Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
cale

Glykol läckage VP 41:a 2005

Rekommendera Poster

Hej Idag när jag skulle kolla glykolhalten på min 41:a så märkte jag att det läckt ut ca 1,5 liter vilket gör en lite galen så här på höstkanten. När jag gjort rent överallt så såg att det har droppat genom ett svallerhål under termostathuset vid axeln som en av drivremsskivorna sitter på.

Min fråga är som följer: Om båten ligger kraftigt framåtlutad vid tex upptagningen (vi tar nämnligen upp en  sublift/slamkrypare då båten ligger kraftig neråt med fören under en längre stund)?

Vad är skvallerhålet till för annars?

 

johan broman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten lutar framåt under en tid har ingen betydelse.

Av din beskrivning kan jag härleda det till att skvallerhålet du har hittat och som det kommer glykol igenom är på cirkulationspumpen, och att det är axel tätningen som läcker och behöver bytas.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om båten ligger 10 grader mer än segelbåten på bilden som jag laddat upp?

post-3728-1394236849,8456_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det har ingen betydelse.

 

Om det är skvallerhålet på cirkulationspumpen du har lokaliserat läckage till så är det hålets uppgift att det skall läcka ut glykol när cikulationspumpens axeltätning är utsliten.

När motorn blir varm så är övertrycket i systemet betydligt högre än om båten lutar en del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan förklara varför det inte läcker något nu när jag fyllt upp hela expansionskärlet med glykol och motorn är kall. Det är nog läge att byta axeltätningen lik förban.......

 

Tack så jättemycket för hjälpen/johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns sk kylarsystemprovare som man sätter istället för locket i expansionskärlet och pumpar upp trycket, då borde det visa sig.

För att spä på det hela lite kan man ta bort remmarna och snurra remskivan till cirkulationspumpen för hand.



Senast ändrad av Svinninge | 10 oktober 2011 | 21:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...