Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
thopal

Konservering Volvo Penta D4, Impeller, Spolmuff, sjövattenpump

Rekommendera Poster

Hej,

har kört färskvatten genom motorn idag mha en spolmuff från mekonomen (dubbelmuff). Det funkade bra och vattnet kom ut fint genom drevets avgasrör.

När jag sen skulle köra glykol genom samma muff, placerade jag dunken uppe på badbryggan och kopplade slang till spolmuffen. Jag körde motorn 2 min men glykolen kom aldrig igenom och ut genom avgasröret.

Vad beror detta på? Beror det på att glykolen genom slangen inte har något tryck mer än att den är högre än drevet, eller beror det på att muffen måste vara helt tät? Min läcker lite o fick ha ett uppsamlingskärl under spolmuffen.

Nu funderar jag på att skruva loss slangen som går in i sjövattenpumpen och koppla på en slang till en hink med glykol. Funkar detta bra? Hur blir det med vattnet som finns i slangen före sjövattenpumpen, kan det hända något i vinter där eller kommer det ut och bör ledas till en hink? Antar att all glykol som går in i sjövattenpumpen åker ut genom avgasröret i drevet som jag måste samla upp i ett stort kärl.

Tacksam för erfarenheter och beskrivning hur det ska gå till och vilka slangar som ska i glykolhinken mm. Har kollat impellern som såg ok ut. Föresten, när jag skruvade bort sjövttenpumpens lock och tittade på imåellern så undrar jag om det bara är att dra ut impellern eller om den sitter fast med låsring eller liknande? Svårt att se då den är vänd ifrån mig mot aktern och motorn.

 

mvh

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har du vattenintaget via skrovet?

Så har jag det och för att få den att suga vatten/glykol och inte luft så var jag tvungen att först suga upp vätskan i slangen så att det via hävert-principen flödar själv då det lilla läckaget vid muffen är tillräcklig för att den ska suga luft. När väl motorn är igång och suget på så läcker det inte (så mycket) vid sidan om muffen för övertrycket via självfallet motsvarar sugundertrycket.

Efter jag startade tog det ca 20s innan sjövattnet ersattes med vatten/glykol i avgaserna och jag körde 20s till sen stängde av. Detta på min Mercruiser bensin 4.3l, men principen och hastigheterna troligen liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid in glykol genom att koppla på en tjock (stor) slang på sjövattnets insugningsrör. Verkar som om propellrarna måste av om man kör det via säck (de tar jag inte av). Spolmuff har jag sett för många misslyckas med för att gita pröva. Mitt sätt funkar bra, men visst  - det är lite jobbigt att krypa ner bredvid motorn och lossa 4 slangklämmor och tvinga på en styv och joxig slang.

Impellern skall bara dras ut - försiktigt med hjälp av två skruvmejslar eller en plattång.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter du drevet sitta kvar?
Om du tar av det så kan du göra som jag gör (AD41).

Så kan den gå ett tag tills man är säker på att det har gått runt och kommit in överallt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Hur får du fast rördelarna på avgasbälgen? 

Ser ut som en väldigt smart lösning. Tack för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trycker bara dit den på avgasbälgen. Det sitter ju en gummifläns i röret som hakar fast i avgasbälgens veck. Råkar passa perfekt...  

Edit: bilden visar en 90-graders böj. Men jag använder 2st 45-graders för att få ut röret en bit från båten.



Senast ändrad av FredrikB | 12 oktober 2011 | 08:50

post-8232-1394236850,6445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, men hade du någon avluftning i glykoldunken så det inte uppstod vakum i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag löste problemet med att koppla loss slangen före sjövattenpumpen och satte dit en slang som var 1,5 meter lång och stoppade ner i en hink med klykol. Startade motorn oh slurp så fick jag fylla på i bara farten. Stängde av motorn precis när glykolen nästan var slut. Det var smidigare än muffen som bara sög luft.

Nu till färskvattentanken som är tömd, men hur får man tomt i övriga färskvattenledningar, är detta mödvändigt? Kan de frysa sönder? Har kört slut på allt vatten men möjligen kvar något i ledningarna.

En annans fråga är om man har regnvatten i boten på båten när man kopllat bort batterierna till pumparna, finns det risk att fruset vatten kan skada skrovet?

T

post-10012224-1394236852,8431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...