Lutra6300 2 Postad 10 Oktober , 2011 Brukar ha koll på det mesta i båten men blir inte riktigt klok på hur ett nyinköpt 10 mikron bränsle/vattenfilter ska fungera. Filtret är ett sådant med 2 2 in/ut upptill och en transparent plastkopp med skruv nedtill på filtermodulen.Båten har en fast tank nederst, sen filtret och aningen högre upp en ny Yamaha F100 4-takt. Till frågan, ska filtret helst vara tomt längst ner (=inget vatten?) eller alltid fyllt med ren bensin som passerar från tank till motor och att vattnet skiktar sig längst ned. Hur ser man det i så fall? Passerar bensinen i de övre delarna utan omvägen nedanför kanske? Tömde filtret helt vid upptagningen,likaså filtret i motor. Vad är bästa sätt att få igång systemet sen i vår? Fick motorn monterad av motorleverantören i våras. Har bara behövt vrida på nyckeln för att starta.Pumpbälg finns mellan filter och motor. Någon som vet bättre än mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 10 Oktober , 2011 Jag har visserligen en dieselmotor (200hk) men tycks ha samma filter som Du. Där är koppen fylld med diesel och eventuellt vatten skiktar sig i botten. Jag kan tydligt se vad som är vatten och vad som är diesel och tappar vid behov av vattnet via bottenskruven. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser