dynaflux 12 Postad 9 Oktober , 2011 Hur demonterar man ett 100-drev för att kunna byta bälgen? Fråga 2: är det lätt att byta packboxen till propellern eller måste man ha specialverktyg? Senast ändrad av dynaflux | 09 oktober 2011 | 20:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 11 Oktober , 2011 Jag har försökt montera loss drevet och har bara lyckats få bort skruvarna som sitter vertikalt. Sedan antar jag att tapparna ska gå att dra/slå/vrida ut(?). Hur gör man? Är det meningen att man ska skuva ut dem med de stora skruvmejselspåren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 11 Oktober , 2011 Hej. Du slår ut tapparna. Om du har svårt att komma åt att slå ut dom, slå dom inåt istället. Använd en passande dorn ( mindre än 18 mm). Lägg i backen så att drevet inte rasar ner när det släpper! Först behöver du något att dra ut propelleraxelboxen med. Sedan sitter axeln fast med en stor mutter på insidan. Går att dra loss med en större polygrip. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 12 Oktober , 2011 Tack för svaret. Går de inte att pressa ut med en tving (om man kommer åt vill säga)? Propelleraxelboxen.... vad är det? Finns det någon handbok för 100-drevet? Har en inscannad reparationshandbok för AQ115 men den innefattar inte drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 12 Oktober , 2011 Med propelleraxelboxen menar jag axeln med lagerhus och lager. I lagerhuset sitter tätningarna. Det finns en verkstadshandbok på drevet. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 13 Oktober , 2011 OK. Går det att hitta verkstadshandboken inscannad? Hur får jag loss drivknutarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 Oktober , 2011 För att byta bälg gör du lämpligen på detta sätt... Först palla upp drevet i nedfällt läge, så att det liger emot pallningen. Lossa vajrar och sådan som kan vara i vägen för att komma åt bra. Lossa bälgen så att den är fri från båda ändar. Lossa de vertikala bultarna och slå sedan sprintarna innåt så att de ramlar ur. Detta görs för att det är mycket enklare att slå in de utifrån än att trycka tillbaks de innifrån eller omvänt att få ur sprintarna utåt. När sprintarna är ur står drevet på pallningen och du drar överkanten rakt ut så att du kan ta bort den gamla bälgen och sätta dit den nya. Glöm inte att ha klämmor på Nu kommer det svåra, i alla fall om det är ett 100a-drev. Zeppajointen(ölburken du ska ha in axeln i med en led som sätter sig snett) hamnar väldigt lätt snett och det handlar om att lirka in axeln och ha ett bra tålamod. Sen monteras allt i omvänd ordning. Ett tips är att slipa sprintarna och hålet jämna, så att de går lagom lätt. Mina tog en evighet och enormt slit att få ur första gången. Sista gången bytte jag bälg på ca 20min med oljan kvar i drevet:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 Oktober , 2011 Måste tillägga att knutarna har jag ingen kännedom om, då jag hade 100a-drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 13 Oktober , 2011 Hej. För att få loss drivknuten på ett 100B-drev så måste du lossa och la bort lagerpaketet som knuten sitter i. På sidan mot drevet finns en skruv som håller knuten på plats. På 100A sitter knuten/burken fast med en låsring inuti burken. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 17 Oktober , 2011 Det är ett 100A. När jag väl fått loss tapparna och lossat bälgen, kan jag bara dra ut axeln/drivknuten? Eller är det här jag ska lossa låsringen? Zeppajointen... det trixiga är alltså att montera ihop den och få det rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 17 Oktober , 2011 Hej. För att hänga av drevet är det bara att dra det bakåt så att knuten släpper, efter att du lossat tappar och bälg. Låsringen håller burken fast på drevet. Det är inte så svårt att montera dit drevet. Montera en ny bälg på båten och nya bussningar i upphängningsgaffeln. Håll drevet mot pinnen för backspärren och se till att haken krokar i. Lägg sedan i backen med växelarmen så hänger drevet på pinnen. Ta med handen om burken och känn med fingrarna att splinesdelen inuti burken sitter rakt. För sedan fram övre delen vrid ev. litet så att splinesen går i. Tryck in tapparna och drevet ör på plats. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 22 Oktober , 2011 Hej! Har tagit lite bilder och skrivit lite om hur jag monterade av mitt drev. http://safircabin.se/100b.php Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 21 November , 2011 Tack för alla tips! Speciellt hedersomnämnande till Utbult! Super - precis vad jag ville ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 21 November , 2011 Tack för det! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser