cale 0 Postad 9 Oktober , 2011 Hej Idag när jag skulle kolla glykolhalten på min 41:a så märkte jag att det läckt ut ca 1,5 liter vilket gör en lite galen så här på höstkanten. När jag gjort rent överallt så såg att det har droppat genom ett svallerhål under termostathuset vid axeln som en av drivremsskivorna sitter på. Min fråga är som följer: Om båten ligger kraftigt framåtlutad vid tex upptagningen (vi tar nämnligen upp en sublift/slamkrypare då båten ligger kraftig neråt med fören under en längre stund)? Vad är skvallerhålet till för annars? johan broman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 9 Oktober , 2011 Att båten lutar framåt under en tid har ingen betydelse. Av din beskrivning kan jag härleda det till att skvallerhålet du har hittat och som det kommer glykol igenom är på cirkulationspumpen, och att det är axel tätningen som läcker och behöver bytas. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cale 0 Postad 9 Oktober , 2011 Även om båten ligger 10 grader mer än segelbåten på bilden som jag laddat upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 10 Oktober , 2011 Nej, det har ingen betydelse. Om det är skvallerhålet på cirkulationspumpen du har lokaliserat läckage till så är det hålets uppgift att det skall läcka ut glykol när cikulationspumpens axeltätning är utsliten. När motorn blir varm så är övertrycket i systemet betydligt högre än om båten lutar en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cale 0 Postad 10 Oktober , 2011 Det kan förklara varför det inte läcker något nu när jag fyllt upp hela expansionskärlet med glykol och motorn är kall. Det är nog läge att byta axeltätningen lik förban....... Tack så jättemycket för hjälpen/johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 10 Oktober , 2011 Det finns sk kylarsystemprovare som man sätter istället för locket i expansionskärlet och pumpar upp trycket, då borde det visa sig. För att spä på det hela lite kan man ta bort remmarna och snurra remskivan till cirkulationspumpen för hand. Senast ändrad av Svinninge | 10 oktober 2011 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser