Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
kommerintepaettbranamn

Segelsättning på undanvind

Rekommendera Poster

Hallå:)

Har letat efter lite olika tips och trix vad det gäller undanvindssegling eftersom jag inte får någon riktig ordning på den själv, men någon riktig enhetlig bild är svårt att hitta. De flesta säger spinnaker och det är nog en bra grej när man har en spinnaker... Jag som inte har det, ska ag sätta både stor-och-försegel, vilket för mig verkar som smart, eller ska jag göra som många säger och bara segla på förseglet för att undvika att det hamnar i lä bakom storen, eller ska jag satsa på att skära?

/en som svär när han får medvind...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är du ute efter? Bekvämlighet, prestanda..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt?

Vad har båten för rigg?

Kappsegling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre fart får man om slöfocken kan spiras med en stång. Försök få tag i en spinnakerbom, ev. en kortare än den som är standard till båten. Hänger ju på hur långt underliket är på genuan. Kan i vissa vindar ge en knops bättre fart. 

Alternativet att skära, kryssa i medvind ger merjobb och kanske inte så effektivt som spirat försegel.

Tänk på att storbommen ska vara preventad så den inte ger slänggipp med skador på personer och materiel.

Tyckte i somras att plattlänsen inte krävde preventer och fick en väldigt snabb ofrivillig gipp som skörade seglet och förstörde bommen. Vi var som tur var nere i båten och fick inga personskador men fick jobba med storseglet för att få ned det ur rullbeslaget. Det blåste rätt kraftigt och undanvindssegling är den farligaste bogen.

Men ack så bekväm. Därför så förädisk och äkerhetsåtgärder är viktiga.

Preventer= knyta fast bommen så den inte själv kan gå över till andra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag spirar jag förseglet som Forgus31 skriver, men jag brukar försöka skära c:a 20 grader dessutom. Förseglet spiras åt lovart och man minskar risken för slänggippar. Dessutom står seglen bättre och drar bättre än på plattläns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen älskare av plattläns själv. Satt och svor över att förseglet läade bakom storen sist när jag gick genom bråviken. Hade kunnat sätta ut spinackerbommen som spirbom. Att sätta spinnacker var inte aktuellt eftersom sällskapet jag hade med mej inte kunde hålla en rak kurs. Nästa gång blir det att utnyttja spinackerbommen. Preventergaj hade varit bra också när dom där jävla idioter till motorbåtsschabrak ska dra förbi 5 meter ifrån fast det finns 1 kilometer vatten att gå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, spirat försegel har jag prövat med, både med spinnakerbom och båtshake.... och visst ger det bättre fart och bättre stående segel, det är en bra grej. Vad beträffar att skära 20 grader med förseglet spirat på lovart; går det? Tycker att mitt försegel säckar ihop så fort jag lovar bara ett par grader från platt läns... vad gör jag för galet? eller har det med båten att göra, hört att skotpunkterna på Novan är allt annat än bra, men det borde välan icke ha någon större betydelse vad gäller att seglet säckar i plattläns, eller? Någon Nova seglare i närheten som kan dela sina erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Peter.
På undannvind utan spinn gäller att spira fock/genua i lovart och att skära lite så det fyller.

Hur mycket du ska skära kommer du märka med all tydlighet, spira ut och skota bak så mkt det går och börja segla plattläns. Sen lovar du sakta så kommer du märka när det fyller.

Vill man segla lite brantare, dvs slör får man släppa fram spirbommen lite precis som med spinn.

Sedan har jag börjat fundera över alla de här historierna om slänggippar folk råkar ut för. Och tydligen köper man dyra prylar för att rigga preventergajar?

För det första så eliminerar man ju problemet om man lovar bara lite. Då går de flesta båtar lite fortare också, för dom som är intresserade av det...

Men om man absolut vill eller måste segla plattläns så får man vara lite aktivare som rorsman, här är mina tips:

1. Se till att släppa ut lagom mycket på storskot och kick (om du har det)
Släpper man för mycket på de två i kombination så viker akterliket framåt och du kan segla lägre än plattläns, det kallas sailing-by-the-lee, och är riktigt praktiskt i vissa lägen, framför allt på kappseglingsbanan.
Men det har också den effekten att när en slänggipp väl kommer så blir den ruskigt våldsam.

Sammanfattat: Se till att lattorna inte pekar åt fel håll!  Var bommen är är mindre viktigt.

 

2. Titta på storens akterlik.  När det börjar vika in så är gippen nära, lova lite eller skota  hem och gör en kontrollerad gipp.

Den enda båten jag seglat på där jag har känt behov av och använd preventer är den här lilla pråmen men hon svarar lite trögt på roder jämfört med en modern segelbåt och det är såna våldsamma krafter när bom, gaffel, block i ek  och segel kommer farande.

Edit: Formaterat lite snyggare



Senast ändrad av JonasP | 11 oktober 2011 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inget särskilt mål kan man segla på bästa sätt, skära 20 grader osv. 

Sån är ju inte alltid verkligheten. Målet ligger där det ligger och då får man gilla läget och göra det bästa för säker segling. Vår malör handlade om att autopiloten inte klarade vågorna, hann inte hålla kursen. Det skulle jag givetvis ha insett. Speciellt dyrt är det inte eller rättare ingen kostnad alls då gajar finns ombord och går bra att använda till det. Eller annan lina på 10 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Är det plattläns till målet är det sällan snabbast att segla plattläns rakt fram. Titta på hur det ser ut på kappseglingar, då har man verkligen ett särskilt mål och dessutom brådis dit. :-) Sen tror jag inte man behöver skära så mkt som 20 grader...

