Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Jes_

Allvarligt om 0,2 lagen, inget dösnack!

Rekommendera Poster

Skulle man göra en riskanalys över fritidsbåtar skulle man nog införa ett totalförbud om man ska ta med alla kombinationseffekter.

En stor risk enligt många är bristen på kunskap. Vissa hävdar att just båtkörkort är en stor brist. Alltså någon form av nautisk kompetens likanande förarbevis. Ca 67% av alla fritidsbåtsägare inte har någon sjörelaterad utbildning. Stor risk?

Det diskuterade båtkörkortet har man sagt nej till och kommer nog dröja innan det tas upp igen.

Ta detta i kombination med att droger och mediciner påverkar säkerheten så blir det en större risk.

Ta även med att båtar inte har krav på årlig kontrollbesiktning och kan vara totalt livsfarliga,

Krav på flytvästar finns ännu inte och många har en övertro på att deras små seglarvästar skulle vara en riktig flytväst.

Jag ser nog risken större att släppa ut mina ungdommar tillsammans med någon kompis i en bristfällig båt med någon som har en dålig kunskap om vädretsmakter och riskerna på havet och som ska visa sig häftig även om de så vore totalt nyktra och utan droger.

Detta större risk än någon med nautisk kompetens, med en båt som är i mycket gott skick, med erfarenhet av havets makter och gott omdömme även om den druckit två glas vin före.

Men givetsvis om man plockar in alla kombinationer så blir allt livsfarligt.

Tillägg. Svar till Peters fråga. Jo jag tror att de knappast blir bättre efter några öl men bristen är ändock för stor när man inte ändå fattar vad som krävs för att hantera en båt.

Bilsidan diskuteras ett förbud till samtal i mobitelefoner under förd och ev GPS:er. Ska  vi följa samma regler på sjön?

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 26 oktober 2011 | 06:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att reglera alkoholkonsumtionen står väl ändå inte i motsats till att öka kompetensen hos fritidsbåtsägarna? Jag har inget emot att man gör båda delarna på ett vettigt sätt. Sen finns det ju alltid nötter och situationer där olyckor händer ändå... men i båten har jag satt mig frivilligt. Flytvästen likaså. Jag tycker ju att alla skall ha en riktig flytväst, men väljer man att inte ha det så innebär inte det direkt fara för någon annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...