Gå till innehåll
söndag 20 april 2025
Flintstone

Kan man byta bockhorn utan att lyfta motorn?

Rekommendera Poster

Den person som monterade motorn i vår båt var lite ta vad man haver-typen och gjorde därför ett riktigt kreativt rörmokeri för att få ut avgaserna. Motorn är en V6:a och drevet ett 290-drev. Han hade ett bockhorn till någon rak motor så han fick använda en massa rörstumpar och en Y-koppling istället för att använda det korrekta bockhornet för V-motorer.

Nu kan jag eventuellt få tag i ett korrekt bockhorn för lagom pengar och undrar nu ifall det går att byta bockhorn utan att lyfta motorn. Det skulle vara väldigt skönt att få bort rörmokeriet, inte minst för att det är så otroligt många skarvar som kan läcka men också för att det skulle bli lite renare i motorrummet. Möjligen får motorn lite lättare att andas också...

Att lyfta motorn skulle gå på 15000 kr enligt min lokala båtmotorverkstad och det är det ju inte värt eftersom röran vi har ändå fungerar.

Så, är det någon som bytt bockhorn med motorn monterad eller vet om det fungerar?

post-5151-1394236843,5189_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har postat samma fråga under ett annat alias på ett annat forum så får du samma svar här.

Om vi börjar så här.

Att byta bockhorn med båten kvar i sjön på en båt med 290 drev och sköld är ingen bra idé.

Att byta bockhorn med motorn på plats är troligtvis inte möjligt.

Men beroende på hur mycket plats det finns framför motor så med lite uppfinningsrikedom i form av något att lägga uppe på sidorna av motor rummet som lyftbalk och par spaktaljor så brukar det inte vara något större problem att hasa fram motorn en bit så man får bort svänghjulskåpan och därmed får bra med plats att jobba på.

15000:- för att lyft ur, byta bockhorn och sedan lyfta i motorn igen tycker jag är ett lite väl tilltaget pris.

Det framgår inte av din fråga om båten ligger i sjön eller om du kör den på vagn till verkstaden, det gör en del skillnad i priset på arbetet.
Verkstaden kanske har räknat in priset för bockhornet också och en upptagning och sjösättning.

Man behöver inte plocka av drevet men man måste lossa avgasbälgen.

Ps Jag har samma alias på bägge forumen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt alias här är mycket gammalt och det på Boatlife ganska nytt, därför är de olika.

Jag fortsätter gärna konversationen på Boatlife eftersom forumplatformen är mycket smidigare där. Dock tar jag gärna emot erfarenheter i ämnet även från medlemmarna här på MG om det finns några! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenis

Hur gick det med ditt bockhormsbyte? Jag ska själv se hur dom mår men framförallt så är det backventilen jag ev ska byta eller plocka bort. Det klapprar en del och jag tror mig ha kommit fram till att det är backventilen/spjället som lossnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenis

Hur gick det med ditt bockhormsbyte? Jag ska själv se hur dom mår men framförallt så är det backventilen jag ev ska byta eller plocka bort. Det klapprar en del och jag tror mig ha kommit fram till att det är backventilen/spjället som lossnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pirayan!

Jag är inte säker på att du avser samma sak som jag då det inte finns några backventiler i bockhornet (observera att det är singularis alltså inte bockhornen). 

Bockhornet är den del i avgassystemet som går mellan knäna och skölden. 

Förövrigt gick det utmärkt att få dit det nya bockhornet, det var inte ens trångt även om jag fick lirka och vinkla lite för att få igenom det. Det ska dock sägas att min motor är lite speciell när det gäller kopplingen mellan block och sköld så det är inte på något sätt säkert att det fungerar lika bra för normala installationer. Sen beror det väldigt mycket på hur motorrummet ser ut i övrigt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goder morgon

Enligt varvet så sitter dom i bockhornet. Jag själv hade fått för mig att det satt uppe vid knäna.

Tycker att jag har gott om utrymme så det borde inte vara några problem. Man får väl hålla tummarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För VP 200 drevserien finns det inga flärpar i bockhorn resp. avgasknä.

För drev upp till 280 sitter klaffarna i avgasbälgen och för 290 sitter klaffarna synliga i avgasutloppet dvs i kav.plattan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis och på 290 sitter det även en liten flärp nederst på skölden där det också finns ett litet avgasutsläpp...varför vet jag inte, den ställer till det lite när man kör konservering på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...