Och, ja, när man själv inte styr är det en lite annan sak, förståss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de inte blåser så mycket går det bra att gippa men när vinden är kraftig så försöker vi minimera riskerna som t.ex en avsiktlig gipp innebär. Seglar man 20 grader från kursen måste man ju byta bog efter halva segelturen. Vi hade lämnat Ruegen i Tyskland i rätt kraftig vind som ökade. Vi skulle hemåt och nästa hamn var Malmö. 

Hade inte varit nån skada om vi preventat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt klart med på att det inte är kul att gippa en tung båt i hård vind och sjö på havet.

Då kör jag kovändning, alltså stagvänder istället. Det har jag i och för sig gjort i allt från jollar till Orust-byggda, tunga semesterbåtar.

Men var och blir ju salig  på sitt sätt och preventer är ett bra sätt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segla aldrig med autopiloten på undanvind. Det går bra i lugnare väder, men ta för vana att styra själv. Den hinner inte med att parera när båten rullar och då är en gipp aldrig långt borta. Skota lite safe (så ni inte behöver trimma varje sekund) och styr sedan själv.

Preventgaj är bra, men bättre då att undvika ren plattläns och göra en eller ett par kontrollerade gippar. Dessutom får du högre fart i båten (= roligare segling). Har ni vindinstrument kan ni mha VMG se vilka bogar som går snabbast om målet är åt samma håll som vinden blåser (omvänd kryss).

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en Nova, är ute efter mer fart.... Men svär när det blir undanvind? Som sagt ovan så är inte plattläns optimalt, du tappar lite i fart och riskerar gipp? Är det bara fart som gäller så är det en spinnacker du ska köpa. Finns att få på blocket, träna så ser du att det inte är så svårt så länge det ej blåser upp. Nästa steg, som är mer flexibelt och lätthanterligare, är en gennacker. Steget efter det vore en tunnare maxgenua. Fördel där är att den sitter på en rulle ( du har väl rulle?) och brallar det på kan du enkelt minska ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, det lutar mer och mer åt en spinnaker... Men att släppa på kicken för att öppna storseglet kan också bli ett värdefullt tips känns det som... Får prova i sommar och se vad som händer, svårt att säga så här från landbacken...

Tack för alla svar:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett segel vi använder en hel del i undanvid när det inte blåser för hårt är spankern (gennaker). 

Den är lätt att stuva som en spinnaker men enklare att handha. Ger spänning åt undanvindssegling i lättare vind. Ökar farten betydligt. Ganska lätt att ta ned även när vinden ökat. Antingen i lä av storen eller om den fyller ändå släppa på en gaj och låta den fladdra ut i det blå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spinnaker- (genaker-) strumpa är en fantastisk produkt som jag prövat för första gången i år. Jag var ganska skeptisk till en början, men är helt frälst efter första försöket.

Min spinnaker är nära 100 m2 stor så det är rejält drag i den även när det inte blåser så mycket. Jag och min fru (som i princip aldrig seglat tidigare och aldrig seglat spinnaker) klarade av att sätta, segla och bärga spinnakern utan problem. Jo, lite svårt var det vid ett tillfälle när det blåste rätt mycket och hustrun hade lite svårt att hålla båten rätt i vinden vid sättning, men man måste ju inte segla spinnaker med oerfaren besättning just när det blåser mycket. Då går det ju ganska snabbt i alla fall.

Så här går det till att sätta spinnakern med strumpa om man är ensam ombord!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar Nova och är mycket nöjda med segling nära plattläns. Vi har testat oss fram och har ofta lite press på oss då vi brukar tävla med några kompisar. Är det stora passager använder vi spinnaker (om snittvindens vikel är >90 grader). Det kanske är riskabelt men vår upplevelse är att det går ruskigt snabbt när man börjar närma sig halvvind. Vid kortare passager/ben använder vi spirbom. Det går också mycket bra men jag tror att vi tappar ganska många procent i jämförelse med spinnakersegling. En grov uppskattning är att vi förlorar mellan 0,5-1 knop. Om passagen/ benet endast är nångra hundra meter brukar jag spira förseglet med båtshaken. Det fungerar också bra om man står ut med mjölksyran. Vi försöker också hissa förseglet i lovart (om det betyder från det håll vinden blåser :) ) men det slutar ofta med att vinden vrider eller att vi är tvungen att byta riktning pga grurnd eller andra hinder.

 

(hur riskabelt är det att segla med spinnaker nära halvvind om det blåser 6-8 m/sekund?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en fundering:

Novan har rejäla, rejält bakåtsvepta spridare. Det är kanon att slippa backstagen eller vad det kallas för men man måste trixa lite när man seglar nära plattläns. Jag vet inte hur man ska hantera det men jag brukar släppa ut storen max så att storseglet tar i spridaren. Sedan kickar jag rätt hårt för att spänna ner bomen. Tar fortfarande storseglet i spridaren skotar jag hem tills att det inte tar i mer. Vinkeln mot vinden försämras säkert något men jag upplever att storen är gigantisk i jämförelse med andra 33-fotare och att det eventuellt kompenserar felet i vinkel.

 

Kan man hantera det annorlunda/bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att storen ligger mot spridarna på undanvind. Det är inte så mycket att göra åt.

Annars gör du nog rätt, kicka är bra på undanvind. Annars faller toppen ut för mycket.
Seglar man lite brantare när det blåser så man riskerar att broacha är det väldigt effektivt att jobba aktivt med kicken. Alltså att någon har den i handen och när man börjar riskera broach så släpper man på kicken för att spilla lite luft ur storen. Så fort man har kontroll tar man hem igen.

I tex J80 hade vår fördäckare alltid kicken i handen på hårda undanvindar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...