Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
kvasthilda

Elmotor för trolling?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en elmotor för att använda som trolingmotor, samt reservmotor så man kommer iland om den stora skär. (Vilket har hänt förut).

Frågan är hur stor elmotor man behöver? Min båt är 5,20 och väger ca: 600 kg. Man behöver ju inte komma upp i planingsfart (haha), men 2-3 knop vore väl bra. Mina föräldrar hade en liten elmotor på sin plasteka för 20 år sedan. Det gick bra tills det blev motvind, då åkte man bakåt.

Tydligen anges styrkan i kg på moderna elmotorer. Någon som vet vad som behövs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom elmotorer vanligen är svaga effektmässigt anger man dragkraft istället för effekt för att effekten vanligen inte är att skryta med.

Min Minnkota 36 har dragkraften 36 pound och det är ca 16kg. Men det säger inget om farten eller effekten. Maxeffekten in till motorn är ca  12V*40A ca 480W, men så måste man ta hänsyn till verkningsgraden med . Gissningsvis 60% så blir det ut 288W som är samma som ca 0,4HKr.

Min båt på ca200kg kommer i vindstilla upp till 1.7knop med 0.4Hkr. I motvind står det stilla. Men 40A då räcker inte batteriet särskillt länge. Därför är elmotor som reservmotor för dåligt. Elmotor bra att justera läget vid fiske eller smyga kortare sträckor över grunda vatten, men inget att ha som reservmotor om man inte har hela båten full av nyladdade batterier. Men de väger med så då går det saktare pga vikten ökat .

Visst finns det starkare motorer, men då ökar strömförbrukningen med. En 2Hkr förbränningsmotor går 1 tim på <1liter bensin. Min båt kommer upp i 3-3.5  knop med en 2Hkr som nödmotor.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en elmotor skulle nog inte vara mitt första val om det gäller trolling fiske satsa istället på en lite mindre bensinare, får du en större firre på kroken kan den ju faktiskt dra iväg båten och då kan de ju vara lämpligt att motorn kan kämpa emot lite ! tycker förövrigt som elektriker att inte lösa batterier skall finnas i en båt 12 volt låter inte mycket men i ett lite kraftigare batteri så har du uppåt 70 ah om du någon gång har råkat lägga en fast nyckel mellan och jordad del i en bil som jag lyckats med och då branna nyckeln av på mitten .
somsagt satsa du på en lite mindre bensin motor så kan du ju använda den som reservmotor med och slipper tänka på att batteriet skall vara full laddat hela tiden 

Mvh Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det finns bara en bra lösning i dagsläget: LiFeYPO4 batterier. Finns i GBG 90Ah, 12-16V. dfm@telia.com

MVH Simson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja lithium-batterier är absolut inte fel om man har råd. Väger betydligt mindre än det vanliga blybatteriet. På elcyklar är det ju bara lithium-batterier som gäller just pga vikten.

Om trådskaparen kan tänka sig lägga liten extra slant på elmotor kan jag tipsa om Navigators drevmonterade elmotorer (smygreklam). Lite dyrare än konventionella elmotorer, men ack så mycket smidigare vid trollingfiske. Om du vill komma upp i 3 knop rekommenderar jag 110:an. Har själv haft en sån på en Örnvik som var 5,20 lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...