Spancox 27 Postad 8 Oktober , 2011 Jag tänkte använda mig av vanliga automatsäkringar på DIN-skena i nya elsystemet. För att minimera risken för krypströmmar och framtida fel tänkte jag bryta både plus och minus till varje brukare. Finns det någon här som vet vad det är för skillnad på en 1p n och en 2p modul? Skiljer det något alls förutom märkningen för två faser resp 1 fas och nolla? Kan jag lika gärna använda 2p brytare som 1p n? (Det blir markant mycket billigare så nämligen.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 9 Oktober , 2011 Trådens rubrik är dvärgbrytare. Automatsäkringar som du sedan skriver är inga strömbrytare som ska användas för frekvent brytning utan är just säkringar. Tänk även på att för att få ett fungerande system under många år så ska du välja produkter som är gjorda för marin miljö. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Oktober , 2011 Så vitt jag förstått så existerar inte automatsäkringar på dinskena annat än som vardags och lekmannatal för just dvärgbrytare? I alla fall så hittar jag ingenstans på nätet någon som säljer såväl automatsäkringar som dvärgbrytare, utan Kalle Klåpare-butiker (typ, Jula, Clas Ohlsson, Biltema osv) kallar dem för autmatsäkringar då det är vad deras kunder letar efter, medan proffsbutiker Malmborgs mfl, kallar dem för det korrekta dvärgbrytare. En vanlig automatsäkring från amatörmarknaden är specad för typ 20 000 brytningar vilket är ett par års livslängd i min båt... Finns det någon som vet hur det ligger till med det här och som inte bara gissar? Vad gäller marin miljö så har man dvärgbrytare i utomhusmiljö i elstolpar, elskåp och annat och om det fungerar där i en bra mycket fuktigare miljö än i min båt så torde det ju fungera bra även för mig. Men som sagt, finns här någon insatt som dels vet om jag har rätt i ovanstående resonemang och som dels känner till det här med 2p kontra 1p N? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 9 Oktober , 2011 Jag vet vad en dvärgbrytare är. Du missuppfattade troligen mitt svar (dumt formulerad av mig). Det jag pekade på är just att du skriver automatsäkring. En automatsäkring är just en säkring och ska inte användas som strömbrytare även om det går bryta strömen med den på manuellt sätt. Angående ditt grundproblem med risk för krypströmmar så är det inget problem om du har ordentlig 0 ledning. (minusledning i likspänningssystem) ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Oktober , 2011 Ok, då förstår jag hur du menar. Anledningen till att jag vill använda tvåpoliga brytare är även för att få en större bygel som är blir mer lätthanterlig i mörker eller med frusna fingrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 9 Oktober , 2011 Jag hade valt något liknande detta (se bild) https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-046-69&toc=20331 Det är en IP65 klassad brytare som tål 20 A och klarar blöta händer. Verkar vara realtivt enkel att manövrera. Kostar lite men skall du göra ett nyt system så är oftast inte brytarna stora kostnaden. Finns även med inbyggd signallampa. För belysning hade jag valt att sätta upp lite diodlampor som hjälper till att belysa brytarna. Givetvis ska du ha säkringar och gärna av automattyp men hade nog inte valt sådanna som normalt hör hemma i en 230 V miljö till ett 12V system Se dock upp med säkringarna då de troligen inte uppfyller IP65 ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 09 oktober 2011 | 13:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Oktober , 2011 Fast vad skall man med ip65 till nere i båten. Det är ingen kanot jag har liksom. ;-) Meckigt i onödan med fristående säkringar, tycker att det verkar mycket bättre att ha allt i samma enhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Oktober , 2011 Det är 230-voltsgrejer du tänker dig eller? Kolla med nåt datablad att det är OK att köra likspänning med brytarna du tänkt dig. Det finns risk att ljusbågen inte släcks så snabbt och nöter ned kontakterna. 230 V är ju växelspänning med nollgenomgång hundra ggr i sekunden vilket är enklare för en strömbrytare. I nollgenomgången är alltså strömbrytaren utan ström och ljusbågen slocknar lättare. Spolar, elektriska motorer mm induktiva apparater ger ändå kraftiga spikar så risk finns ändå. I jobbet hade jag problem med strömbrytaren i en skrivare som byggts om från 230 V/50Hz till 12V liksp. Strömbrytaren klarade enl. spec. 10A 230V. Skrivaren drog inte mer än 30 W vilket blev 2,5A så det skulle ha varit OK. Men alla skrivare blev det med trassel förr eller senare just med strömbrytaren. De slogs ändå inte på mer än en gång varje dag högst. Skrivaren hade en transformator som troligen gav spikar vid frånslag. Jag bytte strömbrytare i ett hundratal skrivare. Det kan mycket väl fungera med de grejer du tänkt dig men kolla upp innan du bygger vidare med 230-voltsprylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 9 Oktober , 2011 12 volt tror många är ofarligt men startar lätt bränder. Höga strömmar vanligtvis. Skulle rekommendera att kolla med försäkringsbolaget vad de säger. Hade det varit en 230 volts installation på land hade det inte varit godkänt att använda automatsäkringar som strömbrytare. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Oktober , 2011 Bra info! Allt som jag har kollat hittills är specade för DC 12V som lägst så det skall nog inte vara några större problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 9 Oktober , 2011 Som alternativ så kanske något finns här som vore bra http://www.odelco.se/Automatsaekringspaneler.html ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Oktober , 2011 Sitter och kikar där. Totalkostnaden blir ca tre gånger så hög som med dinskena och dvärgbrytare som gör samma jobb så det går inte riktigt att motivera. Dessutom har jag kontakter som kan skära ut en snygg front att ha framför brytarna i tunn vinyl vilket kommer att göra den lösningen nästan lika snygg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Oktober , 2011 Jag hade krypströmmar i min panel innan jag bytte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Oktober , 2011 Till enpolig. Har du brutit pluspolen så kan ju ingen krypström lämna det som var inkopplat efter den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Oktober , 2011 I mina mindre båtar har jag Biltemas paneler. De är prisvärda. http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Strombrytarpanel-med-automatsakringar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Oktober , 2011 Ser bra ut, vad har du använt för dvärgbrytare? Vill gärna veta märke, inköpsställe och Ampere om du minns det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 10 Oktober , 2011 Elcentralen är åtminstone dvärgbrytaran köpa på Biltema. Kan vara bra kvalitet där också. Krypströmmar är ett lurigt kapitel och ibland hjälper det inte ens om man brutit strömen in till en krets utan kan gå bakvägen. Kan alla som hållit på med elfel på släpvagnar intyga. Löses genom att man har riktig jordning till alla förbrukare. (ej förväxla med skyddsjord) ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Oktober , 2011 Så här ser det ut i min elcentral. Bilden är från 2008 av testsladdarna att dömma. Mätte strömförbrukningen på min något udda kylkompressor då. Det står i varje fall likström 10 eller var det 12 Volt på dem. Har då inte märkt något problem med dem hitils.De flesta är från 1979 några är från 2008. Det kanske inte finns Dvärgbrytare/automatsäkringar som kan monteras på DIL-skena. Konstigt nog sitter samtliga mina monterade på en dylig - eller tom två. Det ärväl ok med tvåpoliga, men de tar väl dubbelt så mycket plats - eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Oktober , 2011 Material från Biltema: Dvärgbrytare/automatsäkring. 44-0009 10 Amp. Dvärgbrytare/automatsäkring. 44-0011 16 Amp. Normcentral 35-985 2 Fasskenor 44-439 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser