Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Riwall34

mobil/plotter/PC-navigeringsstrul

Rekommendera Poster

Är det inte fantastiskt?

Jag o tjejen köpte i somras en båt. Ganska rejäl på många sätt o vis. Vi tänkte att vi ville ha en sommarstuga med sjötomt. Vi är jättenöjda med vår båt trots att det strulat en hel del för oss med diverse saker.

Vi köpte en plotter av känt fbrikat och eftersom jag inte vill nämna några namn kan jag bara säga att namnet börjar på G och slutar på armin. jag har kommit fram till att det ibland kan vara trevligt att sitta o köra båt i det fina vädret och tänker därför så småningom ordna med plats för detta ändamål.När jag då vill ha en xtra-plotter ihopkopplad med den jag har i styrhytten måste jag tydligen köpa ett minneskort TILL och sätta i denna plotter. Kunde inte tillverkaren ha löst det så att all utrustning som är kopplad till NOA 2000 eller liknande system kunde kommunicera och sända info mellan varandra. Nej tydligen inte. Men det är val som allt annat i det här förbanade tjyvsamhället att det helst ska betalas två eller flera ggr för samma grejer.

Min fråga blir därför om någon vet hur man gör för att skicka info mellan plotter och PC via tråd så jag kan klöra med dator i styrhytten och med plottern i solen? Tycker att det borde gå att lösa på något sätt men är tyvär för okunnig själv på det där med kablar och kontakter. (Kan knappt hålla kontakten med min egen mor)

Jag tar tacksamt emot goda råd och glada tillrop om vad som akan vara användbart i detta sammanhang.

MVH Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast är att köpa en separat GPS-puck som kopplas in till PC:n via USB. Dessa finns bland annat på Kjell eller dealextreme.com

Annars rekommenderar jag en ipad, särskilt som du ska ha den inne. En ipad 1:a generationen med 3g (det är bara de med 3g som har GPS) är nu billiga på Blocket och sjökorten kostar bara några hundra. Får du problem med GPS-mottagningen inne så säljer Båtaccenten en mottagare med repeater som förstärker och sänder ut GPS-signalen inne i båten.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 09 oktober 2011 | 20:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...eller att du bara köper en fästbygel och strömsladd till och flyttar med dig din Garmin runt i båten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag då bestämmer mig för dator i hytten vad behöver jag för programvara som är bra och med förståelig grafik och vart hittar jag kartmaterial som är gjort i modern tid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeaClear i en datorburk, programmet är gratis, otroligt som planeringsverktyg. Jag har kört 1300 nm i år med SeaClear, köp scannade sjökort eller scanna dina egna. Visst finns det säker andra program som kanske är bättre, inget jag testat, sålänge SeaClear funkar kör jag med detta. Du borde kunna få ut NMEA2000 gps signal ur din GPSPlotter, har datorn en comport kör du in signalen där - inga behov av flera gsppuckar :) 

Angående Ipad som plotter - visst, men det har sina risker. Vi körde med SeaClear och Paddan jämte varandra i somras när vi åkte Sthlm - Ö-vik - Sthlm. Ville ha en backup, samtidigt som jag inte hade vant mig vid SeaClear. 

Ipaden är enkel och funktionell - absolut! Som en backup. Paddan mulnade flera gånger av att den var för varm. Datorn gick helatiden.

Börjar du använda SeaCleat komer du förmodligen att fastna, visst har den sina nackdelar, men som planeringsverktyg finns det mig veteligen inget enklare :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet inte om det finns digitala sjökort på något ställe som delas för att kostnader kan hållas nere?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla har väl pappers sjökort? Det är bara att scanna. Sjökort ska man i mina ögon ha uppdaterade. Jag köper mina för pengar. Det finns säkert ställen där man kan ladda ner, jag har ingen aning om var. Dumt att snåla på en sådan viktig säkerhetsdetalj tycker jag iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inne på att köpa en Ipad pga att jag inte har plats för datorn framför ratten i styrhytten. Om jag förstått det rätt får man uppdaterade sjökort för hela europa för 99 kr/år. Av någon anledning ingick inte Danmark och England.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytta SD kortet mellan plottrarna för du är väl inte vid båda rattarna samtidigt och kör wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag uttryckte mig en aning vagt när det gällde att hålla nere kostnaden var ju synnerligen korkat. Direkt blir man ju påhoppad av förnumstiga personer som minsann påtalar att de både arbetar, tjänar pengar, betalar skatt, och KÖPER sina grejer på rätt sätt. Jag har inget emot att betala för bra grejer, faktiskt inget alls. Däremot tycker jag det är f..n så onödigt att konstruera hjulet igen.

Självklart har jag papperskort och (de köptes 2010) så de får väl anses som ganska färska. Nu råkar det ju vara så att de inte är märkta med något bästföre-datum Men jag lovar att förvara dem i frysboxen över vinterhalvåret om det förlänger livslängden.

Frågorna jag har ställs i all välmening för att lösa de spörsmål jag har på ett enkelt och effektivt sätt. Men det är svarens kvalité och det sätt de formuleras på som egentligen lämnar omdömet om den som svarat. Det är en hiskelig tur att det finns vänner av ordning som i sin storebrorsliga korrekthet kan tala om för oss andra hur vi ska bete oss.

Jag åkte för några år sedan Göta kanal med en god vän i en gammal träsnipa. De som åkt samma sträcka vet att det ingår slussningar på ett antal (otal) ställen. Vi hade rejält roligt på vår resa genom kanalens rike. Framför allt åt alla er som i er överdrivna korrekthet inte ens kan lyssna till nödanrop om det inte sänds på ett riktigt sätt. Det var en del finurligheter invävda i kompisens och min dialog. Vi hade nämnligen en fundering på vart det rep man har på kajkanten övergick i att vara tamp smat om det möjligen fanns en knut som heter rumpstek med äppelknyte eller om det möjligen var något vi själva skojade om under resan.

Det vete tusan om man inte skulle ta upp det där med hästsport igen då kanske man själv skulle få möjlighet att sätta sig på höga hästar nån gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn å fin nuwink Du har ju fått två alldeles utmärkta svar, en extra fästbygel med strömsladd från Jocke-SeaRay eller ytterligare en plotter från Sea Ray 230 så du kan flytta bara kortet. Dyra alternativet (plotter) blir mindre att bära, billigare alternativet (bygel) blir mer att bära.

Att man får många svar ingår när man ställer en fråga här, ibland blir några mästrande, några helt obegripligt tillkrånglade och andra helt underbara i sin enkelhet. Det är bara att välja själv villka man vill följa.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...