Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Klacksorarna

Yamarin 63 br 2011 150hk Yamaha vobblar?

Rekommendera Poster

Tjena!

Nu har jag fått hem min nya yamarin 63 br å fan va snygg den är=) Men  jag  vart faktiskt lite besviken. När jag började passera 40kn då började eländet kränga, inte ska väl en båt i den här klassen börja kränga i den farten, då var ju min ockelbo b16s bättre isf. Den drar också upp vatten runt motorn  när jag kör ner tilltat. Det ser ut som en vattenspridare men det försvinner när jag lyfter motorn. Är motorn för lågt monterad eller vad är felet, kan inte behöva åka om kring å se ut som en vattenspridare isf så var ju ockelbon bättre där också.

Men nu ska inte ni tro att jag vill ha tillbaka ockelbon för att jag låter lite bitter å grinig =) Nä den verkar vara helt kanon det lilla jag har åkt med den och jag ut går ifrån att allt handlar om några justeringar så är allt bra. Hoppas på att få några bra tips och råd så att jag får ordning på dessa små bekymmer.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt för er!

hoppas att det finns kunskap bland medlemmarna  i detta forum som kan hjälpa dig vidare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dina symptom tyder på att motorn sitter för lågt, just vobbel o vattensprut. Kommer inte ihåg om det är ett eller två hål upp som är standard på 63an men kolla var den sitter o återkom gärna. För övrigt är det här inget du ska acceptera då ingen annan ägare eller båttestare klagat på vobbel. Din säljare kommer säkert rätta till vad som är fel. Kul att du är nöjd i övrigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monteringshöjd 36 mm. Glipan mellan akterspegel och motorfäste. Låter även för mig som felmonterat. Reklamera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart fel monterat! En Yamarin ska inte vobbla i den farten! Har en 64 med 200 hk och ibland vill den börja vobbla när jag tiltar ut den för mycket i 47 knop! Min motor är dock på tok för lågt monterat, men har inte orkat hissa upp den ännu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Nu har jag mätt avståndet och mellan motorn och akterspegelns övk och det är 2,5cm men det känns som att det måste vara något mer som skall vara fel när den vobblar det är ju typ 1cm som den är låg.

Kom med fler förslag.

Mvh

Senast ändrad av Klacksorarna | 13 oktober 2011 | 13:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till en grym båt. Det finns en tidigare tråd där jag och Anders bollat prestanda mm. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=319385 Min motor var också felmonterad , ska vara 36mm = Hål 3. Du kan läsa om detta i Yamaha körfakta. Båten ska inte vobbla, däremot tycker jag att den behöver trimplan. /Havskatt

Senast ändrad av Havskatt | 23 oktober 2011 | 17:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Klacksorarna!

Har du köpt båten och motorn av en auktoriserad båtaffär som säljer Yamarin och Yamaha?
Är motorn monterad på rätt höjd, det vill säga i tredje hålet (se bifogad bild)?
Vad har du för propeller (antal blad, diameter och stigning)?
Använder du och fungerar powertrimmen så att du får rätt riggvinkel?
Har du placerat all tung packning/last under aktersoffan?
Har du lika mycket vikt på styrbord som babord sida?

Återkom med svar på mina frågor så skall vi nog kunna lösa detta tillsammans.

Anders

post-583-1394236980,9_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det blev fel bild, här kommer den rätt. Sorry.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligt fel av båtfirmor att montera för lågt...När båten planar och är rätt trimmad skall kavitations plattan(ovanför propellern) inte orsaka vattensprut, lite är ok men den skall inte svämmas över och orsaka motstånd..Kolla att motorn varvar vad som är rekommenderat vid full gas och rätt trim, kan även vara fel propeller, men kolla höjden före du byter propeller..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i en tråd att båtfirmor ibland väljer att montera ett hål lägre än körfaka pga slippa reklamationer från ovana båtförare att propellern släpper, kaviterar. // Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Roligt att det blev fart på denna fråga.
Ja varvtalet är mycket viktigt, hamnar du mellan 5500-6000 varv vid fullgas när du är ensam ombord?

Är båten utrustad med trimplan? Kontrollera att trimplanen inte är felmonterade, dvs att de i hemmaläge står lite uppåt.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...