Zwen 280 Postad 8 Oktober , 2011 Hej, Jag har bara haft roderbåtar tidigare och är ny på detta med drev. Drevet är ett DPE som jag bytte olja på idag för första gången. Köpte det nyrenoverat och alla drev etc skall vara bytta. Har bara kört ca 10 timmar. När jag tappade ur oljan tyckte jag den var väldigt mörk. Det var också rejält med spån på oljepluggen, ca 1 mm beläggning runt om pinnen på pluggen. Är detta normalt när ett nyrenoverat drev sliter in sig? När jag snurrar på propellrarna går det inte direkt silkeslent. Jag tycker man kan känna kuggarna lite och hör även lite ljud. Är detta normalt eller skall det kännas helt mjukt och ljudlöst? När ett drev är nytt är det ju viktigt att byta olja tidigt första gången och det är väl antagligen för att man räknar med en viss inslitning. Funderar på om jag skall tro att den mörka oljan och spånen beror på inkörningsperioden och köra nästa sommar som det är eller om jag ska lämna in det för en koll? Hur brukar er gamla drevolja se ut och hur brukar det kännas när man snurrar propellrarna? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser