Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Kalle_AMK

Sämre prestanda med rostfri prop. Varför?

Rekommendera Poster

Och du Vrfrrr:

Kommer jag nu upp i så högt maxvarv som jag tror kanske du får sälja en propeller ändå...

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska till Stockholm nu på tisdag (även torsdag veckan därefter) så hojta till i så fall.

/Vfrrr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva vattentrycksmätaren, om det är en vanllig analog, är inget annat än en vanlig manometer så man drar helt enkelt en slang från motorn fram till instrumentpanlen. Nu kan jag inte så mycket om Murklor men på Yamaha finns en plugg för detta ändamål på toppen eller avgaskåpan beroende på modell och den byter man mot en nippel med slanganslutning. Förmodligen nåt liknande på Mercury skulle jag tro men lite googlande löser nog det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb:

Jag är en dålig Googlare. Letade lite men hittade inget. Däremot ser jag en slang som går på sidan av motorblocket från en nippel i underkant motorn till en nippel i överkant. Kan inte gärna vara något annat än kylvatten. Antar att man kan dela på den och läsa trycket där.

Jag har ännu inte provat båten. Har lite svårt att komma iväg. Däremot har jag på spekulation köpt Vrfrr:s Apollo 21P. Kul att prova 2. Dyrt test förvisso. När jag provmonterade propparna såg jag att det inte är nödvändigt för platsens skull att ta bort plastringen som sitter i framkant propellertrumman. Vet faktiskt inte varför, men jag var säker på att det behövdes när jag provade min Apollo 17P - så den körde jag utan ring. Kan det vara så att det läcker ut avgaser där? Det ser helt klart möjligt ut. Nu har jag satt tillbaka den i a f och ska prova båda propparna på lördag morgon. Jag tar med anteckningsblocket och ska försöka redogöra så sanningsenligt jag kan.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har googlat lite och hittat detta :-) Beroende på om du har skvallerstråle eller inte så går man på med ett T eller nippel enligt bilden. Är detta nåt du känner igen från din motor?

post-26269-1394236867,0222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vettig mätare som går att köpa i kit med alla nödvändiga delar såsom slang nipplar mm är Mercurys egen Flagship serie som kostar ca 40 dollar. Tydligen ger en sån motor du har inte så mycket tryck så en mätare graderad från 0-15 PSI eller 0-1 bar rekommenderas. Kittet finns i lite olika färgsättning på mätaren men ett kit med en mätare som på bilden heter 895288A01.

Mercurys katalog med mätare o kit finns på länken.

http://www.mercurymarine.com/media/mercury/documents/2010_Marine_Gauge_Products_ Brochure.pdf

post-26269-1394236867,0671_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli väldigt spännande att höra vad du gör för erfarenheter i helgen! Lycka till med testandet!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb. Du är mer engagerad än jag kan fövänta mig. Kul.

Jo, min motor ser ut som på bilden. Jag har tittat på den slangen men trodde inte det skulle visa så mycket tryck där. Det gör inkopplingen busenkel. 

Återkommer som sagt.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat. Vilken skillnad! Efter höjningen av motorn går båten som jag vill att den ska. Inte snabbare precis, men stabilt och bra. 

Jag har alltså provat med Apollo 17P och Apollo 21P. På 17 har jag pluggat ventilationshålen. det märks vid start att den inte släpper i vattnet. Med 21:an vrålar motorn upp i varv medan båten går upp i plan men hittar greppet vid 15-20 knop. Bra funktion, men jag tror den är överflödig för mig - jag bör utan problem komma upp i plan ändå.

Hur som helst. Lite körfakta. Dessa är inte helt exakta eftersom min hastighetsmätare endast visar heltal och ibland hoppar mellan två tal. 

17P:                                         21P

 2800 v/m - ej i plan             - 18 knop

 3000 v/m - ej i plan             - 20 knop

3500 v/m - 16 knop              - 24 knop

4000 v/m - 20 knop             - 29-30 knop

4500 v/m -        

5000 v/m - 28-29 knop      - 35 knop

                                                5250 - 38 knop (max varv)

5500 v/m - 32 knop (vågade inte varva mer)

WOT-range 4800-5500

Om jag får ge mig på en gissning så är Apollo ingen toppfartspropeller utan en hygglig allround. Det är ju så jag använder båten och kommer troligen vara nöjd med den kombination jag nu har. Jag har ju genom propellerbytet vunnit 9-10 knop vid 4000 v/m. Det känns nästan för bra för att vara sant, och är kanske det också. Men det är de värden jag fått vid mina testrundor idag. OCH - som sagt - båten går nu att köra på max ävven om det inte är särskilt mycket snabbare än sist. Dock ska nämnas att jag inte ändrat trimningen idag. Det eftesom jag inte pluggat kylvatenintagen och inte har någon vattentryckmätare. När jag trimmar ut ett hål till (ingen trim&tilt som jag tidigare nämnt) kommer vattenintagen klart högre upp. Det får bli nästa sommars projekt. Nu har jag i alla fall en propeller som ger mig det jag kan få ut av ekipaget.

 

Tack för hjälpen alla ni som svarat.

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt kul att läsa att det blev bra till slut och ännu roligare är ju att det förmodligen blir ännu bättre när du kan trimma. Med mer trim vinner du kanske ytterligare lite fart o varv. Du ligger ju mycket bra till redan nu men har lagom marginal upp till övervarv för lite ytterligare förbättringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det - och nu är det bara några månader kvar till sjösättning och en ny säsong.

Min fru blir tokig på mig om jag inte nöjer mig med denna propeller. hon tycker ju båten gått bra hela tiden och förstår inte varför jag bekymrar mig. 

Naturligtvis har jag fortfarande frågor som är obesvarade. Varje ny erfarenhet leder ju till en rad följdfrågor. T ex:

Visst kan man låta någon fackman Cuppa en propeller? Och vad blir effekten av det?

Bättre toppfartsegenskaper men sämre allround gissar jag. I så fall är det inget för mig eftersom 90% av mitt båtanvändande är söndagsutflykter med familjen. När/om jag börjar ägna mig mer åt nöjesåkning kanske jag ska börja snegla på en toppfartsprop. Då skulle ju Stiletto kunna vara ett alternativ.



Senast ändrad av Kalle_AMK | 05 november 2011 | 19:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...