinen, anges enligt vissa göra underverk
* Kolla och ev byta tändstift, olja på dem kan indikera för rik oljetillförsel
* flottörnål, lågfartsmunstycke andra nämnda punkter för att justera oljeinblandning
* Alkylatbensin, miljövänlig men dyr lösning
Hmm, någon som har tid å lust att kommentera?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* typ och kvalitet på 2-taktsolja, Valvoline, Aspen och TC-W3 tycks rekomenderas, låg tändpunkt tycks också vara av vikt.
Oavsett märke skall det vara en TC-W3 klassad olja du använder.
Bioolja ex. OKQ8 och Valvolline sägs lukta mindre.


* Etanol i bensinen, anges enligt vissa göra underverk
Det är redan 5 % atanol i BF 95. Tillsätt inte mer om du inte har goda skäl och köp i så fall E85 på macken.


* Kolla och ev byta tändstift, olja på dem kan indikera för rik oljetillförsel
Kan vara ide' att kolla.

* flottörnål, lågfartsmunstycke andra nämnda punkter för att justera oljeinblandning
Knappast förgasarproblem om motorn går bra.


* Alkylatbensin, miljövänlig men dyr lösning
Inte nödvändigtvis så dyr. På sjömacken där alkylat kan finnas på pump skiljer det lite eller inget alls. Påverkar inte röken, men lukten och är klart vänligare mot miljön.

Alla konventionella 2-T (dvs inte HPDI, Etec eller Optimax) ryker, speciellt när de är kalla.

Är röken vit eller blå?



Senast ändrad av guestsson | 12 oktober 2011 | 09:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att folk är o pillar på förgasarna för att kompensera för dålig gång som egentligen orsakas av en termostat som inte stänger och därmed orsakar för låg motortemp. Genom att feta till blandningen så går motorn hyfsat igen men ryker mer.

Så mitt förslag blir att börja kolla termostaten. Den ska börja öppna runt 50 grader och va fullt öppen vid 60 grader. Ofta står det vidöppet redan vid rumstemp o då behöver du inte ens mäta :-)

Koll av termostat ska enligt de senaste serviceschemorna från Yamaha göras varje år men man ser många 20 år gamla snurror där skruvarna till termostathuset fortfarande är inmålade...

Blandningsskruvarna på förgasarna ska stå 1,5 varv ut /- 0,25 varv o i regel pillar man inte på dom för om motorn inte går riktigt är felet i 9 fall av 10 nånannanstans. Många amatörer är dock här o pillar såfort motorn inte går riktigt..



Senast ändrad av jarb | 12 oktober 2011 | 10:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för långt svar Jarb, då skall jag undersöka termostaten när jag inom kort plockar upp båten även skruvarna på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för omfattande svar guestsson, då vet jag mer om olja och bränslen. På din fråga om rökens färg blev jag själv lite osäker, har uppfattat den som lite mer grå/vit än blå vilket väl kanske kan indikera vattenintag i oljan, men jag får kolla nogrannare igen till helgen. :-) Himla bra forum det här, är själv novis på maringuiden men tycker det är himla fiffigt kunna fråga er kunniga experter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel från mina gamla utombordare så genererades lite mer rök när temperaturen på omgivande luft var lite lägre. Jag har alltid gissat att det är kondens i avgaserna som fälls ut snabbare än om det är 25° varmt, lite som att man ser sin andedräkt när det är kyligt men aldrig på sommaren...men jag kan minnas fel också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stämmer bra, vattnet i avgaserna kondenserar väldigt fort om det är låg temperatur eller hög luftfuktighet. Man ser samma sak på bilar på vintern, då kan det bolma ordentligt även när motor och avgassystem är helt uppvärmt.

Vattendimman som bildas är dock helt vit, medan oljerök blir gråblå. På en fyrtaktaksmotor kan man ju känna på lukten om det kommer ut olja i avgaserna, men på en tvåtaktare tror jag det luktar lite för mycket skoj även när den går så rent som den någonsin kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...