Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
crabfish

Tipps om gasol i båten

Rekommendera Poster

Bra tips, tack! Själv har jag hittills använt läckspray eller vad det nu heter som man sprayar på alla kopplingar, men den fångar ju inte upp en ev läcka i själva slangen, livförsäkring för 600:-, helt okej. Nån som hittar ett bättre pris?

http://www.campingvaruhuset.se/lackindikator-gaslox-med-8mm-slangnipplar-p-952-c-234.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alla läckindikatorer är bra men system bör provtryckas

för att bla kontrollera tändsäkringar m.m

finns att köpa hos bla  www.fogas.se  eller kontakta husvagnsfirmor dom brukar kunna hjälpa till

med provtryckningar av båtar m.m

mvh niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt om gasolindikator är denna; då man installerar en sådan blir det automatiskt en skarv på slangen. Skarvar och kopplingar är där de största läck-riskerna finns. En installation med så få skarvar som möjligt är en säkrare installation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kontrollar du slangen löpande?

En läckagerisk är anslutninge till flaskan. Själv varit med om läcka där. Sådant upptäcker man inte med en läckagevarnare.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Fast om läckindikatorn sitter i samma utrymme som tuberna, dvs i en box som är ventilerad till utsidan är det väl inte något större problem med en skarv (eller en koppling) till? Värre är väl ett läckage inne i båten vid någon av anslutningarna till spisen. Det vore väl rätt bra att få veta detta redan när du slår på gasen? Med ditt resonemang vore det ju även bra att skippa avstängningsventilen för att slippa en koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips som inte kräver mer än att komma ihåg.

Stäng av gasolen när ni lämnar båten och t.ex vid varje segling. Innan gasen sätts på vid flaskan kollar man vid spisen att man får en låga på den gas som finns i slangen. Läcker det - ingen låga.

Det andra tipset.

Betrakta reservflaskan som potentiell risk också. Fick själv läckage i en flaska som legat lite varmt i ett stuvfack. Sprängblecket hade sprängts och fyllde båten med gas. Den flaskan  stod ju inte i det ventilerade utrymmet. Ligger numera i ankarboxen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Forgus31 om den metod han använder för att kolla täthet i systemet, det är samma metod jag själv använder -alltså att trycksätta systemet med gasol, stänga kranen, sedan prova tända vid spisen efter ngr timmar (vänta inte för länge -även ett system som anses vara tätt håller inte tätt i flera dagar).

Jag vill fortfarande, och lite envist, hävda att en läckindikator, i alla fall för min egen del, inte är den bästa lösningen. Hur många gånger per säsong kontrollerar ni i era läckindikatorer om det finns läckor? Jag har själv haft sådana monterade i båtar jag haft och min egen erfarenhet är att man kollar den på våren och sedan eventuellt en extra gång på sommaren. Och visst -den ska sitta monterad i ett ventilerat utrymme nära gastuben. Men jag vill envist hävda -ju fler skarvar desto större läck-risk. Om man byter sin gasolslang vid föreskriven tidsintervall samt kollar efter sprickor och defekter nu och då så är det osannorligt att slangen i sig börjar läcka.

Men var och en får finna den metod som man anser bäst och enklast, det viktiga är att man kontrollerar sin gasanläggning och är medveten om vilka risker en läcka kan föra med sig.

Jag har också monterat en gasvarnare i kölsvinet som en extra säkerhet ifall en läcka trots allt skulle uppstå.

Vad anser ni förresten om gasventiler (den vid flaskan) som är elektriskt avstängbara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter malören med gasolflaskan som läckte ut i båten och kunnat bli vår sista seglats har jag monterat gasvarnare i båten. Tyvärr är den inte så känslig, man känner lukten innan den larmar men är nog tillräcklig för indikering om man sover t.ex. 

Slangarna är av segt virke. Det märkte jag när jag skulle montera en sådan. Den inre svarta delen är av en väldigt seg gummisort. När den yttre orangea har vittrat sönder är fortfarande den inre felfri men ska givetvis bytas. Gasvarnaren med bubbelprincip indikerar givetvis inte själva kranen eller anslutningen till flaskan. Där ligger nog minst halva läckrisken. En huvudkran är nog en större risk än en skarv då den har en axel som ska vara tät. Helt stängd är förstås bäst. Då kan det inte läcka i tätningen vid kranens axel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet för att öka säkerheten i båten är att skrota gasolen helt. Gasol och båtar är ingen bra kombination, Solceller, kompressorkyg, orginol mm. Det finns mycket bra lösningar idag som gör gasolen helt överflödig och en onödig risk för egen säkerhet samn intilliggande båtar och deras besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vilja vara utan gasolen när maten ska på bordet. 

Solceller inte fel, har använt vattenkokare en hel del i sommar och spar en del gasol. Speciellt bra i hamn med landström men även med välfyllda batterier soliga dagar.

En kaffebryggning för två tar 6-8 Ah. Trodde man väl inte att man skulle värma vatten med batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sprit- eller fotogenkök är inte heller ofarligt, snarare är de mer svårkontrollerade och det händer fler småolyckor med dessa. Gasolkök däremot är lätta att reglera, luktar inte och är därmed en utmärkt värmekälla så länge som de håller tätt. Men händer någon olycka vid läckage blir det oftast desto värre.

Som kärnkraft ungefär -ren och bra så länge det funkar men ett elände ifall de havererar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad anser ni förresten om gasventiler (den vid flaskan) som är elektriskt avstängbara?

 

Monterade en elektrisk/magnetisk avtängningsventil i min förra båt. Fungerade klockrent. Rekommenderas! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt sammanfattning från mitt rekomenderade tipps

 

Kontrollera tätheten på gasolsystemet vare gång du byter gasolflaska eller minst en gång per år.

Täthetsprovning och läcksökning kan man få hjälp med om man inte klarar det själv.

Gasolflaska förvaras på ventilerat utrymme till det fria utanför bogdelar.

Gasolflaska förvarad stående och fastsurrad.

Kontrollera att slangen är avsedd för gasol och klarar våra förhållanden.

Testa slangens dugliget så det ej finns sprickor i slangen.

Läckindikator kan vara bra att ha och ska då vara placerad i det ventilerade utrymmet.

Vid vinterförvaring av båt inomhus skall gasolflaska plockas ut och förvaras på avsett ventilerat ställe.

 

Var väll enkelt eller?

Självklart har ni det alla så som har gasol i båten.

 

Ett exempel på hur det kan gå med brand. Med husvagnar, säkert liknande för båt i gästhamn.

Litar du på din granne? Litar grannen på dig?

Har du 4 meter till grannen?

OBS gasol brukar smälla bra och inte så snällt som branden här

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O max 1,5 meter slang,men det har väl alla ;) Mellan slang o rör max 1 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...